Emotiv - kontroler przyszłości

Co przychodzi Wam na myśl, kiedy pada słowo kontroler? Z pewnością Wiimot, Kinect, Move. Do sterowania używamy także myszek, padów i klawiatury, od czasu do czasu też dżojstików i kierownic. Jednak wkrótce wszystkie te urządzenia mogą trafić na śmietnik historii. Dlaczego?Dlatego, że będziemy kierować... myślami. Oto Emotiv.

Emotiv
Emotiv
Henryk Tur

Co przychodzi Wam na myśl, kiedy pada słowo kontroler? Z pewnością Wiimot, Kinect, Move. Do sterowania używamy także myszek, padów i klawiatury, od czasu do czasu też dżojstików i kierownic. Jednak wkrótce wszystkie te urządzenia mogą trafić na śmietnik historii. Dlaczego?Dlatego, że będziemy kierować... myślami. Oto Emotiv.

Mózg człowieka stanowi dom dla miliardów neuronów - to najbardziej skomplikowany organ w naszym ciele. Jest on najbardziej złożoną żyjącą strukturą znaną nam nie tylko na Ziemi, ale w całym Wszechświecie. Kontroluje wszystko, co robimy, mówimy, czujemy czy myślimy.

Naukowcy pracują nad rozwojem technologii głównie z myślą o osobach sparaliżowanych. Chodzi o to, by pacjenci mogli kontrolować działanie komputera przy użyciu tylko „myśli”. Będą one dzięki temu w stanie wysyłać pocztę elektroniczną, sterować wózkiem inwalidzkim lub przenieść się do wirtualnego świata. Niedawno pojawiła się jeszcze jedna tendencja - by do gier wykorzystać sygnały EEG.

Obraz
© [źródło](http://grrr.pl/images//2010/09/emotivheadset.jpg)

Emotiv Systems wprowadził technologię EEG do świata gier komputerowych. Firma twierdzi, że opracowała pierwszy wysokiej jakości interfejs mózg-komputer (BCI), który odczytuje i interpretuje zarówno świadome, jak  i nieświadome myśli, emocje, ruchy głowy oraz mimikę twarzy. Urządzenie ma pozwolić na rozpoznanie 30 różnych wyrażeń, emocji i działań.

Emotiv EPOC składa się z 14 elektrod, które odczytują sygnał fal mózgowych. Hełm ten działa na zasadzie elektroencefalografu. Elektrody rozmieszczone na głowie mierzą zmiany potencjału elektrycznego na powierzchni skóry. Zmiany te pojawiają się w wyniku aktywności neuronów kory mózgowej. Oczywiście Emotiv EPOC odczytuje sygnał EEG, a nie myśli. Dlatego też sterowanie tutaj polega na tym, że człowiek musi „nauczyć” oprogramowanie sterujące, jaki sygnał EEG jest odpowiedzialny za daną czynność.

Obraz
© [źródło](http://grrr.pl/images//2010/09/EmotivC.jpg)

Wyobrażamy sobie wykonywanie jakiejś czynności np. przesuwanie w prawo, a dla komputera będzie to określony poziom sygnału (czyli zmiana aktywności mózgu). Dopiero ten sygnał jest przypisany do czynności, jaka miała być wykonana. Więcej na ten temat poczytacie tutaj, ja skupię się na grach wykorzystujących Emotiv - bowiem są już takie!

Zestaw Cortex Arcade zawiera trzy gry: Emotipong - czyli pong dostosowany do nowych warunków sterowania, Cerebral Constructor - czyli zwykły Tetris, Jedi Mind Trainer - ta gra pozwala nam rozpocząć trening Jedi. Naszym zadaniem jest podniesienie myśliwca X-Wing za pomocą mocy naszego umysłu. Prawie jak Luke :)

Obraz
© [źródło](http://grrr.pl/2010/09/30/emotivkontrolerprzyszlosci/cortex2)

Osobny tytuł to Spirit Mountain Demo Game - w tej grze będziemy podróżować przez świat mitycznego lasu. W napotkanych świątyniach dzięki magii umysłu nauczymy się czarować, a wygląda to tak:

No i co o tym myślicie? Niech sobie PlayStation, Nintendo i Micro tworzą kijki. Grunt to mieć głowę na karku, a w niej mózg. No i hełm Emotiv EPOC oczywiście :)

PS Chciałem podziękować serdecznie panu Grzegorzowi Gałęzowskiemu, który prezentował ostatnio Emotiv na Festiwalu Nauki w Lublinie.

Źródło: własne

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.