Brogan BamBrogan – zapamiętajcie to imię. Były współpracownik Elona Muska rzuca mu wyzwanie

Brogan BamBrogan – zapamiętajcie to imię. Były współpracownik Elona Muska rzuca mu wyzwanie14.05.2018 12:54

Superszybki system transportu Hyperloop, rozpropagowany przez Elona Muska, doczekał się rywala. Z konkurencyjnym projektem ruszył były inżynier SpaceX i współtwórca Hyperloop One, Brogan BamBrogan.

Hyperloop to zaprezentowany przez Elona Muska superszybki system transportu. Zastosowane w nim kapsuły mają poruszać się w tunelach z obniżonym ciśnieniem, a dzięki ograniczeniu oporów aerodynamicznych transport ma być szybki i wydajny. Choć towarzysząca projektowi idea nie jest nowa, Hyperloop wydaje się na dobrej drodze do szczęśliwego finału.

Powstały już tory testowe, prototypowe kapsuły, a pierwszy odcinek docelowego tunelu jest od kwietnia 2018 roku montowany w Kalifornii. Co więcej, już tego lata na miejsce zostaną dostarczone pierwsze, produkowane w Hiszpanii kapsuły pasażerskie, a uruchomienie pierwszego, kilometrowego odcinka tunelu (z planowanych 320 kilometrów) ma nastąpić już w 2019 roku.

Moduł tunelu Hyperloop
Moduł tunelu Hyperloop

Zaawansowanie projektu, a także zainteresowanie inwestorów z całego świata pozwala sądzić, że Hyperloop jest projektem skazanym na sukces. Czy coś może stanąć mu na drodze? Okazuje się, że – poza pokonaniem przeszkód natury technicznej – Hyperloop musi zmierzyć się z jeszcze jednym problemem. Jest nim konkurencja.

Były współpracownik Elona Muska rzuca mu wyzwanie

Zaproponowany przez Elona Muska system transportowy nie jest jedyny. Z konkurencyjnym projektem wystartował bowiem były współpracownik Muska – inżynier, pracujący wcześniej w SpaceX i Hyperloop One, Brogan BamBrogan. Rozwijany przez niego system transportu Arrivo został zaprezentowany przed rokiem, a firma nawiązała już współpracę z Departamentem Transportu stanu Kolorado i pozyskuje inwestorów. Czym różni się Arrivo od Hyperloopa?

Arrivo: The End of Traffic

Brogan BamBrogan zakłada, że zamiast budować sieć pod- i nadziemnych, szczelnych tuneli, lepszym rozwiązaniem okażą się platformy wykorzystujące lewitację magnetyczną. Współczesna wersja pamiętającego lata 60. Mag-Levu nie jest jednak typowym pociągiem, ale… systemem transportowym dla zwykłych, prywatnych samochodów i ładunków.

Podróżujące na specjalnych, wyposażonych w osłony aerodynamiczne platformach samochody i ładunki mają rozwijać prędkość 320 kilometrów na godzinę. Sam tor Arrivo ma biec wzdłuż zwykłej drogi – na pilotażową inwestycję wybrano drogę E-470, czyli 76-kilometrowy odcinek obwodnicy Denver.

Brogan BamBrogan – nietuzinkowy inżynier

Na marginesie samego pomysłu warto również wspomnieć o jego autorze. Brogan BamBrogan kilka lat temu nazywał się Kevin Brogan i pracował jako inżynier w SpaceX – to właśnie on opracował silnik drugiego członku rakiety Falcon 1 i kluczowe dla powodzenia misji osłony termiczne statku kosmicznego Dragon.

Brogan BamBrogan z prezentem, podrzuconym na biurko w Hyperloop One, Źródło zdjęć: © Fot. Twitter
Brogan BamBrogan z prezentem, podrzuconym na biurko w Hyperloop One
Źródło zdjęć: © Fot. Twitter

Po ogłoszeniu projektu Hyperloop, Kevin był współzałożycielem Hyperloop One – firmy mającej zmienić ambitną ideę Muska w działający system transportu. Odszedł z niej w atmosferze skandalu wraz z częścią pracowników, zaniepokojonych marginalizowaniem zespołu inżynierów odpowiedzialnych za techniczną stronę projektu i panującym w startupie nepotyzmem. Szalę goryczy przepełniły również groźby i szykany, jak choćby stryczek, podrzucony na biurko Brogana.

Warto również wspomnieć, czemu Brogan BamBrogan zawdzięcza swoje niezwykłe imię. Jak wyśledził serwis BuzzFeed, inżynier zmienił je po ślubie z Bambi Liu – młoda para postanowiła nie wybierać jednego ze swoich nazwisk, ale stworzyć nowe, dzięki czemu Bambi stała się Bambi BamBrogan, a Kevin Broganem BamBrogan.

Konkurencja to najlepsze, co może nas spotkać

Niezależnie od nietuzinkowego nazwiska i perypetii, związanych z poprzednim zatrudnieniem, nie można odmówić BamBroganowi talentu – zaprojektowane przez niego silniki działają, a kapsuły Dragon z powodzeniem latają w kosmos.

Arrivo - system szybkiego transportu, który ma powstać w Kolorado
Arrivo - system szybkiego transportu, który ma powstać w Kolorado

Zainteresowanie projektem Arrivo stanowej instytucji, odpowiedzialnej za transport, również wydaje się dobrze rokować na przyszłość. Trudno jednak na obecnym etapie wyrokować, czy sam pomysł okaże się strzałem w dziesiątkę.

Trudno jednak przecenić fakt, że Hyperloop doczekał się sensownej konkurencji. Problem szybkiego transportu, ekologia, zakorkowane ulice – to wszystko wymaga nowych rozwiązań. Dobrze, że utalentowani inżynierowie starają się je znaleźć, na czym w przyszłości skorzystamy zapewne wszyscy. Nic nie napędza postępu równie skutecznie, jak zdrowa konkurencja.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.