Połączy Niemcy i Danię. Trwa budowa najdłuższego tunelu zatapianego

Najdłuższy na świecie tunel zatapiany Fehmarnbelt połączy Niemcy i Danię. Składający się z 89 segmentów tunel będzie położony na głębokości 40 m i znacznie skróci czas przeprawy pomiędzy obydwoma krajami.

Wizualizacja projektu tuneluWizualizacja projektu tunelu
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Tunel o długości 18 km połączy Rødbyhavn na wyspie Lolland i niemieckie miasto Puttgarten. Chociaż tunel pod kanałem La Manche jest dłuższy (ma 50 km) to ten łączący Danię z Niemcami będzie najdłuższym tunelem zatapianym zarówno dla ruchu samochodowego, jak i kolejowego.

Tunel zatapiany charakteryzuje się bardzo specyficzną konstrukcją. Powstaje on z wcześniej przygotowanych segmentów (w tym wypadku każdy będzie miał 217 m długości, 42 m szerokości i 9 m wysokości), które następnie będą zanurzane w wodzie, osadzane na fundamentach i zakrywane piaskiem i żwirem. Wymagania jakościowe i wytrzymałościowe są ogromne - tunel ma bowiem wytrzymać 120 lat.

Pierwsze prace rozpoczęły się jeszcze w sierpniu. Jednak największą trudność sprawia nie sama budowa, lecz utrzymanie płynności dostaw ogromnych ilości piasku, żwiru i cementu do portu. Każdego tygodnia dostarczane musi być nawet 70 tys. ton materiałów budowlanych. I chociaż może się to wydawać bardziej skomplikowane niż np. budowa mostu, to technologia jest już sprawdzona. Dodatkowo eksperci zwracają uwagę na to, że rozwiązanie jest o wiele korzystniejsze dla środowiska niż tradycyjny most.

Dzisiaj podróż koleją z Kopenhagi do Hamburga może zająć nawet 4,5 godziny. Po ukończeniu tunelu czas ten skróci się o ok. 2 godziny. Samo pokonanie odcinka pomiędzy Rødbyhavn a Puttgarten ma zająć ok. 7 min pociągiem lub 10 min samochodem. Obecnie ten sam odcinek można pokonać promem w 45 min. W tunelu mają biec dwie dwupasmowe autostrady oraz dwa elektryczne tory kolejowe.

Tunel ma zostać otwarty w 2029 roku. Jednak część ekspertów jest zdania, że budowa może być nieopłacalna, zwłaszcza jeśli wciąż będą kursować promy pomiędzy Rødbyhavn a Puttgarten.

Wybrane dla Ciebie
Nowe tropy w sprawie odwrotu Napoleona. Badacze przebadali zęby żołnierzy
Nowe tropy w sprawie odwrotu Napoleona. Badacze przebadali zęby żołnierzy
Najbardziej jadowita ryba świata. Jak działa jad szkaradnicy?
Najbardziej jadowita ryba świata. Jak działa jad szkaradnicy?
Syberyjskie tatuaże. Na mumii sprzed 2 tysięcy lat
Syberyjskie tatuaże. Na mumii sprzed 2 tysięcy lat
Może uszkodzić sprzęt. Ekspert ostrzega przed popularną pastą termoprzewodzącą
Może uszkodzić sprzęt. Ekspert ostrzega przed popularną pastą termoprzewodzącą
YouTube podnosi jakość starych filmów. AI skaluje materiały nawet do 1080p
YouTube podnosi jakość starych filmów. AI skaluje materiały nawet do 1080p
Wspólna koncepcja. Czym właściwie jest świaodmość?
Wspólna koncepcja. Czym właściwie jest świaodmość?
Otworzyli sarkofag sprzed 2 tys. lat. Szczątki zachowały się wyjątkowo dobrze
Otworzyli sarkofag sprzed 2 tys. lat. Szczątki zachowały się wyjątkowo dobrze
Gboard na Androida ma nowe opcje. Sprawdź aktualizację
Gboard na Androida ma nowe opcje. Sprawdź aktualizację
Efekt zmian klimatycznych. Mikroorganizmy budzą się po latach
Efekt zmian klimatycznych. Mikroorganizmy budzą się po latach
To był największy wybuch w historii. Car-bomba wywołała globalny niepokój
To był największy wybuch w historii. Car-bomba wywołała globalny niepokój
Zmiany w Messengerze. Przygotuj się
Zmiany w Messengerze. Przygotuj się
Nowa gra ze świata Wiedźmina w fazie przygotowań. Szukają scenarzysty
Nowa gra ze świata Wiedźmina w fazie przygotowań. Szukają scenarzysty