Zakupy z głową (cz.III wybieranie najtańszego produktu)

Zakupy z głową (cz.III wybieranie najtańszego produktu)
13.05.2009 11:30
cena-za-jednostk
cena-za-jednostk
Sabina Stodolak
Sabina Stodolak

Stoimy przed półką pełną proszków do prania. Małe opakowania, średnie opakowania, duże opakowania, promocje, marki, gratisy - jak wybrać proszek najbardziej optymalny jeśli nie jesteśmy nadmiernie przywiązani do tego jednego, konkretnego produktu? Jak wybrać ten który najbardziej się opłaca? Czy bardziej opłacalny jest worek 1 kg za 34 zł, czy może 2 pudełka po 450 dkg za 19 zł do których dodają odświeżacz powietrza? Przeliczamy, myślimy i przy jednej półce spędzamy 5 minut. A lista zakupów jest długa...

Stoimy przed półką pełną proszków do prania. Małe opakowania, średnie opakowania, duże opakowania, promocje, marki, gratisy - jak wybrać proszek najbardziej optymalny jeśli nie jesteśmy nadmiernie przywiązani do tego jednego, konkretnego produktu? Jak wybrać ten który najbardziej się opłaca? Czy bardziej opłacalny jest worek 1 kg za 34 zł, czy może 2 pudełka po 450 dkg za 19 zł do których dodają odświeżacz powietrza? Przeliczamy, myślimy i przy jednej półce spędzamy 5 minut. A lista zakupów jest długa...

W podjęciu szybkiej i trafnej decyzji zakupowej pomoże nam informacja o cenie za jednostkę wagową produktu. Informuje nas ona o tym ile kosztuje dany produkt za 1 kg czy 1 litr. Informacja ta, zawarta jest na cenówce umieszczonej na listwie półkowej - tam, gdzie mamy cenę produktu oraz jego kod kreskowy. Najczęściej ledwo widocznym, drobnym drukiem z prawej strony cenówki. Jeden rzut oka wystarczy aby porównać cenę produktu za 1 kg i wiedzieć, że promocyjne chipsy w wielkiej paczce są de facto droższe niż dwie małe paczuszki chipsów innego producenta który pompuje opakowanie mniejszą ilością powietrza, przez co wizualnie paczki wyglądają na jeszcze mniejsze.

Dobierając produkt dzięki cenie zbiorczej za kilogram czy litr uważać trzeba na dodatki w postaci gratisów - nie są one uwzględnione. Oznacza to tyle, że z dwóch produktów w podobnych cenach bardziej opłacalny będzie ten, który ma jakiś darmowy dodatek. Nie jest jednak też tak, że decyzja zakupowa przy kupowaniu produktów z gratisem nie jest pozbawiona pułapek. W tej sytuacji producenci liczą na to, że dając nam gratis, skusimy się na zakup tego właśnie produktu, bo przecież posiada on wartość dodaną. Często taka decyzja zakupowa wygląda tak: ?O! ten proszek jest droższy od tego drugiego o 4 złote, ale za to dodają tu próbkę płynu do płukania! Nie będę frajerem, wezmę ten z gratisem!"

Mądre? Tak, o ile wartość gratisu jest wyższa niż różnica w cenie produktów oraz jeśli gratis który otrzymamy ma szansę się nam przydać. Często jednak decydujemy się na gratis tylko dlatego, że jest gratisem. *?Wezmę tą puszkę kukurydzy bo dodają do niej proszek do pieczenia!" *(to nic że nie mam piekarnika i nie piekę ciast...)

Decydując się na produkt z gratisem warto więc uważać na to aby rzeczywiście zyskać, a nie wydać dodatkowych kilku złotych na produkt nam niepotrzebny, bądź nie warty swojej ceny.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)