Dziś 7. urodziny Twittera. Dlaczego warto dołączyć do grona jego użytkowników?

Dziś 7. urodziny Twittera. Dlaczego warto dołączyć do grona jego użytkowników?21.03.2013 14:32
Twitter szybszy niż wszystko inne (Fot. Flickr/ theanthonyryan/Lic. CC by-sa)
Marta Wawrzyn

Siedem lat temu Jack Dorsey opublikował pierwszy tweet w historii. Dziś 200 mln aktywnych użytkowników serwisu publikuje codziennie 400 mln tweetów. W Polsce z serwisu korzysta na razie znacznie mniej osób niż z Facebooka. Ale to nie znaczy, że nie warto.

Siedem lat temu Jack Dorsey opublikował pierwszy tweet w historii. Dziś 200 mln aktywnych użytkowników serwisu publikuje codziennie 400 mln tweetów. W Polsce z serwisu korzysta na razie znacznie mniej osób niż z Facebooka. Ale to nie znaczy, że nie warto.

Wczoraj ja obchodziłam 5. urodziny twitterowe, dziś to wydarzenie zostało przesłonięte czymś jeszcze ważniejszym: 7. urodzinami Twittera. Serwis ruszył 21 marca 2006 roku.

Pierwszy tweet i cała reszta

Autorem pierwszego tweeta był założyciel serwisu, Jack Dorsey. Skrót "twttr" chyba się nie przyjął, ale cała reszta – owszem. Tweety, które są prostym i zwięzłym zapisem chwili w 140 znakach, przez siedem lat stały się ważnym elementem krajobrazu medialnego.

W 2007 roku pojawiły się pierwsze retweety (czyli po raz pierwszy "przekazano" tweety dalej) i hashtagi (czyli oznaczanie tematu znaczkiem #). W 2009 roku to właśnie z Twittera świat dowiedział się, że do rzeki Hudson spadł samolot. Potem serwis jeszcze wiele razy stawał się źródłem newsów – np. podczas tsunami w Japonii, Arabskiej Wiosny czy nawet powodzi w 2010 roku w Polsce.

Tweetować zaczęli wszyscy ważni ludzie: celebryci, politycy, dziennikarze. Ci ostatni siedzą zresztą na Twitterze nie tylko po to, by informować, ale też by wiedzieć wszystko szybciej niż inni. W zeszłym roku konta na Twitterze założyli papież Benedykt XVI i polski premier Donald Tusk.

Ważny mecz, inauguracja prezydentury w USA, premiera popularnego serialu – to wszystko jest masowo komentowane na Twitterze na żywo. W Polsce na razie to się sprawdza głównie w przypadku wydarzeń sportowych (wtedy mój timeline – czyli to, co Twitter miał przed Facebookiem – staje się jednym wielkim "goool"). Nie wykluczam, że istnieje jakiś świat równoległy, w którym z równym zapałem komentowane są na żywo odcinki "M jak miłość" – ale staram się nie zaprzątać tym głowy.

Twitter ma się czym chwalić i na swoje 7. urodziny to właśnie czyni.

Twitter dla początkujących

Dziwi mnie to, bo żadnego serwisu społecznościowego nie lubię tak jak Twittera. Przede wszystkim jest szybki i prosty – traktuję go trochę jak dodatkowego RSS-a. Nie ma niepotrzebnych udziwnień, nikt mi nie dyktuje, które informacje są ważniejsze, a które mniej ważne. Nikt nie papla bez sensu – limit 140 znaków jest moim zdaniem wystarczający, żeby przekazać każdą informację. Bardzo często po raz pierwszy widzę ważną wiadomość właśnie na Twitterze, a dopiero potem pojawia się ona na portalach i w TV.

A i pogadać jest z kim – na Twitterze nie brakuje świetnych ludzi, i nie mówię tu tylko o celebrytach i dziennikarzach. Nowe osoby, które piszą ciekawie, dzięki retweetom i #FF (Follow Friday – polecanie osób, które warto obserwować) szybko "robią karierę" i zaczynają być śledzone przez setki, a nawet tysiące użytkowników. Żeby jednak zostać zauważonym przez innych, trzeba samemu wyjść z inicjatywą – zacząć śledzić innych i rozmawiać z nimi.

O tym, jak działa Twitter, pisał w serwisie Gazeta.pl Piotr Gnyp. Choć nie do końca zgadzam się z postawionymi tezami (uważam, że Piotr znacznie wyolbrzymił wady Twittera – ja ich w zasadzie nie zauważam), to polecam jego tekst jako dobre kompendium wiedzy dla początkującego użytkownika serwisu.

O Twitterze na Gadżetomanii

O Twitterze na Gadżetomanii pisaliśmy wiele razy. W zeszłym roku przedstawialiśmy listy 10 najbardziej wpływowych i 10 najzabawniejszych użytkowników polskiego Twittera. Pisaliśmy o operacji mózgu tweetowanej na żywo i o koszmarnym wywiadzie twitterowym TVN24 z premierem Tuskiem. Pokazywaliśmy, jak Twitter (i inne serwisy) wyglądałby w latach 80.

If Twitter had been invented in the '80s...

Łukasz pisał na przykładzie Twittera o tym, jak trwałe są informacje z serwisów społecznościowych. Okazało się, że nietrwałe – 11% stron, do których linkujemy na Twitterze, znika po roku, 27% - po dwóch latach. Ot, kolejny dowód na to, że Twitter jest zapisem chwili, która nie trwa długo.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.