Wojskowa technologia zapobiegnie wypadkom. "Takiego systemu potrzebują miasta"

Wojskowa technologia zapobiegnie wypadkom. "Takiego systemu potrzebują miasta"

Wojskowa technologia zapobiegnie wypadkom. "Takiego systemu potrzebują miasta"
Adam Bednarek
03.02.2021 09:58, aktualizacja: 06.03.2024 22:22

W tramwajach użyty zostanie system, który sprawdził się w lotnictwie. Zdaniem naukowców z Wojskowej Akademii Technicznej rozwiązanie może doprowadzić do zmniejszenia liczby wypadków.

Nad innowacyjnym systemem wykorzystującym światło widzialne jako nośnik informacji pracowali badacze z Wydziału Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa WAT. System przetestowano na jednej z łódzkich linii tramwajowych, a prototyp jest gotowy do wdrożenia.

Co ważne, opracowane przez naukowców rozwiązanie nie ingeruje w konstrukcję wagonu i nie jest konieczna homologacja, aby zamontować światła.

W tramwaju taki system sprawdza się idealnie, ponieważ pojazd i tak przez całą dobę korzysta z oświetlenia.

Może zatem przekazywać informacje poprzez "miganie" światłami z taką częstotliwością, której ludzkie oko nie jest w stanie zaobserwować, natomiast jest ona zrozumiała dla czujnika kamery. System VLC (Visible Light Communication) do przekazywania informacji używa lampy LED. Nadajnik systemu jest lampą wyposażoną w sterownik, który moduluje proces świecenia. Sygnał jest odpowiednio zakodowany – tak, żeby można go było odczytać przez kamerę drugiego tramwaju. Zakres takiej komunikacji osiąga 80 metrów.

Jak wyjaśniają naukowcy z WAT, system komunikacji świetlnej podaje informację o prędkości tramwaju i jego pozycji w stosunku do ostatniego przystanku. Motorniczy jest ostrzegany sygnałem, jeśli zbliża się zagrożenie. Komunikat wyświetlany w trzech kolorach - zielony, żółty i czerwony - informuje o stopniu zagrożenia.

Kolejny element systemu to kamera rozpoznająca znaczniki na trasie. Wszystkie te sygnały łączy i analizuje system ekspercki, który bezpośrednio informuje motorniczego, czy ma on wolną drogę i może jechać, czy też pojawia się stan zagrożenia. Cyfrowy układ identyfikowania kolizji został wyposażony w system operacyjny czasu rzeczywistego i technologię zobrazowania informacji na wyświetlaczach przeziernych typu HUD, który pełni funkcje interfejsu pomiędzy systemem i motorniczym.

Obraz

Badacze z WAT podkreślają, że obecnie wykorzystywane systemy antykolizyjne bazujące na radiowej komunikacji między tramwajami nie radzą sobie w wąskich ulicach lub w tunelach. Dlatego z pomocą przychodzi znacznie skuteczniejsza technologia znana choćby z lotnictwa.

"Takiego systemu potrzebują miasta" - zapewnia WAT. W tramwajach jeżdżących po polskich miastach nie ma systemu antykolizyjnego zdolnego do autonomicznej pracy, przy jednoczesnej komunikacji z innymi pojazdami lub znacznikami na trasie - czytamy w opisie projektu na stronie uczelni.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)