24 godziny bez płatności zbliżeniowych – eksperyment MasterCard

Strona główna24 godziny bez płatności zbliżeniowych – eksperyment MasterCard
23.12.2013 00:09
24 godziny bez płatności zbliżeniowych – eksperyment MasterCard
Blomedia poleca
Blomedia poleca

Płatności zbliżeniowe to brak stresu i niepewności, dają poczucie bezpieczeństwa, są szybkie i bezawaryjne, a dodatkowo mają walor aspiracyjny. Płatność zbliżeniowa telefonem jest atrybutem nowoczesności – płacenie telefonem to przede wszystkim poczucie bycia na czasie, a wręcz wyprzedzania go, bycia pionierem – wynika z eksperymentu MasterCard.

Artykuł sponsorowany

W ramach ogólnopolskiego badania MasterCard „Polak a nowoczesne technologie płatnicze” przeprowadzono następujący eksperyment:

• poproszono 4 osoby, aby na 24 godziny rozstały się ze smartfonem z funkcją płacenia zbliżeniowo lub zbliżeniową kartą płatniczą z funkcją zbliżeniową

• celem eksperymentu było zdiagnozowanie podejścia względem usług płatniczych poprzez uwypuklenie braku danych usług i urządzeń

• uczestnicy eksperymentu to osoby:

  • w wieku: 27-35 lat
  • z wykształceniem średnim lub wyższym
  • aktywnie zawodowo
  • o zarobkach powyżej 1000 zł netto
  • mieszkający w Warszawie lub aglomeracji
  • użytkownicy nowych technologii, osoby otwarte na świat i towarzyskie
  • wszyscy badani charakteryzowali się dużą dynamicznością, skoncentrowaniem na nowoczesność, poszukiwaniem technologicznych rozwiązań ułatwiających życie

Eksperyment MasterCard -- jeden dzień bez karty płatniczej

Co pokazał eksperyment?

Proces płatniczego syndromu przejścia wymaga czasu, jednak widać wyraźnie, że zwiększa się liczba osób, która przekonuje się do płacenia zbliżeniowo. Co ich do tego przekonuje i jaką wartość dla nich ma płacenie za zakupy i usługi w tej formie, pokazał eksperyment przeprowadzony wśród osób, które używają tej formy płatności szczególnie często – płacąc zbliżeniowo: albo smartfonem albo kartą płatniczą.

Kliknij, aby powiększyć
Źródło zdjęć: © fot. MasterCard
Kliknij, aby powiększyć

Przeprowadzenie eksperymentu, w ramach którego kilku użytkowników, korzystających z tej formy płatności, na 24 godziny pozbawiono możliwości płacenia zbliżeniowo, pozwoliło na uwypuklenie nie tylko racjonalnych (bezawaryjność, skuteczność), ale także emocjonalnych powodów korzystania z tej formy płatności.

• płacenie jest głównie utożsamiane z kartą płatniczą – gotówka jako forma coraz bardziej okazjonalna

• nieposiadanie karty płatniczej wzbudza niepokój, obawę, zaburza poczucie bezpieczeństwa i komfortu – brak karty ogranicza, zmusza do kontroli, a także wyrzeczeń

• płatność zbliżeniowa to szybkość i wygoda, ale także skuteczność, bezawaryjność

• smartfon traktowany jako kluczowy atrybut współczesnego codziennego funkcjonowania – odpowiada na wiele potrzeb od telefonowania, smsowania, poprzez odbieranie maili, przeglądanie stron, po płatności zbliżeniowe.

• płatność zbliżeniowa telefonem jest atrybutem nowoczesności – płacenie telefonem to przede wszystkim poczucie bycia na czasie, a wręcz wyprzedzania go, bycia pionierem.

Wszelkiego rodzaju nowości, są zawsze najchętniej absorbowane, przez tzw. trendsetterów. To osoby ciekawe nowych rozwiązań, nastawione entuzjastycznie, otwarte na nowe możliwości.

Perspektywa doświadczenia przez nich czegoś nowego przeważa u nich nad ewentualnymi obawami związanymi z nieznajomością nowego. Już w badaniu Omnibus segmentacja pokazała grupę technologicznych innowatorów, którzy najczęściej korzystają z innowacyjnych form płatności.

Co widać wyraźnie w eksperymencie, jeżeli respondent już robił w przeszłości zakupy z użyciem telefonu, to nie chce rezygnować z tej możliwości płacenia. Dlatego też to entuzjaści jako pierwszy sięgną po telefon, żeby płacić zbliżeniowo.

Po jakimś czasie zaczną naśladować je kolejne osoby, a w momencie upowszechnienia się nowych form płatności w Polsce sceptycy również zaczną po nie sięgać. Wszystko jest kwestią pozytywnego doświadczenia z produktem.

Podobnie wyglądała ewolucja płatności zbliżeniowych kartą – komentuje Luiza Derek, Business Leader, Marketing & PR Head w polskim oddziale MasterCard Europe.

Jak się okazuje, płatność zbliżeniowa wiąże się dla użytkowników przede wszystkim z brakiem stresu i niepewności, daje poczucie bezpieczeństwa i to nie tylko w sytuacji nieoczekiwanych zachcianek zakupowych, ale przede wszystkim ze względu na swoją bezawaryjność, w sytuacjach trudnych, spowodowanych chociażby ograniczonym czasem dokonania zakupu.

381423388995763946

Nie bez znaczenia jest także jeszcze jeden powód płacenia zbliżeniowo smartfonem lub kartą płatniczą. Można byłoby nazwać ten powód „aspiracyjnym”. W trakcie rozmów z uczestnikami eksperymentu można było zaobserwować wyraźne przekonanie, że dzięki płaceniu zbliżeniowemu, które jest dla nich tak częste i tak ważne, są pionierami w nowej dziedzinie, że wyznaczają trend, są przewodnikami, którzy pokazują przyszłą drogę, ale jednocześnie na własnym przykładzie pokazują, że jest to system, któremu można zaufać i który bardzo ułatwia życie.

Eksperyment pokazał, że płatność zbliżeniowa daje uczestnikom poczucie wolności i niezależności. Powrót do przeszłości, czyli szeleszczących w dłoni banknotów oraz nieustający niepokój, związany z tym, gdzie je wypłacić i czy w portfelu jest ich wystarczająca ilość, uzmysłowił uczestnikom eksperymentu, że wybrali właściwą drogę realizacji płatności.

Eksperyment MasterCard -- jeden dzień bez smartfona

Powrót do jedynie gotówkowego systemu płacenia za towary i usługi jawi im się jako najczarniejszy koszmar, pozbawiający ich poczucia bezpieczeństwa i zabierający to, co jest dla nich najcenniejsze i niepoliczalne, czyli czas – komentuje dr Tomasz Sobierajski, socjolog z Uniwersytetu Warszawskiego.

Nota metodologiczna - realizacja eksperymentu:

Eksperyment:

• W eksperymencie wzięły udział 4 osoby – heavy userzy wybranych technologii:

o 2 osoby zostały pozbawione możliwości płacenia kartą płatniczą z funkcją zbliżeniową (osoby korzystające z karty minimum 5 razy w tygodniu)

o 2 osoby zostały pozbawione smartfona (główny telefon badanego) z funkcją płacenia nim zbliżeniowo (minimum 1 raz w tygodniu)

• Mieszkańcy Warszawy, osoby dynamiczne, otwarte na nowości i technologie

• Osoby w wieku 27=35lat, osoby pracujące, mix badanych ze względu na płeć

• Każda z badanych osób musiała rozstać się z danym przedmiotem na 24 godziny

• Każdy eksperyment zakończył się pogłębionym wywiadem indywidualnym

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (4)