Znalazł pracę w Facebooku, szkodząc użytkownikom... Facebooka. Jak to możliwe?

Większość firm nie darzy sympatią osób, które w Sieci utrudniają życie ich klientom i użytkownikom. Nieco inaczej zachował się Facebook. Zamiast pozwu – oferta pracy. Poznajcie historię Chrisa Putnama.

Facebookowy troll (Fot. Flickr/Thomas Hawk/Lic. CC by)
Facebookowy troll (Fot. Flickr/Thomas Hawk/Lic. CC by)

Większość firm nie darzy sympatią osób, które w Sieci utrudniają życie ich klientom i użytkownikom. Nieco inaczej zachował się Facebook. Zamiast pozwu – oferta pracy. Poznajcie historię Chrisa Putnama.

W 2005 roku Chris i jego znajomi – Marcel Laverdet i Kyle Stoneman – napisali robaka rozprzestrzeniającego się na Facebooku. Robak infekował kolejne profile za sprawą osób oglądających strony swoich znajomych.

Za pomocą zmodyfikowanego pliku CSS serwis Marka Zuckerberga został zmieniony tak, że przypominał MySpace'a. Robak wysyłał prośbę o dopisanie do znajomych Chrisa Putnama, modyfikował wygląd strony i infekował osoby odwiedzające zarażony profil.

Dzięki rosnącej liczbie zapytań od potencjalnych znajomych twórcy robaka mogli śledzić jego rozprzestrzenianie się. W ciągu jednego dnia zarażone zostały między innymi konta pracowników Facebooka i różnego rodzaju konta testowe, łącznie z wewnętrznym kontem o nazwie The Creator. Jak się po latach okazało, nie było to – wbrew obawom Chrisa – konto Marka Zuckerberga.

Poprawki wdrożone przez programistów Facebooka szybko wyeliminowały problem, jednak wśród informacji nadesłanych przez znajomych Chris znalazł m.in. wiadomość od Dustina Moskovitza.

Współzałożyciel Facebooka nie straszył co prawda pozwem, zwrócił jednak uwagę, że towarzyszące rozprzestrzenianiu robaka kasowanie informacji kontaktowych z profili nie było w porządku.

Po jakimś czasie Chris został zaproszony na rozmowę kwalifikacyjną do jednej z firm w Dolinie Krzemowej. Gdy tylko podzielił się tą informacją z Dustinem, ówczesny wiceprezes Facebooka natychmiast zaproponował, by zamiast odwiedzać mało znaną spółkę, Chris wpadł na rozmowę do siedziby Facebooka.

Kilka dni po rozmowie kwalifikacyjnej Chris Putnam zaczął pracę w Facebooku. Dołączył do niego jeden ze współtwórców robaka – Marcel Laverdet - który dla Facebooka rzucił szkołę. Z propozycji zatrudnienia nie skorzystał Kyle Stoneman, który wybrał karierę polityczną w stolicy USA.

Choć historia ta miała miejsce kilka lat temu, dobrze pokazuje, czemu największy serwis społecznościowy zawdzięcza swoją pozycję.

Zamiast utrudniać życie zdolnym programistom, którzy mimo niezbyt chwalebnych dokonań mają cenne umiejętności, Facebook zatrudnia ich. Taka strategia przynosi efekty.

Źródło: All Facebook

Źródło artykułu:WP Gadżetomania

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (883 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.