Aplikacja do fitness trackera rozpoznaje ton głosu i emocje rozmówcy

Aplikacja do fitness trackera rozpoznaje ton głosu i emocje rozmówcy03.02.2017 07:28
Jarosław Balcerzak

Naukowcy tworzą technologię, która z rozmowy wychwyci znacznie więcej niż słowa. Innowacyjna aplikacja w sportowej opasce może bowiem odgadnąć, w jakim nastroju jest rozmówca. W jakich zastosowaniach ma się sprawdzić?

Dynamiczna analiza głosu

Aplikację stworzył zespół naukowców z prestiżowego Instytutu Technologicznego w Massachusetts (MIT), a badania są prowadzone w ramach Centrum Strategii i Innowacji Samsunga. Oprogramowanie zainstalowano na jego opasce Simband, mierzącej ruch, puls, ciśnienie i temperaturę skóry.

To pierwszy eksperyment mierzący nie tylko dane nt. aktywności, lecz również mowy: tonu i dynamiki głosu oraz użytego słownictwa. Analiza odbywa się bez przeszkód podczas naturalnej, swobodnej rozmowy.

Potwierdzona eksperymentalnie precyzja wskazań

Na podstawie zebranych danych werbalnych i fizjologicznych oprogramowanie określa ton rozmówcy w poszczególnych 5-sekundowych fragmentach wypowiedzi. Wykorzystując mechanizmy głębokiego uczenia, z 83-proc. dokładnością rozpoznaje go jako wesoły, smutny bądź neutralny.

Doświadczenie przeprowadzono na 31 rozmowach trwających kilka minut. Analizowały je dwa algorytmy: jeden określał nastrój podczas całej rozmowy, a drugi – w czasie jej poszczególnych, 5-sekundowych segmentów. Oprogramowanie trafnie rozpoznało dłuższe przerwy i monotoniczny wydźwięk głosu jako smutek, a wypowiedzi dynamiczne i ożywione jako radość.

Analogicznie zachował się przekład mowy i funkcji ciała: smutniejsze wypowiedzi zdradzała adekwatna reakcja układu krążenia i charakterystyczne gesty, jak np. ukrycie twarzy w dłoniach. Skuteczność algorytmu podczas eksperymentów przekroczyła wcześniejsze dokonania w tej dziedzinie o 7,5 proc.

Niwelowanie skutków zaburzeń i chorób

Kolejnym etapem rozwoju projektu ma być poprawa dokładności i rozszerzenie zakresu rozpoznawania emocji o takie jak znużenie, napięcie czy ekscytacja. Model smutny-neutralny-wesoły ma być jedynie punktem wyjścia dla znacznie obszerniejszej analizy. W planach jest również wykorzystanie komercyjnie dostępnych urządzeń, takich jak Apple Watch.

Przyszłość tworzonego przez naukowców produktu ma istotnie ułatwić codzienne funkcjonowanie osobom cierpiącym na szereg specyficznych chorób. W pierwszej kolejności wymienia się zespół Aspergera, jednak wynalazek sprawdzi się także w innych zaburzeniach skutkujących niepoprawnym rozpoznawaniem emocji rozmówcy.

Choć twórcy urządzenia nie dzielą się takimi planami, możemy również wyobrazić sobie stosowanie tego rozwiązania w marketingu, dzięki czemu otrzymamy personalizowane reklamy, uwzględniające nasz nastrój. Jest ci smutno i źle? Oto najlepsza czekolada na świecie! Albo whisky. Masz dobry nastrój? Szybko, zrób datek na pomoc humanitarną. Możemy tylko wyobrazić sobie, jak bardzo skuteczny będzie taki przekaz.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.