Połączy Niemcy i Danię. Trwa budowa najdłuższego tunelu zatapianego

Najdłuższy na świecie tunel zatapiany Fehmarnbelt połączy Niemcy i Danię. Składający się z 89 segmentów tunel będzie położony na głębokości 40 m i znacznie skróci czas przeprawy pomiędzy obydwoma krajami.

Wizualizacja projektu tuneluWizualizacja projektu tunelu
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Tunel o długości 18 km połączy Rødbyhavn na wyspie Lolland i niemieckie miasto Puttgarten. Chociaż tunel pod kanałem La Manche jest dłuższy (ma 50 km) to ten łączący Danię z Niemcami będzie najdłuższym tunelem zatapianym zarówno dla ruchu samochodowego, jak i kolejowego.

Tunel zatapiany charakteryzuje się bardzo specyficzną konstrukcją. Powstaje on z wcześniej przygotowanych segmentów (w tym wypadku każdy będzie miał 217 m długości, 42 m szerokości i 9 m wysokości), które następnie będą zanurzane w wodzie, osadzane na fundamentach i zakrywane piaskiem i żwirem. Wymagania jakościowe i wytrzymałościowe są ogromne - tunel ma bowiem wytrzymać 120 lat.

Pierwsze prace rozpoczęły się jeszcze w sierpniu. Jednak największą trudność sprawia nie sama budowa, lecz utrzymanie płynności dostaw ogromnych ilości piasku, żwiru i cementu do portu. Każdego tygodnia dostarczane musi być nawet 70 tys. ton materiałów budowlanych. I chociaż może się to wydawać bardziej skomplikowane niż np. budowa mostu, to technologia jest już sprawdzona. Dodatkowo eksperci zwracają uwagę na to, że rozwiązanie jest o wiele korzystniejsze dla środowiska niż tradycyjny most.

Dzisiaj podróż koleją z Kopenhagi do Hamburga może zająć nawet 4,5 godziny. Po ukończeniu tunelu czas ten skróci się o ok. 2 godziny. Samo pokonanie odcinka pomiędzy Rødbyhavn a Puttgarten ma zająć ok. 7 min pociągiem lub 10 min samochodem. Obecnie ten sam odcinek można pokonać promem w 45 min. W tunelu mają biec dwie dwupasmowe autostrady oraz dwa elektryczne tory kolejowe.

Tunel ma zostać otwarty w 2029 roku. Jednak część ekspertów jest zdania, że budowa może być nieopłacalna, zwłaszcza jeśli wciąż będą kursować promy pomiędzy Rødbyhavn a Puttgarten.

Wybrane dla Ciebie

Czy to koniec życia na Ziemi? Taka może być przyszłość naszej planety
Czy to koniec życia na Ziemi? Taka może być przyszłość naszej planety
Sztuczna inteligencja przywraca dinozaury. Są jak żywe
Sztuczna inteligencja przywraca dinozaury. Są jak żywe
Rekordowa odległość. Sonda Psyche przekazała sygnał z odległości 350 mln km
Rekordowa odległość. Sonda Psyche przekazała sygnał z odległości 350 mln km
Napęd plazmowy. Nowa broń w walce z kosmicznymi śmieciami
Napęd plazmowy. Nowa broń w walce z kosmicznymi śmieciami
To przez działalność człowieka. Rekiny wielorybie są zagrożone
To przez działalność człowieka. Rekiny wielorybie są zagrożone
NGC 2775. Galaktyka, która wymyka się klasyfikacji
NGC 2775. Galaktyka, która wymyka się klasyfikacji
Powstają na Syberii. Naukowcy wskazują na gaz ziemny
Powstają na Syberii. Naukowcy wskazują na gaz ziemny
Ten fotosynentyczny mikroorganizm jest zagrożony. Naukowcy alarmują
Ten fotosynentyczny mikroorganizm jest zagrożony. Naukowcy alarmują
Nowy model AI przewiduje choroby z wyprzedzeniem 10 lat
Nowy model AI przewiduje choroby z wyprzedzeniem 10 lat
Tajemniczy "ciemny tlen" odkryty na dnie Pacyfiku
Tajemniczy "ciemny tlen" odkryty na dnie Pacyfiku
Nowa metoda recyklingu plastiku. Rozłoży nawet PVC
Nowa metoda recyklingu plastiku. Rozłoży nawet PVC
Jest ich mniej. Nawet w środowiskach, gdzie nie ingeruje człowiek
Jest ich mniej. Nawet w środowiskach, gdzie nie ingeruje człowiek