F‑35A w starciu z ptakiem. Koreańczycy ujawnili przyczynę awaryjnego lądowania
Siły Powietrzne Republiki Korei (ROKAF) potwierdziły, że przyczyną awaryjnego lądowania południowokoreańskiego myśliwca F-35A na początku stycznia br. było zderzenie z ptakiem. Zwierzę uderzyło w lewy wlot silnika maszyny.
17.01.2022 19:47
Do incydentu z południowokoreańskim myśliwcem F-35A doszło 4 stycznia br. Maszyna awaryjnie lądowała na pasie startowym bazy lotniczej w Seosan, 151 kilometrów na południe od Seulu. Było to tzw. lądowanie na brzuchu, bo w myśliwcu nie otworzyło się podwozie. Podczas lądowania pilot F-35A nie odniósł żadnych obrażeń. Po zdarzeniu Siły Powietrzne Republiki Korei (ROKAF) zdecydowały o uziemieniu pozostałych F-35A, więcej na ten temat pisaliśmy tutaj.
F-35A w starciu z ptakiem
Podczas wspólnego śledztwa prowadzonego przez Koreę Południową i Stany Zjednoczone ustalono, że bezpośrednią przyczyną awaryjnego lądowania wielozadaniowego myśliwca piątej generacji o wadze własnej przekraczającej 13 ton było zderzenie z ptakiem. Zwierzę uderzyło w lewy wlot silnika maszyny.
Siły Powietrzne Republiki Korei (ROKAF) informują, że zespół amerykańskich ekspertów odwiedzi Koreę Południową w celu dodatkowego zbadania szczegółów technicznych i próby ustalenia, dlaczego system elektroniki lotniczej i podwozie samolotu nie działały podczas zdarzenia.
Korea Południowa do tej pory otrzymała ponad 30 samolotów F-35A w ramach planu rozmieszczenia łącznie 40 jednostek. Myśliwce F-35A Lightning II, czyli wielozadaniowe samoloty piątej generacji produkowane przez amerykański koncern zbrojeniowy Lockheed Martin, stanowią trzon sił lotniczych wielu państw.
Jednomiejscowe myśliwce F-35A są wyposażone w silniki Pratt & Whitney F135-PW-100. Ich długość to 15,7 m, wysokość 4,4 m, a rozpiętość skrzydeł – 10,7 m. Zasięg maszyny, która może lecieć z prędkością 1960 km/h (Mach 1,6), wynosi 2200 km. Samoloty posiadają szereg zaawansowanych technologii, w tym technologię stealth, zmniejszającą możliwości ich wykrycia.
Myśliwce F-35A na swoim pokładzie mogą przewozić uzbrojenie o łącznej masie przekraczającej osiem ton. Są wyposażone w stałe działko kalibru 25 mm GAU-22/A. W ich uzbrojeniu można również znaleźć kierowane pociski rakietowe powietrze–powietrze średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM, rakietowe pociski krótkiego zasięgu klasy powietrze-powietrze AIM-9X Sidewinder, bomby kierowane GBU-31 Joint Direct Attack Amitions (JDAM) czy bomby naprowadzane laserowo.