Samochodowy GPS zrywa z tradycyjną mapą na małym ekranie. Przełom w nawigacji?

Samochodowy GPS zrywa z tradycyjną mapą na małym ekranie. Przełom w nawigacji?27.10.2011 10:00
Nawigacja według pomysłu MVS (Fot. MVS.net)

Laureatem tegorocznego Europejskiego Konkursu Nawigacji Satelitarnej została firma Making Virtual Solid (MVS-California), która zaprezentowała dość nietypowy projekt. Opracowana przez nią nawigacja zrywa ze wskazywaniem drogi za pomocą małego ekranu, przenosząc wskazówki dla kierowcy na przednią szybę. Wygląda to nieźle, ale czy rzeczywiście można mówić o przełomie?

Laureatem tegorocznego Europejskiego Konkursu Nawigacji Satelitarnej została firma Making Virtual Solid (MVS-California), która zaprezentowała dość nietypowy projekt. Opracowana przez nią nawigacja zrywa ze wskazywaniem drogi za pomocą małego ekranu, przenosząc wskazówki dla kierowcy na przednią szybę. Wygląda to nieźle, ale czy rzeczywiście można mówić o przełomie?

Podstawową wadą większości wskazujących drogę urządzeń jest odrywanie wzroku kierowcy od drogi. Nawet zamontowane na przedniej szybie wyświetlacze powodują chwilową dekoncentrację, nie mówiąc o ekranach umieszczonych w innych miejscach.

Proponowane w droższych samochodach HUD-y pokazujące wskazówki przed oczami kierowcy również nie są idealne – z reguły wyświetlają jedynie niewielkie znaczniki. Próbą rozwiązania tego problemu jest opracowana przez firmę Making Virtual Solid technologia True3D.

Porównanie systemu True3D z innymi sposobami wyświetlania informacji (Fot. MVS.net)
Porównanie systemu True3D z innymi sposobami wyświetlania informacji (Fot. MVS.net)

Zamiast niewielkich znaczników HUD-a True3D wyświetla za pomocą projektora na górnej części szyby czerwoną linię obrazującą trasę – wygląda to, jakby do celu prowadziła kierowcę zawieszona nad drogą, czerwona linia.

Making Virtual Solid - Virtual Cable

Korzystająca z rozszerzonej rzeczywistości nawigacja wyświetla również wirtualne znaki drogowe, ostrzeżenia i „zawieszone” nad drogą informacje. Najtrudniejszym elementem całego systemu było takie dostosowanie wyświetlanych obrazów, by zachować wrażenie głębi – kierowca postrzega pokazywane symbole tak, jakby znajdowały w widzianych przed samochodem miejscach, a nie na przedniej szybie.

Nawigacja firmy MVS to wciąż jedynie demonstrator technologii, a nie gotowy produkt – widać to choćby po niedopracowanym – moim zdaniem – sposobie pokazywania zakrętów, który nie informuje o nich z odpowiednim wyprzedzeniem. Poprawienie tego elementu jest zapewne kwestią czasu, a cały system zapowiada się bardzo obiecująco.

Archiwum z przygotowanymi przez producenta filmami pokazującymi działanie nawigacji można pobrać w tym miejscu.

Na koniec mała dygresja – w kilku miejscach zetknąłem się z entuzjastycznymi stwierdzeniami, że innowacyjna nawigacja to dzieło polskiej firmy. Nie jest to prawdą. MVS-California to firma amerykańska, którą z Polską łączy jedynie nazwisko CEO i kilku pracowników.

Źródło: Gizmag

Wybrane dla Ciebie
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.