Nie ma zakupów bez Internetu

Nie ma zakupów bez Internetu08.10.2008 11:15
Nie ma zakupów bez Internetu
K Falernowa

Chętnie kupujemy w Sieci. Jeszcze chętniej jednak szukamy w niej informacji o produkcie, który zamierzamy nabyć, doświadczeń innych jego posiadaczy, a często zdajemy się na opinie innych osób odnośnie konkretnego rozwiązania czy modelu.

Portal Gazeta.pl wraz z działem interaktywnym Next grupy Starcom MediaVest przeprowadzili badanie zachowań internautów związanych z zakupami.

Chętnie kupujemy w Sieci. Jeszcze chętniej jednak szukamy w niej informacji o produkcie, który zamierzamy nabyć, doświadczeń innych jego posiadaczy, a często zdajemy się na opinie innych osób odnośnie konkretnego rozwiązania czy modelu.

Portal Gazeta.pl wraz z działem interaktywnym Next grupy Starcom MediaVest przeprowadzili badanie zachowań internautów związanych z zakupami.

Pytania dotyczyły wszystkich faz dokonywania zakupów - od wyboru produktu, poprzez poszukiwanie informacji i opinii o nim, aż po zachowania już po dokonaniu zakupów, takie jak dzielenie się z innymi własną recenzją produktu.

Najwnikliwiej sprawdzali produkty respondenci w wieku 25-24 lata - aż 50% z nich szukało w poprzedzającym badanie tygodniu informacji o produktach na stronach producentów, ok. 40% opinii o danym towarze, a 1/3 korzystała z porównywarki cen w celu znalezienia najkorzystniejszej oferty. Co ciekawe, ta grupa nie tylko chętnie korzysta z już zamieszczonych informacji, ale też dzieli się własnymi doświadczeniami - aż 63% młodych internautów polecało innym dobry produkt lub odradzało kupno bubla.

Reklama w Internecie postrzegana jest przez kupujących znacznie lepiej, niż telewizyjna - ufa jej aż 60% użytkowników, podczas gdy spoty w TV jako wiarygodne określa jedynie 36% badanych. Jest to tym ciekawszy wynik, że mnóstwo ludzi korzysta z rozmaitych programów blokujących banery - wydawałoby się więc, że reklama online nie cieszy się szczególną popularnością.

Jeśli już szukamy opinii w Internecie, to zwykle tam też dokonujemy zakupów - robi tak 65% respondentów. Najczęściej jest to sprzęt audio-video lub komputerowy (40%) oraz odzież, biżuteria i dodatki (20%). 37% ankietowanych przyznało, że ostatniego ważnego zakupu dokonali właśnie online.

Opinią dzielimy się chętnie - robi to 57% wszystkich ankietowanych (w młodszych grupach wiekowych większy procent), jednak zaledwie 11% zostawia swoje uwagi na stronach producenta. Wygląda więc na to, że szukać informacji należy na serwisach aukcyjnych, forach dyskusyjnych, ewentualnie na stronach sklepów internetowych.

Badanie na temat zachowań zakupowych polskich internautów objęło 2.647 osób korzystających z poczty w Gazeta.pl.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)