Bez przesady z tym kryzysem...
Stany Zjednoczone kryzys ekonomiczny odczuwają jak na razie najbardziej - tam odbiło się już także na "szeregowych konsumentach". Nawet w USA jednak Święta to okres, kiedy z gotówką mniej się człowiek liczy. Niezależnie od kryzysów i załamań gospodarki.
29.12.2008 11:00
Świetnym na to dowodem są amerykańscy internauci, którzy w dniach 20-21 grudnia 2008 na zakup prezentów online wydali prawie dwa razy więcej, niż w analogicznych dniach ubiegłego roku. Ogólny bilans jednak wskazuje na pewne trudności ekonomiczne: w ostatecznym rozrachunku począwszy od 21 grudnia internauci wydali o 2,3% mniej pieniędzy niż rok temu.
Stany Zjednoczone kryzys ekonomiczny odczuwają jak na razie najbardziej - tam odbiło się już także na "szeregowych konsumentach". Nawet w USA jednak Święta to okres, kiedy z gotówką mniej się człowiek liczy. Niezależnie od kryzysów i załamań gospodarki.
Świetnym na to dowodem są amerykańscy internauci, którzy w dniach 20-21 grudnia 2008 na zakup prezentów online wydali prawie dwa razy więcej, niż w analogicznych dniach ubiegłego roku. Ogólny bilans jednak wskazuje na pewne trudności ekonomiczne: w ostatecznym rozrachunku począwszy od 21 grudnia internauci wydali o 2,3% mniej pieniędzy niż rok temu.
Różnica nie jest duża procentowo, ale komentarze w prasie sugerują jednoznacznie, że jest to najbardziej widoczny efekt kryzysu. Prywatnie się z tą opinia nie zgadzam - kupowanie online ma tą denerwującą cechę, że trzeba jeszcze poczekać na przesyłkę; dlatego podejrzewam, że drastyczny wzrost sprzedaży 20-21 grudnia i spadek po tych dniach wynika z prostego nauczenia się, że lepiej na ostatnią chwilę nie odkładać...
Potwierdza to zresztą comScore - firma specjalizująca się w badaniach cyfrowego świata. W ciągu 5 dni od 1 grudnia 2008, handlowcy osiągnęli przychód 3,74 miliarda USD (co jest wzrostem o 9%, w porównaniu do roku 2007), a w pierwszych 35 dniach sezonu, na przełomie listopada i grudnia (do 5 grudnia 2008) już zdążono wydać 14,92 miliarda dolarów. Zakupów zrobiono więc ogólnie porównywalną ilość, zmienił się jednak okres czasu, w którym ich dokonywano.
Tak czy inaczej jednak, w tym roku na prezenty amerykanie wydali w Sieci łącznie 24,71 miliarda dolarów. W Polsce rzecz jasna wydaliśmy znacznie mniej, ale nasi handlowcy internetowi też narzekać nie mogli: według badań D-Link Technology Trend 14% internautów zamierzało kupić prezenty online wydając na nie 50-500 PLN. Ile osób faktycznie zakupy w Sieci zrobiło, na razie nie wiadomo.