Zwykli gracze to mordercy kreatywności

Komentarz weterana branży o wtórności współczesnych gier wideo oraz dlaczego odpowiedzialność za to ponoszą również gracze.

Zwykli gracze to mordercy kreatywności
Sir Haszak

19.11.2013 15:05

Po wielu latach z grupy koneserów śledzących nowinki przeszedłem do grona osób, dla których gry stanowią czystą rozrywkę i nie ma na nią zbyt wiele czasu. Wraz z tym zmieniły się bardzo oczekiwania względem nich. Musiałem przy tym z przykrością przyznać, że twórcy i wydawcy wiedzą, co robią, produkując sequele i nie przejmując się innowacyjnością swoich produktów” – pisze w swoim pierwszym felietonie dla Gadżetomanii Dariusz “Sir Haszak” Michalski.

Wywołany do tablicy przejrzałem, w co gram. Okazało się, że ostatnio na tapecie mam Civilization V, Total War: Rome 2, King’s Bounty: Wojownicy Północy oraz Football Managera 2014. Same sequele, w dodatku część drugiej świeżości. Zacząłem się nerwowo zastanawiać, dlaczego tak się dzieje.

Wtórność – dobra czy zła?

W czasach, gdy jeszcze nałogowo recenzowałem gry, miałem często zastrzeżenia do twórców i wydawców o wtórność ich produkcji. Po takim zupełnie przełomowym Dune II następował Warcraft, który był grą świetną, ale już nie tak innowacyjną.

Civilization V. Zmieniła się filozofia gry i wprowadzono heksy, ale dla osoby znającej poprzednie części obsługa nie stanowi problemu
Civilization V. Zmieniła się filozofia gry i wprowadzono heksy, ale dla osoby znającej poprzednie części obsługa nie stanowi problemu

Podobnie pierwsza część znakomitej strategii Shogun: Total War była udaną modyfikacją założeń wypracowanych przez wydaną 10 lat wcześniej grę Centurion: Total War, która bodaj jako pierwsza łączyła bitwy rozgrywane w czasie rzeczywistym z przesuwaniem jednostek po mapie strategicznej podzielonym na tury. Takich przykładów można znaleźć znacznie więcej.

Były także sequele hitu różniące się od poprzednich części zazwyczaj jakością grafiki i miejscem akcji, ale filozofia i mechanika gry pozostawały w dużej mierze niezmienione. Z takiej Dune II wypączkowała choćby seria Command & Conquer rozgrywająca się w różnych światach, ale polegająca w gruncie rzeczy na tym samym i zrealizowana w podobnej konwencji.

Wyłudzanie pieniędzy

A człowiek potrzebował wtedy wyzwań. Miał nadzieję, że każdy tytuł go czymś pozytywnie zaskoczy. Jeśli już nie ruszy z posad świata gier i nie stanie się zaczątkiem nowego gatunku, to przynajmniej zrewolucjonizuje jakiś istniejący. W ostateczności znacząco go zmodyfikuje.

Inaczej miałem wrażenie, że gra jest wulgarnym wyłudzaniem pieniędzy od graczy, których moim zadaniem było bronić przed takim naciąganiem. Niestety najczęściej na pocieszenie musiało wystarczyć to, że tytuł okazywał się ponadprzeciętnie grywalny i stanowił sumę dobrych, znanych rozwiązań inkrustowanych szczyptą nowinek. Sprawiały, że nie dało się go nazwać kompletnie wtórnym. W zależności od ilorazu jakości i wtórności wywoływało to u mnie gorące oburzenie lub tylko lekki niesmak. Do czasu.

Miłość do sequeli

Po wielu latach z grupy koneserów śledzących nowinki przeszedłem do grona osób, dla których gry stanowią czystą rozrywkę i nie ma na nią zbyt wiele czasu. Wraz z tym zmieniły się bardzo oczekiwania względem nich. Musiałem przy tym z przykrością przyznać, że twórcy i wydawcy wiedzą, co robią, produkując sequele i nie przejmując się innowacyjnością swoich produktów.

Total War: Rome 2. Odkąd w sposób rewolucyjny w tytule Total War pojawiło się na początku, obsługa gry w zasadzie się nie zmieniła
Total War: Rome 2. Odkąd w sposób rewolucyjny w tytule Total War pojawiło się na początku, obsługa gry w zasadzie się nie zmieniła

Parafrazując inżyniera Mamonia, stwierdzam, że mnie się podobają gry, które już widziałem. I to doskonale tłumaczy, dlaczego dziś grywam w sequele. Oczywiście nie przeczę, że mogłaby mi się spodobać i inna gra, ale świadomie nie wybieram tych innych, bo nie mam czasu na ich poznawanie. W sequelu mechanikę gry mam zazwyczaj opanowaną i mogę się skupić na akcji i taktyce. W ostateczności i z dużym bólem zaglądam do tutoriala, jeśli taki istnieje.

Kiedyś zaglądało się do papierowej instrukcji, co z jednej strony wymagało nieco czasu, ale z drugiej miało coś z magii. Teraz, w dobie elektronicznej dystrybucji i oszczędności, instrukcja w najlepszym wypadku stała się świstkiem papieru, którego wielkość zazwyczaj nie pozwala na wytarcie nosa. Instrukcje w pliku w ogóle do mnie nie przemawiają. Zatem staram się spędzić cały krótki czas wyłącznie na graniu, co przy nowych grach jest zazwyczaj niemożliwe.

Przede wszystkim: przyjemność z gry

Oczywiście nadal cenię kreatywność, ale jest ona na zupełnie innym poziomie. Przesunęli menu z prawa na lewo – świetnie! Poprawili wyszukiwanie drogi przez jednostki, by się tak głupio nie blokowały jak w poprzedniej części – znakomicie! Wprowadzili bitwy morskie, bo nie było. Ups. Na szczęście ich obsługa jest podobna do lądowych – rewelacyjnie! Nauka sprowadzona do minimum, przyjemność z gry – posunięta do maksimum.

FM 2014. Pełzające dodawanie funkcji łączy się z dodawaniem asystentów do ich przejmowania. Dzięki temu można zajmować się taką częścią gry, na jaką się ma ochotę
FM 2014. Pełzające dodawanie funkcji łączy się z dodawaniem asystentów do ich przejmowania. Dzięki temu można zajmować się taką częścią gry, na jaką się ma ochotę

Dlatego jeśli kiedyś będziecie grali w Civilization XX lub Football Managera 2040, z pewnością będzie to zasługą moją i milionów zwykłych graczy. Morderców KREATYWNOŚCI, którzy nie mają dość czasu, by trawić godziny na poznawaniu gier może znakomitych, ale zbyt nowatorskich.

Liczę na łagodny wyrok, Wysoki Sądzie.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.