Japońskie pudełko na żywność za 229 tys. dolarów! Dlaczego tak drogo?
Na co można wydać 229 tys. dolarów? Choć kwota wystarczy z powodzeniem na poważne zakupy, można kupić za nią również coś niepozornego, jak np. pojemnik na żywność japońskiej firmy Takashimaya. Dlaczego prozaiczny przedmiot został wyceniony tak drogo?
09.10.2011 | aktual.: 11.03.2022 10:35
Na co można wydać 229 tys. dolarów? Choć kwota wystarczy z powodzeniem na poważne zakupy, można kupić za nią również coś niepozornego, jak np. pojemnik na żywność japońskiej firmy Takashimaya. Dlaczego prozaiczny przedmiot został wyceniony tak drogo?
Założona w 1829 roku Takashimaya, chcąc uczcić kolejną rocznicę swojego istnienia, planuje zaproponować swoim klientom nietypowy osechi-ryōri. Jest to tradycyjny, japoński posiłek jadany z okazji nadejścia nowego roku. W jego skład wchodzą m.in. owoce morza, ryby i zestaw warzyw.
O ile potrawy tworzące osechi-ryōri, poza dobrą jakością, nie będą wyróżniały się niczym szczególnym, mniej typowy będzie sposób ich podania. Tradycyjne potrawy noworoczne serwuje się w Japonii w kwadratowych, wykonanych z drewna lub laki, pudełkach.
Łamiąc japońską tradycję, wysoko ceniącą umiarkowanie, firma Takashimaya postanowiła zaoferować osechi-ryōri w pudełku, wykonanym ze złota. Opakowania – wraz z umieszczonymi w nich wiktuałami – zostały wycenione na 229 tys. dolarów. Znaczną część wartości pojemników stanowi cena kruszcu.
Kwadratowe opakowania o boku 20 cm, będą ważyły ponad 3 kilogramy. Przy obecnym kursie złota daje to niemal 170 tys. dolarów.
Każde ze złotych pudełek będzie dziełem sztuki, wykonywanym indywidualnie przez cenionego, japońskiego złotnika Koichi Ishikawę. Ornamenty, które pokryją złote pudełko zaprojektował sędziwy artysta Hoseki Okuyama.
Jeśli macie trochę wolnej gotówki, ucieszy Was informacja, że Takashimaya planuje rozpocząć przyjmowanie zamówień jeszcze w październiku. Złą wiadomością jest ograniczona liczba pudełek – prawdopodobnie powstaną jedynie trzy.
Jednocześnie chciałbym zwrócić uwagę na skandaliczne niedopatrzenie ze strony producenta – oferując drogi lunchbox, zapomniał poinformować o tym, czy można używać go w kuchenkach mikrofalowych i myć w zmywarkach.
Źródło: Luxuo • Time • Japan Today • The Wall Street Journal • Born Rich • Technabob