AHRLAC – tani samolot pola walki w dobie kryzysu?
Wczoraj w Pretorii, w RPA, odbyła się prezentacja lekkiego samolotu bojowego AHRLAC. Promowany jako pierwszy w pełni południowoafrykański samolot, ma być atrakcyjną cenowo ofertą dla każdego, kto poszukuje taniej i skutecznej maszyny na wojnę asymetryczną.
28.09.2011 | aktual.: 11.03.2022 10:43
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Wczoraj w Pretorii, w RPA, odbyła się prezentacja lekkiego samolotu bojowego AHRLAC. Promowany jako pierwszy w pełni południowoafrykański samolot, ma być atrakcyjną cenowo ofertą dla każdego, kto poszukuje taniej i skutecznej maszyny na wojnę asymetryczną.
Zobacz także
Producentem jest firma zbrojeniowa Paramount Group, do tej pory znana jako producent pojazdów minoodpornych klasy MRAP. Szczególne sukcesy eksportowe odnosi ona w Azerbejdżanie. Teraz rozszerzyła swoją ofertę o lekki samolot pola walki.
AHRLAC to akronim od ang. Advanced High Performance Reconnaissance Light Aircraft, czyli tłumacząc dosłownie: zaawansowany, lekki samolot rozpoznawczy o wysokich osiągach. Prezes Ivor Ichikowitz zachwala swój produkt jako ogniowo pomiędzy większymi (czyt. odrzutowymi) załogowymi samolotami bojowymi a bezzałogowcami.
Ichikowitz widzi AHRLAC jako idealny uzbrojony samolot patrolowy do nadzorowania granic, stref ekonomicznych (morskich i lądowych), spornych obszarów, a nawet lasów tropikalnych. Ma być przy tym efektywniejszy (dzięki załodze) i tańszy (10 mln dolarów) od BSL-ów. Można mieć co do tego wątpliwości, choć na pewno AHRLAC kosztuje mniej od typowych śmigłowców szturmowych. Przykładowo, AH-2 Rooivalk (też z RPA) jest 4 razy droższy.
Na upublicznionych zdjęciach samolot uzbrojony jest w stałe działko (francuskie M621 kal. 20 mm ?) oraz 7-lufowe wyrzutnie npr kal. 70 mm i kierowane laserowo ppk Mokopa, też z RPA. Pod kadłubem widać głowicę celowniczą z termowizorem, kamerą CCD, kanałem laserowym. Może to być stacja z serii Elop CoMPASS od Elbit Systems.
Chowane podwozie, górnopłat, centralny kadłub z 2-belkowym usterzeniem ogonowym połączonym statecznikiem poziomym, 2-osobowa kabina tandemowa. Te cechy przypominają amerykański samolot OV-10 Bronco (pon.) z lat 1960. Spełniał on te same funkcje co teraz planowane dla AHRLAC.
AHRLAC świetnie wpisuje się w koncepcję samolotu określonego przez USAF jako LAAR (Light Attack/Armed Reconnaissance), czyli konwersji szkolnych lub wręcz cywilnych maszyn śmigłowych, przebudowanych na tanie maszyny przeciwpartyzanckie do wojny asymetrycznej. Chyba najsłynniejszą maszyną tej klasy (acz odrzutową) był Scaled Composites 151 ARES, konstrukcji słynnego Burta Rutana, aktualnie zajętego podbojem kosmosu.