ALICE VR - twórca polskiej przygodówki na OculusRift zdradza sekrety produkcji
Czołem gadżetomaniacy! Nazywam się Paweł Gajda i pracuję w Carbon Studio. Jestem scenarzystą ALICE VR – przygodowej gry sci-fi na gogle Oculus Rift, opartej na eksploracji obcej planety i rozwiązywaniu zagadek. Chciałbym opowiedzieć Wam o narodzinach naszej gry oraz jej związkach z książką Alicja w Krainie Czarów Lewisa Carrolla.
04.02.2016 | aktual.: 28.04.2016 13:06
Alicja w wirtualnej Krainie Czarów
Wywodzimy się z firmy The Farm 51, którą kojarzyć możecie z takich gier jak Get Even i Chernobyl VR. W pewnej chwili nadszedł czas, by rozpocząć pisanie swojej własnej historii i otworzyć samodzielne studio.
Dwie kwestie były dla nas oczywiste: chcieliśmy zrobić grę i to koniecznie z wykorzystaniem technologii wirtualnej rzeczywistości, która zawładnęła naszą wyobraźnią od pierwszego kontaktu z goglami Palmera Luckeya.
Mniej oczywistą kwestią była sama treść gry – po wielu dyskusjach postanowiliśmy oprzeć się na baśniowym świecie Alicji w Krainie Czarów, czerpiąc z tej książki inspiracje zarówno fabularne jak i artystyczne.
Zagadki inspirowane literaturą
Sprawy potoczyły się jednak inaczej – pod wpływem wrażenia, jakie wywarło na nas jedno z VR-owych dem rozgrywających się w kosmosie, podjęliśmy decyzję, by uczynić z ALICE grę sci-fi, a jej wydarzenia umieścić w świecie będącym wytworem wyobraźni naszej, a nie Lewisa Carrolla.
Postanowiliśmy również, że z książkowego pierwowzoru lepiej zaczerpnąć szalone pomysły na zagadki, niż fabułę, którą napisać możemy samodzielnie. Decyzję o stworzeniu gry sci-fi podjęliśmy dokładnie rok temu, więc ALICE VR obchodzi właśnie swoje pierwsze urodziny!
ALICE VR zawdzięcza Lewisowi Carrollowi mechanikę zmiany rozmiaru, która stanowi podstawę wielu zagadek w w grze. Kilkukrotnie w trakcie zabawy zmniejszenie się do rozmiaru myszy pozwoli graczom przedostać się do wcześniej niedostępnych obszarów, i np. naprawienie od środka uszkodzonego mechanizmu.
Skala wirtualnych obiektów
Gracze staną również przed wyborem, czy z konkretnym problemem wolą poradzić sobie poprzez zwiększenie, czy zmniejszenie. Osoby, które miały okazję wypróbowania gogli VR często zwracają uwagę na to, że po ich założeniu znacznie wyraźniejsza staje się skala wirtualnych obiektów. Wynika to z faktu, że otaczająca gracza przestrzeń wypełnia jego całe pole widzenia, a wiarygodny efekt trójwymiarowości pozwala lepiej ocenić odległość i rozmiar.
Dla twórców gier oznacza to konieczność zwrócenia szczególnej uwagi na skalę przedmiotów, oraz ogranicza możliwość stosowania sztuczek przy projektowaniu leveli. Z drugiej strony poczucie skali sprawia, że rozwiązania takie jak wspomniane zmienianie rozmiaru mogą stanowić dla graczy niezapomniane przeżycie.
Związek naszej gry z Alicją w Krainie Czarów widać również na bardziej ogólnym poziomie. Bohaterka książki, wpadając do króliczej nory, przenosi się do baśniowego świata nieskrępowanej wyobraźni, w którym wszystko jest możliwe.
Szansę taką otrzymują również gracze zakładający gogle VR – na pewien czas szara rzeczywistość przestaje istnieć, zastąpiona światem fikcyjnym przedstawionym w sposób tak realistyczny, że da się w niego uwierzyć.
W poszukiwaniu tożsamości
Siła wirtualnej rzeczywistości polega na tym, że odbiorca doświadcza jej tak, jakby istniała naprawdę, podobnie jak Alicja, która traktuje baśniowy świat jak rzeczywistość, nie zważając na jego nieprawdopodobność i magiczność.
Analogie do książki Lewisa Carrola odnaleźć można również w fabularnych założeniach gry. Książkowa Alicja zadaje sobie pytanie: „Kim jestem?” i nie znajduje na nie prostej odpowiedzi. W trakcie swoich przygód stara się odnaleźć swoją tożsamość i zrozumieć swoją rolę w otaczającym ją świecie.
Na podobne wątpliwości może natrafić gracz w świecie ALICE VR. Gra pozbawiona jest wprowadzenia, które wyjaśniałoby, kim jest jej główny bohater i jaką ma za sobą historię. Częściową odpowiedź na te pytania uważny gracz odnajdzie w świecie gry, lecz niektóre kwestie pozostaną na zawsze niewyjaśnione.
To gracz określa swoją rolę
To o tyle ważne, że interpretacja swojej własnej roli w rozgrywających się w trakcie gry wydarzeniach może wpłynąć na to, jakie decyzje podejmie w trakcie rozgrywki gracz, a co za tym idzie, jak zakończy się historia ALICE VR.
ALICE VR Gameplay Trailer
Tak w skrócie przedstawiają się początki ALICE VR oraz jej powiązania z Alicją w Krainie Czarów. Ciekawi nas, jakie pomysły z książki Lewisa Carrola Wy chętnie widzielibyście w grach VR. Prace nad ALICE VR wciąż trwają, więc najciekawsze propozycje mają szanse trafić do gry!
W następnym tekście opowiemy Wam o możliwościach, jakie daje wirtualna rzeczywistość, oraz trudnościach dla developerów, jakie ze sobą niesie.
Zainteresowanych grą zapraszamy na stronę: Alice-vr.com