Śledzenie wzroku, a nie ankiety. Sprzedawcy mają sposób na wejście do naszych głów

Śledzenie wzroku, a nie ankiety. Sprzedawcy mają sposób na wejście do naszych głów14.07.2012 21:00
Śledzenie wzroku zamiast ankiety i zadawania pytań (fot.: Flickr/SMI Eye Tracking/CC BY 2.0)
Kira Czarczyńska

Każdy producent chciałby dokładnie wiedzieć, co odbiorcy sądzą o jego towarach. Badanie opinii klienta na podstawie ankiety i zadawania pytań ma jednak słabą stronę: często odpowiadamy nie do końca zgodnie z prawdą. Nowoczesna technologia pozwalająca na śledzenie wzroku pozwala jednak ten problem ominąć.

Każdy producent chciałby dokładnie wiedzieć, co odbiorcy sądzą o jego towarach. Badanie opinii klienta na podstawie ankiety i zadawania pytań ma jednak słabą stronę: często odpowiadamy nie do końca zgodnie z prawdą. Nowoczesna technologia pozwalająca na śledzenie wzroku pozwala jednak ten problem ominąć.

Standardowe badanie opinii klienta polega zazwyczaj na tym, że specjalnie zatrudnione do tego osoby proszą o udział w ankiecie i udzielenie odpowiedzi na zadawane pytania. Producenci już dawno jednak odkryli, że nawet, jeśli pytana osoba stara się odpowiadać zgodnie z prawdą, to i tak często ulega chęci sprawienia ankieterowi (a częściej ankieterce...) przyjemności i sugeruje, że lubi dany produkt bardziej, niż w rzeczywistości.

Oczywiście, wyniki takich ankiet są mało wiarygodne. Producenci uznali więc, że zamiast ankiety - warto użyć nowoczesnej technologii.

Kiedy wchodzimy do sklepu, przebiegamy wzrokiem po półkach próbując zlokalizować swoje ulubione produkty. Decydujemy się na zakup wtedy, gdy je widzimy - jeśli akurat zaś ich nie ma, szukamy czegoś zastępczego.

Kierunek, w jakim patrzymy, można obecnie dość łatwo śledzić.

Niektóre firmy, takie jak Unilever, Procter & Gamble, a Kimberly-Clark, korzystają z tego, pokazując klientowi trójwymiarowe symulacje komputerowe wzorów produktów i sprawdzając ruch ich gałek ocznych w czasie podejmowania decyzji o zakupie któregoś z nich. W innej wersji korzysta się także ze specjalnych okularów wyposażonych w system śledzenia wzroku użytkownika, po założeniu których klient wirtualnie porusza się po trójwymiarowej symulacji sklepu i może swobodnie wybierać, co chciałby kupić. Dzięki takim właśnie metodom poprawiony został na przykład wygląd żelu do mycia ciała Axe, co korzystnie wpłynęło na wielkość jego sprzedaży.

Wall Street Journal zauważa, że kierunek, w jakim patrzą klienci, w zasadzie jest monitorowany w celach reklamowych już od mniej więcej 1900 roku - teraz po prostu mamy znacznie większe możliwości, aby robić to dokładniej.

Źródło: ubergizmo.com • SMI Eye Tracking

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.