Kiedy skończy się ropa naftowa? Naukowiec nie ma wątpliwości

Kiedy skończy się ropa naftowa? Naukowiec nie ma wątpliwości

Naukowiec przewiduje, kiedy skończy się ropa
Naukowiec przewiduje, kiedy skończy się ropa
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Sandor Jackal
13.11.2022 10:57, aktualizacja: 13.11.2022 12:24

Ropa naftowa to zasób nieodnawialny, więc niewykluczone, że skończy nam się, zanim znajdziemy dla niej opłacalną alternatywę. A jednak naukowcy sprzeczają się co do tego, czy faktycznie jest się czego obawiać.

Geolog i ekspert ds. energetyki Christopher McFadden uważa, że nie musimy obawiać się, że kiedykolwiek zabraknie nam ropy naftowej. Jego zdaniem trudno wyobrazić sobie sytuację, w której fizycznie zabraknie nam surowca, ale co najważniejsze - nie będziemy jej wydobywać dłużej, niż jest to opłacalne.

"Fizycznie nie będzie możliwe wydobycie ostatnich baryłek surowca z najdalszych złóż, jeśli koszty całego przedsięwzięcia przekroczą ceny rynkowe ropy" - twierdzi badacz. Z drugiej strony podaje bardzo konkretne dane dotyczące tego, kiedy powinniśmy pomyśleć o opłacalnej alternatywie.

McFadden przytacza badania, z których wynika, że przy obecnym zużyciu ropy wydobywanie jej może przestać się opłacać już za 47 lat. W przypadku gazu i węgla jest to odpowiednio 53 i 114 lat. W obliczu tych danych badacz zwraca uwagę na to, że najbliższe lata mogą być kluczowe, jeśli chodzi o rozwój technologii pozyskiwania paliw kopalnych. Może się też okazać, że odkryjemy nowe złoża ropy, dzięki rozwinięciu obecnej technologii.

Co ciekawe, McFadden zwraca uwagę, że fizyczne "skończenie się" zasobów nie musi oznaczać faktycznego końca korzystania z ropy naftowej. Jego zdaniem możliwe będzie pozyskiwanie paliwa z plastikowych toreb. Oczywiście warunkiem będzie opracowanie odpowiedniej technologii, która będzie niedroga i korzystna dla środowiska.

Swoje tezy Christopher McFadden opisał na łamach serwisu Interesting Engineering.

Klaudia Stawska, współpracownik Gadżetomanii

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (44)