Raptor wciąż śmiertelnie groźny... dla swoich pilotów
Wczoraj decyzją dowódcy, 1 Grupa Operacyjna, której 2 eskadry latają na myśliwcach F-22A, została w całości uziemiona. Powodem tak stanowczej decyzji był świeży incydent. Podczas lotu pilot F-22 doznał niedotlenienia w wyniku awarii wytwornicy tlenu. Chronicznego defektu w F-22.
22.10.2011 | aktual.: 11.03.2022 10:02
Wczoraj decyzją dowódcy, 1 Grupa Operacyjna, której 2 eskadry latają na myśliwcach F-22A, została w całości uziemiona. Powodem tak stanowczej decyzji był świeży incydent. Podczas lotu pilot F-22 doznał niedotlenienia w wyniku awarii wytwornicy tlenu. Chronicznego defektu w F-22.
F-22A Raptor to duma US Air Force. Poniekąd konstrukcja-ikona, obok bombowca B-2, technologii obniżonej widoczności radiolokacyjnej (tzw. stealth). Jeszcze nie tak dawno temu, F-22 był symbolem nowej ery USAF, w której miały dominować niemal tylko konstrukcje stealth. Tak się nie stało. F-22 obok bycia najkosztowniejszym myśliwcem w arsenale USA, teraz staje się najbardziej awaryjnym.
Para F-22 z 90 Eskadry Myśliwskiej stacjonującej na Alasce. Rok temu, 16 listopada, Raptor z tej jednostki rozbił się podczas ćwiczeń, grzebiąc pilota. Drobiazgowe śledztwo wykazało, że pilot stracił przytomność podczas lotu i rozbił maszynę. Przyczyną była awaria wytwornicy tlenu OBOGS (On-Board Oxygen Generating System). Miesza ona tlen ze spalinami z silnika, zaczadzając pilotów.
Zobacz także
Wprowadzono całą listę doraźnych środków zaradczych. Supermyśliwiec nie mógł latać powyżej 7,5 km, aby piloci nie musieli korzystać z OBOGS. Poza tym od maja do września tego roku wszystkie Raptory były uziemione. Jak widać przywrócenie ich do lotów, a rozwiązanie problemu z OBOGS to dwie różne sprawy.
F-22A w japońskiej bazie Kadena w 2009 po transpacyficznym locie z bazy Langley-Eustis. Właśnie tam stacjonuje 1 Grupa Operacyjna, której Raptory wczoraj uziemiono. Decyzja nie dotyczy F-22 z innych baz.