Autonomiczny samochód Delphi przejechał przez całe Stany Zjednoczone. Czas na testy w Europie!
Postęp, jaki dokonuje się na naszych oczach w dziedzinie autonomicznych pojazdów, jest niesamowity. Zaledwie 10 lat temu, w czasie DARPA Grand Challenge, były w stanie przejechać najwyżej ponad 100 kilometrów po pustyni. Niedawno przygotowany przez firmę Delphi Audi Q5 przejechał samodzielnie przez całe Stany Zjednoczone!
09.04.2015 | aktual.: 10.03.2022 10:24
Długa historia samochodów bez kierowcy
Autonomiczne samochody są z nami znacznie dłużej, niż się powszechnie wydaje. Pierwsze i na dodatek udane próby z pojazdami radzącymi sobie w ruchu ulicznym bez kierowcy prowadzono jeszcze w latach 80., gdy samochody musiały sobie radzić bez wsparcia GPS-u. Jak wynika z zachowanych dokumentów, radziły sobie całkiem nieźle (więcej na ten temat przeczytacie w artykule „Smartfony to za mało? Pora na inteligentne samochody”).
Mimo tego do prawdziwej autonomii i niezawodności wiodła bardzo długa droga. 11 lat temu, w czasie zorganizowanego przez DARPA konkursu DARPA Grand Challenge autonomiczne pojazdy miały pokonać 227-kilometrowy odcinek pustyni. Żadnemu się to nie udało, a zwycięzca utknął po pokonaniu zaledwie 11 kilometrów.
Zaledwie rok później pierwszy autonomiczny samochód sprostał temu wyzwaniu, przejeżdżając 212 kilometrów w czasie 7 godzin. W kolejnym roku wprowadzono do konkursu utrudnienia w postaci symulowanego ruchu miejskiego, a następnie – gdy z wyzwaniem poradziło sobie aż 6 zespołów – konkurs odwołano, w następnych latach organizując w zamian imprezy dla robotów.
Delphi wkracza do gry
Gdy wspomnimy tamte sukcesy, temat autonomicznych pojazdów może nas trochę nużyć. Słyszymy o nich od dawna – lata temu ekscytowaliśmy się pierwszymi Priusami Google’a, radzącymi sobie w ruchu ulicznym, a co pewien czas kolejny producent pokazuje, że on również pracuje nad samochodami bez kierowcy. Oglądamy filmy, czytamy o udanych próbach i… niewiele z tego nie wynika. Autonomiczne pojazdy jak były przyszłością, tak nadal nią są.
Delphi Drive: Day 1
Mimo tego do rywalizacji włączył się kolejny konkurent i – trzeba przyznać – zrobił to w imponującym stylu. Delphi to firma, która – choć sama nie produkuje samochodów – jest ważnym graczem na rynku motoryzacyjnym, dostarczając różne podzespoły, a przede wszystkim samochodową elektronikę.
Zbierane przez lata doświadczenia przydały się, gdy inżynierowie Delphi zajęli się przebudową samochodu Audi Q5, który dokonał niedawno niezwykłego wyczynu – przejechał przez całe Stany Zjednoczone, trasą liczącą około 5,5 tys. kilometrów.
Czuwający za kierownicą kierowca musiał interweniować tylko w dwóch przypadkach – gdy na trasie wprowadzono niespodziewanie ruch wahadłowy oraz gdy na zatłoczonej drodze pojawił się radiowóz i konieczne było awaryjne zjechanie na zatłoczony pas ruchu.
3 TB danych
Sukces autonomicznego pojazdu był możliwy dzięki umieszczeniu w nim licznych sensorów. Na wyposażeniu samochodu znalazło się 6 radarów dalekiego zasięgu, 4 bliskiego, 6 sensorów Lidar i 3 kamery oraz system nawigacji satelitarnej. Urządzenia te dostarczały danych, potrzebnych do działania m.in. systemu wykrywania kolizji, rozpoznawania obiektów w otoczeniu, czy odpowiedzialnych za utrzymywanie pasa ruchu.
Delphi podkreśla, że oprogramowanie odpowiedzialne za kierowanie samochodem radziło sobie również w nietypowych sytuacjach, np. podczas wyprzedzania ładunków wielkogabarytowych czy w czasie przejazdów przez metalowe mosty, zakłócające pracę radarów.
W czasie przejazdu zebrano ponad 3 TB różnych danych, które będą teraz analizowane przez Delphi. Kolejnym wyzwaniem, które zostanie być może podjęte w 2016 roku, będzie powtórzenie podobnego wyczynu na drogach Europy.
Delphi Drive Journey Recap
Kiedy prawdziwa autonomia?
Osiągnięcia autonomicznych pojazdów wciąż jednak pozostawiają pewien niedosyt – mimo imponujących wyników niemal zawsze na jakimś etapie trasy potrzebny jest człowiek, który musi wykonać jakiś nietypowy albo ryzykowny manewr. Otwartą kwestią pozostaje również prawo, które w wielu krajach nadal nie nadąża za rozwojem technologii (o problemach z tym związanych przeczytacie w artykule „Kupisz autonomiczny samochód? Uważaj, twój robot będzie chciał cię zabić!”).
Sukces Delphi sprawia jednak, że ta firma dołączyła właśnie do najważniejszych producentów pojazdów bez kierowcy. Poza Google’em są to m.in. Mercedes, Audi, Volvo i Nissan. Który z nich, jako pierwszy zaoferuje nam nie ciekawy prototyp, ale prawdziwy, autonomiczny samochód?