Argumenty przeciw "elektrykom". Jeden z nich właśnie upadł
Samochody elektryczne mają rzesze zwolenników. Nie brakuje jednak także przeciwników tego rozwiązania, a jednym z najczęściej wymienianych przez nich argumentów jest szkodliwe dla środowiska składowanie zużytych akumulatorów. Jeden ze współzałożycieli Tesli właśnie wytrąca im go z rąk.
03.03.2023 | aktual.: 04.03.2023 17:38
JB Straubel jest jednym z pięciu współzałożycieli Tesli i przez 15 lat pełnił tam funkcję dyrektora technologicznego. Dostrzegając istotny problem samochodów elektrycznych, utworzył sześć lat temu firmę Redwood Materials, której celem jest opracowywanie lepszych technologii akumulatorowych oraz – przede wszystkim – odzyskiwanie materiałów z wykorzystanych już akumulatorów. Jak tłumaczył w rozmowie z The Wall Street Journal, chodzi o "przekształcanie odpadów w dające zyski produkty i rozwiązywanie problemów środowiskowych nowych produktów, zanim się pojawią".
Recykling akumulatorów. Skuteczność? Ponad 95 proc.
Rok temu firma Redwood Materials uruchomiła pilotażowy program recyklingu akumulatorów pochodzących z samochodów elektrycznych. Początkowo zbierała "battery packi" od Forda i Volvo, później do projektu przyłączyło się jeszcze Audi i kilka innych marek z grupy Volkswagen. Łącznie zgromadziła ponad 1200 zestawów akumulatorów niklowo-metalowo-wodorkowych (NiMH) oraz litowo-jonowych (Li-Ion).
Firma pochwaliła się sukcesami na tym polu. Ujawniła, że udało jej się osiągnąć skuteczność powyżej 95 proc., jeśli chodzi o odzyskiwanie kluczowych metali (litu, kobaltu, niklu czy miedzi). Nie zmarnują się – wysokoniklowe materiały katodowe powstałe w wyniku tego recyklingu zostaną sprzedane firmie Panasonic, z którą podpisano już stosowne umowy. Nie jest to więc sztuka dla sztuki, lecz przemyślany projekt z praktycznym wykorzystaniem.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Sposób na obniżenie kosztów i wpływu na środowisko
Recykling w tym przypadku oznacza szansę na obniżenie kosztów produkcji. Przede wszystkim jednak jest to istotna strategia w kontekście środowiskowym. Składowanie i utylizacja zużytych akumulatorów to spory problem i jeden z argumentów najczęściej podawanych przez przeciwników "elektryków". Odzyskiwanie materiałów może także spotkać się z większym entuzjazmem niż wcześniej proponowane rozwiązania, takie jak wykorzystanie takich akumulatorów ponownie – na przykład w stacjonarnych magazynach energii (jak proponował Daimler) czy też w latarniach miejskich (to z kolei pomysł Nissana).
Wojciech Kulik, dziennikarz Gadżetomanii