Pierwszy rosyjski okręt podwodny. Niezwykła konstrukcja z 1720 roku

Pierwszy rosyjski okręt podowdny (Fot. English Russia)
Pierwszy rosyjski okręt podowdny (Fot. English Russia)
Łukasz Michalik

01.10.2012 12:53, aktual.: 10.03.2022 12:54

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Pionierskie konstrukcje zazwyczaj wyróżniały się osobliwym – z dzisiejszego punktu widzenia – wyglądem. Nie inaczej było z pierwszym okrętem podwodnym, jaki w 1720 roku zbudowano w Rosji. Jego próby oglądał sam Piotr Wielki, a po niemal trzech wiekach grupa entuzjastów postanowiła odtworzyć niezwykłą machinę.

Pionierskie konstrukcje zazwyczaj wyróżniały się osobliwym – z dzisiejszego punktu widzenia – wyglądem. Nie inaczej było z pierwszym okrętem podwodnym, jaki w 1720 roku zbudowano w Rosji. Jego próby oglądał sam Piotr Wielki, a po niemal trzech wiekach grupa entuzjastów postanowiła odtworzyć niezwykłą machinę.

Konstruktor pierwszego rosyjskiego okrętu podwodnego, Jefim Nikonow, rozpoczął prace nad swoim dziełem jeszcze w 1718 roku. Napisał wówczas list do Piotra Wielkiego, w którym deklarował zbudowanie „ukrytego statku”. Okręt miał poruszać się pod wodą i dzięki skrytemu działaniu zbliżać się do wrogich jednostek, które miałyby zostać zniszczone za pomocą ładunków wybuchowych lub rakiet.

Jak nietrudno zgadnąć, car Rosji z entuzjazmem przyjął propozycję skonstruowania nowej broni i wydał dekret nakazujący zbudowanie okrętu podwodnego według pomysłu Nikonowa. Prototyp został ukończony jeszcze jesienią 1720 roku, a w ciągu kolejnych miesięcy z powodzeniem przeszedł serię testów.

Konstruktor okrętu dostał następnie polecenie skonstruowania serii dziesięciu okrętów tego typu. Ich uzbrojeniem miały być rakiety. Niestety, nie zachowały się opisy, w jaki sposób miało wyglądać ich zastosowanie w walce.

W 1725 roku zmarł Piotr I, a Jefim Nikonow stracił protektora zainteresowanego rozwojem floty i nowych rodzajów broni. W związku z przedłużającymi się problemami z uzyskaniem zadowalającej szczelności kadłuba oraz z uszkodzeniem pierwszego seryjnego okrętu podczas wodowania rosyjska admiralicja w 1727 roku wycofała swoje poparcie dla projektu.

Pierwszy rosyjski okręt podwodny (Fot. English Russia)
Pierwszy rosyjski okręt podwodny (Fot. English Russia)
Pierwszy rosyjski okręt podwodny (Fot. English Russia)
Pierwszy rosyjski okręt podwodny (Fot. English Russia)
Pierwszy rosyjski okręt podwodny (Fot. English Russia)
Pierwszy rosyjski okręt podwodny (Fot. English Russia)

Wnętrze okrętu. Załoga składała się z 4-8 osób.

Pierwszy rosyjski okręt podwodny (Fot. English Russia)
Pierwszy rosyjski okręt podwodny (Fot. English Russia)

Protoplasta współczesnych peryskopów.

Pierwszy rosyjski okręt podwodny (Fot. English Russia)
Pierwszy rosyjski okręt podwodny (Fot. English Russia)

Beczka połączona z kadłubem elastycznym przewodem unosiła się na wodzie, dostarczając załodze świeże powietrze.

Pierwszy rosyjski okręt podwodny (Fot. English Russia)
Pierwszy rosyjski okręt podwodny (Fot. English Russia)
Pierwszy rosyjski okręt podwodny (Fot. English Russia)
Pierwszy rosyjski okręt podwodny (Fot. English Russia)

Tablica pamiątkowa upamiętniająca test „ukrytego statku” w obecności Piotra I.

Pierwszy rosyjski okręt podwodny (Fot. English Russia)
Pierwszy rosyjski okręt podwodny (Fot. English Russia)

Źródło: Rnglish Russia • Submarines of the Russian and Soviet Navies 1718-1990

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)