IRL Glasses - okulary z AdBlockiem. Gdy je założysz, nie zobaczysz reklam

IRL Glasses - okulary z AdBlockiem. Gdy je założysz, nie zobaczysz reklam02.11.2019 12:58
IRL Glasses

Masz dość irytujących reklam? W internecie sposobem na nie bywają dodatki do przeglądarek, jak choćby AdBlock Plus. Co jednak robić po wyjściu na ulicę? Gdy na każdym kroku widzimy walczące o naszą uwagę ekrany, warto sięgnąć po rozwiązanie ostateczne: okulary blokujące reklamy, czyli osobisty AdBlock dla naszych oczu.

Każdego dnia atakują nas tysiące przekazów reklamowych. Świadomie zwracamy uwagę tylko na niektóre z nich, ale faktom trudno zaprzeczać: otaczają nas reklamy, a miliardy wydawane przez korporacje na działania marketingowe nie są pieniędzmi wyrzucanymi w błoto.

Nic zatem dziwnego, że powstają rozwiązania pozwalające nam na uniknięcie przynajmniej części reklam. W internecie od lat skutecznym antidotum są dodatki do przeglądarek, jak choćby AdBlock Plus. I choć co do zasady jestem ich przeciwnikiem, trudno odmówić im skuteczności – gdy reklam jest za dużo, dobry filtr potrafi na nowo ucywilizować oglądane przez nas strony.

Problem pojawia się, gdy przeniesiemy wzrok z ekranu komputera czy smartfona na otaczający nas świat, gdzie żaden AdBlock już nie działa.

Brand Killer

Brand Killer, czyli sztuczna inteligencja kontra marki

Kilka lat temu sprytny sposób na otaczające nas reklamy przedstawili studenci z University of Pennsylvania. Ich sposobem na reklamy była eksperymentalna aplikacja Brand Killer, która – dzięki wykorzystaniu algorytmu SIFT – w czasie rzeczywistym rozpoznawała reklamy, znaki towarowe czy logo i rozmazywała je tak, by były niewidoczne na ekranie.

Brand Killer – choć wydawał się działać, był jednak raczej ciekawostką i prezentacją technologii, niż gotowym do wdrożenia produktem. Okazuje się jednak, że pomysł uwolnienia nas od reklam odżył na nowo w urządzeniu o nazwie IRL Glasses.

IRL Glasses
IRL Glasses

IRL Galsses – polaryzacja kontra ekrany LCD

Zasada działania okularów jest znacznie prostsza, a zarazem bardziej radykalna. Ich twórcy przyjęli założenie, że jeśli na ulicy widzimy obraz wyświetlany na ekranie LCD, będzie to najprawdopodobniej reklama, którą warto usunąć sprzed naszych oczu. W tym celu opracowali okulary polaryzacyjne, blokujące obraz docierający do naszych oczu z ekranów LCD.

Okulary wyglądają dość zwyczajnie – jak zwykłe okulary przeciwsłoneczne. Po założeniu ich nasze oczy chronione są jednak nie tylko przed słońcem i promieniami UV, ale także przed widokiem ekranów LCD, które wyglądają, jakby były wyłączone.

IRL Glasses - Glasses that Block Screens

Blokada w wersji beta

Niestety, rozwiązanie – choć ciekawe – jest dalekie od doskonałości, bo działa tylko na reklamy wyświetlane na ekranach, ignorując zwykłe billboardy czy plakaty, a także ekrany OLED i AMOLED. Do tego okulary „wyłączają” wszystkie ekrany LCD, a zatem zarówno te, które wyświetlają reklamy, jak również te pożyteczne, prezentujące choćby rozkład komunikacji miejskiej.

Sprzęt, określany przez twórców jako wersja beta, jest już dostępny w przedsprzedaży – za okulary zapłacimy na Kickstarterze od 49 dol., czyli około 185 zł. Co istotne, twórcy zapowiadają dalszy rozwój swojego wynalazku, planując wprowadzenie w przyszłości wersji blokującej również ekrany OLED.

IRL Glasses
IRL Glasses

Leczenie objawów zamiast choroby

Sam pomysł – choć niewątpliwie ciekawy – wydaje mi się, przynajmniej na obecnym etapie rozwoju, zbyt daleki od doskonałości, by uznać IRL Glasses za sprzęt warty polecenia. Pojawienie się takiego wynalazku to próba odpowiedzi na faktyczny problem i uwolnienia nas od natrętnych przekazów reklamowych.

Warto śledzić rozwój tej technologii, choć – jak sądzę – prawdziwym przełomem będzie nie polaryzacja, ale inteligentna analiza obrazu, pozwalająca na eliminację wszystkich reklam, a nie tylko tych wyświetlanych na ekranach.

Trzeba przy tym pamiętać, że rozwiązania tego typu w gruncie rzeczy usuwają skutki, a nie przyczyny problemu – zamiast karmić nas iluzją świata wolnego od reklam właściwą drogą wydaje się dalsze cywilizowanie rynku reklamowego tak, aby eliminować z naszych ulic agresywne, inwazyjne reklamy. Niezależnie od tego kibicuję IRL Glasses z całego serca - miło by było przejść się kiedyś po centrum miasta i - poza gustownymi szyldami - nie oglądać żadnych reklam.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.