Skaner żywności sprawdzi świeżość naszych zakupów. Sklepy go znienawidzą

Skaner żywności sprawdzi świeżość naszych zakupów. Sklepy go znienawidzą01.03.2019 14:19
Skaner pozwoli sprawdzić świeżość produktów

Jak sprawdzić, czy pomidor, który właśnie kupujemy w sklepie, jest świeży? To żaden problem! Towarzystwo Fraunhofera opracowało podręczny skaner, którym sprawdzimy świeżość żywności.

Towarzystwo Fraunhofera to wyjątkowa instytucja. Choć nie bryluje w mediach jak efektowne startupy z Doliny Krzemowej, to regularnie, od dziesiątek lat, wzbogaca nasz świat ważnymi innowacjami, jak choćby standard MP3, zaawansowane kodeki wideo czy wysokowydajne ogniwa fotowoltaiczne.

Wśród najnowszych wynalazków Towarzystwa Fraunhofera znajdziemy wyjątkowo użyteczny gadżet: podręczny skaner świeżości żywności.

Sprawdzamy świeżość jedzenia

Urządzenie wykorzystuje czujnik bliskiej podczerwieni (NIR), analizując odbity od badanego obiektu promień IR i porównuje go z zapisanymi wzorcami. Na tej podstawie możliwe jest określenie stopnia świeżości i dojrzałości produktu, a także weryfikacja jego podstawowego składu.

Co istotne, skaner działa – na razie – w przypadku jednorodnej żywności. Możemy zatem zweryfikować świeżość pomidora czy mielonej wołowiny, ale już nie wieloskładnikowej pizzy. Na obecnym etapie rozwoju urządzenia wszelkie dane – poprzez Bluetooth – trafiają do smartfonu, a z niego do chmury, skąd po przetworzeniu do aplikacji wysyłana jest informacja, dotycząca świeżości żywności.

Pomysłodawcy skanera zakładają, że pierwsze, testowe egzemplarze trafią do dużych sklepów jeszcze w tym roku, gdzie posłużą do zebrania opinii klientów na temat działania i przydatności takiego sprzętu.

Skaner opracowany przez Towarzystwo Fraunhofera, Źródło zdjęć: © Fraunhofer.de
Skaner opracowany przez Towarzystwo Fraunhofera
Źródło zdjęć: © Fraunhofer.de

Jak nie marnować żywności?

Warto podkreślić, że znaczenie skanera wykracza poza prosty fakt, że unikniemy dzięki niemu zrobienia sobie kanapki z zepsutym pomidorem. Zdaniem pomysłodawców tego sprzętu możemy dzięki niemu uniknąć wyrzucania dobrej żywności.

O tym, jak wielki jest to problem, dobitnie świadczą dane ONZ, według których blisko jedna trzecia produkowanej globalnie żywności jest wyrzucana. Tylko kraje rozwinięte marnują w ten sposób 680 mld dolarów każdego roku.

Wszystko wynika z faktu bardzo zachowawczego określania daty minimalnej przydatności do spożycia („najlepiej spożyć do…”), której przekroczenie nie musi oznaczać, że żywność jest zepsuta. Dzięki skanerom takim, jak ten z Instytutu Fraunhofera w niedalekiej przyszłości będziemy mogli weryfikować faktyczną świeżość naszej żywności, unikając wyrzucania tych produktów, które nadal pozostają świeże.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.