System pozwala przechowywać energię słoneczną przez blisko 20 lat. Naukowcy chcą iść o krok dalej

System pozwala przechowywać energię słoneczną przez blisko 20 lat. Naukowcy chcą iść o krok dalej

Naukowcy opracowali system pozwalający na długie przechowywanie energii słonecznej.
Źródło zdjęć: © Chalmers University of Technology | Daniel Spacek, neuroncollective.com
Karolina Modzelewska
13.04.2022 11:59, aktualizacja: 14.04.2022 15:04

Naukowcy ze szwedzkiego Uniwersytetu Technologicznego Chalmers opracowali specjalny system, który pozwala na przechowywanie energii słonecznej w postaci płynnej nawet przez 18 lat. Energię można uwalniać w odpowiednim miejscu oraz czasie. Eksperci są zdania, że dalsze badania mogą umożliwić stworzenie samoładującej się elektroniki, wykorzystującej zmagazynowaną energię słoneczną na żądanie.

Z komunikatu prasowego opublikowanego przez Uniwersytet Technologiczny Chalmers wynika, że związani z jednostką naukowcy stworzyli system energetyczny, który umożliwia przechwytywanie energii słonecznej przed blisko dwie dekady. Dodatkowo we współpracy z naukowcami z Szanghaju udało im się wykorzystać go do produkcji energii elektrycznej, podłączając system do generatora termoelektrycznego. Wyniki najnowszych badań ukazały się na łamach czasopisma naukowego "Cell Reports Physical Science".

To zupełnie nowy sposób wytwarzania energii elektrycznej z energii słonecznej. Oznacza to, że możemy wykorzystać energię słoneczną do produkcji energii elektrycznej niezależnie od pogody, pory dnia, pory roku czy położenia geograficznego. Jest to zamknięty system, który może działać bez generowania emisji dwutlenku węgla – podkreślił kierownik badań prof. Kasper Moth-Poulsen z Wydziału Chemii i Inżynierii Chemicznej w Chalmers.

Technologia bazuje na "systemie energii słonecznej MOST – Molecular Solar Thermal Energy Storage Systems, opracowanym na Uniwersytecie Technologicznym Chalmers. Mówiąc prościej, technologia opiera się na specjalnie zaprojektowanej cząsteczce, która zmienia kształt pod wpływem światła słonecznego". W ramach najnowszych badań system połączono z kompaktowym generatorem termoelektrycznym w celu konwersji energii słonecznej na energię elektryczną. Przy użyciu specjalnego chipa zamieniono ciepło w energię elektryczną.

Generator to ultracienki chip, który można zintegrować z elektroniką, taką jak słuchawki, inteligentne zegarki i telefony. Do tej pory generowaliśmy tylko niewielkie ilości energii elektrycznej, ale nowe wyniki pokazują, że koncepcja naprawdę działa. Wygląda bardzo obiecująco – podkreślił Zhihang Wang z Uniwersytetu Technologicznego Chalmers.

Naukowcy uważają, że ich odkrycia są obiecujące, ale potrzeba jeszcze sporo badań, zanim będzie można ładować gadżety czy ogrzewać domy za pomocą zgromadzonej w systemie energii słonecznej. Dają też nadzieję na stworzenie rozwiązania, które będzie przyjazne dla środowiska i pozwoli ograniczyć emisję szkodliwego dwutlenku węgla.