Kupiłeś pompę ciepła? Zwróć uwagę na ten szczegół

Kupiłeś pompę ciepła? Zwróć uwagę na ten szczegół21.03.2023 07:54
Pompy ciepła. Zwróć na to uwagę przy zakupie
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons

Polska wiedzie prym, jeśli chodzi o rozwój sektora pomp ciepła w Europie. Rynek rozwija się u nas bardzo szybko, a to generuje ryzyko zakupu niewłaściwego urządzenia lub natknięcia się na nieczyste sztuczki instalatorów. O tym trzeba pamiętać przy zakupie pompy ciepła.

Materiał powstał w ramach ekologicznej akcji WP Naturalnie.

Pompy ciepła to urządzenia, które dla wielu z nas są obce. Pojawiły się na rynku względnie niedawno, a zasada ich działania jest dla nas o wiele mniej intuicyjna, niż ma to miejsce w przypadku konwencjonalnych źródeł ciepła. W związku z tym, przed zakupem tego dość drogiego urządzenia, warto dowiedzieć się, na jakie szczegóły należy zwrócić uwagę.

Redakcja serwisu gramwzielone.pl rozmawiała z Pawłem Lachmanem, prezesem Polskiej Organizacji Rozwoju Technologii Pomp Ciepła (PORT PC). Zaznaczył on, że w przypadku zakupu i instalacji pompy ciepła konieczne jest zwrócenie uwagi na pewien szczegół, który zagwarantuje wysoką jakość nabywanego urządzenia. Chodzi o znaki jakości Heat Pump KEYMARK i EHPA-Q.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czy warto kupić mysz Logitech MX 3S

Pompy ciepła w Polsce - tego im brakuje

- Zacznę od tego, że w Polsce nie ma realnej kontroli rządu nad jakością sprzedawanych pomp ciepła i innych urządzeń grzewczych. Natomiast na rynku urządzeń grzewczych mamy obecnie bardzo specyficzną sytuację. Producenci pomp ciepła, podając dane dotyczące urządzenia, muszą deklarować różne wartości związane z efektywnością, klasą energetyczną czy poziomem mocy akustycznej. Nie ma tu wymogu, by podawane dane były kontrolowane w zewnętrznych akredytowanych laboratoriach, a taki wymóg natomiast jest w przypadku kotłów gazowych, olejowych, a nawet węglowych - mówił Paweł Lachman.

Jak zauważył, od kilku lat w Polsce istnieje możliwość zlecenia badań w zewnętrznych laboratoriach akredytowanych, dzięki czemu da się pozyskać znak HP KEYMARK. Jest to informacja dla klienta, że deklarowane przez producenta wartości są autentyczne, co z kolei zwiększa wiarygodność oferowanych urządzeń. Drugi z certyfikatów dotyczy pomp ciepła sprzedawanych w Europie.

- To certyfikat EHPA-Q, wspierający jakość pomp ciepła na rynku europejskim. Standardy certyfikacji i związane z nim wymagania techniczne dla urządzenia i organizacyjne dla producenta zostały opracowane przez Europejską Organizację Pomp Ciepła EHPA (European Heat Pump Association). Podstawą do opracowania standardów znaku jakości EHPA-Q były wcześniejsze wymagania jakościowe stosowane wspólnie w Niemczech, Austrii i Szwajcarii. Ten certyfikat ma znaczenie w Europie, ale też lokalnie - oprócz tego, że opatrzone tym znakiem produkty są zbadane w akredytowanych laboratoriach, certyfikat gwarantuje, że w danym kraju istnieje rozbudowana sieć serwisu, związana z elementami obsługi przedsprzedażowej i posprzedażowej - skomentował prezes PORT PC.

Problemy pomp ciepła w Polsce - chodzi o jakość

Paweł Lachman zaznaczył, że w Polsce jakość pomp ciepła to istotny problem. Zwrócił uwagę, że w sieci można znaleźć wiele ofert sprzedaży urządzeń, które nie zawierają kluczowych informacji, takich jak karta produktu czy etykieta energetyczna. W Polsce tylko 20 proc. produktów posiada certyfikat EHPA-Q. Lepiej jest z certyfikatami HP KEYMARK, których zdaniem prezesa PORT PC mamy obecnie na rynku ok. 70 proc. Szczegółowe informacje na temat tego, który producent legitymuje się takim certyfikatem, można znaleźć na przykład na stronie PORT PC lub na oficjalnej stronie HP KEYMARK.

Rynek pomp ciepła mierzy się z dokładnie tymi samymi problemami, które toczyły branżę fotowoltaiczną w okresie, gdy ta się rozwijała. Na rynku powstaje w tej chwili wiele nowych firm, oferujących swoje usługi w zakresie montażu tego rodzaju urządzeń. Niestety niewielkie doświadczenie instalatorów podważa ich wiarygodność.

- Historia firmy, u której kupujemy pompę i która udziela nam gwarancji na produkt, jest elementem uwiarygadniającym. Sytuacja, w której firma istnieje na rynku kilka miesięcy i daje 10-letnią gwarancję, jest dosyć kuriozalna - komentuje Paweł Lachman.

Jak zauważa, ważne jest nie tylko długość udzielanej gwarancji, ale także to, kto tej gwarancji udziela. Ekspert zauważa, że jeśli gwarantem jest na przykład firma importująca pompy ciepła do kraju, to istnieje ryzyko, że w niedługim czasie firma zakończy swoją działalność, przez co nie uda się zrealizować naprawy w ramach gwarancji. Co więcej - warto sprawdzić też, jak usługi te miałyby być świadczone - jak wygląda sieć serwisowa w Polsce, a być może także za granicą.

Karol Kołtowski, dziennikarz Gadżetomanii

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.