Gdzie patrzą widzowie? [wideo]

Gdzie patrzą widzowie? [wideo]

Kadr z filmu Aż poleje się krew
Kadr z filmu Aż poleje się krew
Grzegorz Nowak
17.02.2011 13:00, aktualizacja: 11.03.2022 12:07

Takie pytanie zadali sobie specjaliści z programu badawczego DIEM Project. Postanowili sprawdzić, gdzie skierowane jest spojrzenie widzów w trakcie seansu filmowego i co najbardziej przykuwa wzrok. Wyniki eksperymentu możecie zobaczyć na poniższym filmie.

Takie pytanie zadali sobie specjaliści z programu badawczego DIEM Project. Postanowili sprawdzić, gdzie skierowane jest spojrzenie widzów w trakcie seansu filmowego i co najbardziej przykuwa wzrok. Wyniki eksperymentu możecie zobaczyć na poniższym filmie.

Wyniki takiego badania mogą pokazać, w jaki sposób ludzki wzrok reaguje na otoczenie i jego zmiany, a także przydać się producentom i reżyserom filmowym. Wiedza o tym, jak ludzie oglądają ich filmy, może być przydatna przy tworzeniu kolejnych produkcji.

Do badania wykorzystano starą technikę okulografii od lat stosowaną m.in. w medycynie, ergonomii i marketingu. 11 widzów oglądało film "Aż poleje się krew", a sposób, w jaki ich wzrok przemieszczał się po ekranie, został zarejestrowany i nałożony na obraz filmu. Jakie były wyniki?

Po pierwsze, wzrok w czasie oglądania na dużym ekranie jest niezwykle "rozbiegany". Widz bardzo szybko zmienia przedmiot zainteresowania, "skacząc" wzrokiem od jednego do drugiego krańca obrazu. Drugi wniosek dotyczy synchronizacji spojrzeń - przy statycznych scenach widzowie patrzą na te same punkty, ale w różnym czasie. Gdy nagle na ekranie pojawia się ruch, wszystkie spojrzenia zostają skupione jednocześnie.

Wizualizację badania możecie zobaczyć poniżej (jest trochę długa, ale ciekawa). Wzrok widzów oznaczony jest przez okręgi - im większy okrąg, tym więcej osób wpatruje się w jeden punkt na ekranie. Swoją drogą ciekawe, jak wyglądałaby taka wizualizacja przy jakimś dynamicznym filmie akcji, np. w czasie sceny walki.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)