Solarne ciężarówki? Jedna już jeździ po niemieckich drogach
Na kolejnych dachach pojawiają się panele słoneczne, a po ulicach kursuje coraz więcej elektrycznych samochodów. Kiedy przyjdzie pora na połączenie obu technologii i skonstruowanie (niemal) samowystarczalnych pojazdów zasilanych fotowoltaiką?
28.10.2021 | aktual.: 06.03.2024 22:16
Niemieccy inżynierowie z Instytutu Fraunhofera pochwalili się owocem projektu Charging PV: 18-tonową elektryczną ciężarówkę zasilaną energią słoneczną (przynajmniej częściowo). Pojazd przeszedł standardowy przegląd techniczny i został już dopuszczony do jazdy po niemieckich drogach.
Największym wyzwaniem było skonstruowanie paneli fotowoltaicznych na tyle lekkich, aby dało się je bez kłopotu zainstalować na przeciętnym dachu ciężarówki i połączyć z elektroniką pojazdu oraz akumulatorami.
Inżynierowie musieli również zadbać o szczególne systemy bezpieczeństwa. Zastosowane wysokonapięciowe moduły generują do 400 woltów i w razie wypadku w ciągu sekundy są automatycznie odłączane od sieci.
Zastosowane panele wytwarzają 3,5 kW mocy, co wystarcza do pokrycia około 10% zapotrzebowania energetycznego pojazdu. To niewiele i ciężarówka oczywiście nadal wymaga tradycyjnego ładowania, jednak autorzy projektu przypominają, że wciąż mamy do czynienia z prototypem. "Po udanym uruchomieniu wysokonapięciowego systemu fotowoltaicznego osiągnęliśmy główny cel, jakim była demonstracja możliwości zastosowania paneli zintegrowanych z ciężkim pojazdem użytkowym" – mówi kierownik zespołu, Christoph Kutter.
Wynalazek Instytutu Fraunhofera jest obecnie użytkowany przez firmę Alexander Bürkle GmbH z Fryburga i przez najbliższy rok pozostanie pod obserwacją naukowców, badających jego wydajność w różnych warunkach.