Chiny i Rosja budują nowy, ciężki śmigłowiec

Chińskie pieniądze i rosyjskie doświadczenie – tak w dużym skrócie można podsumować nową, ogłoszoną przez chińskie media informację o współpracy obu państw. Celem kooperacji jest budowa nowego, ciężkiego śmigłowca.

Ciężki śmigłowiec Mi-26
Ciężki śmigłowiec Mi-26
Źródło zdjęć: © Izobrazhenie.net
Łukasz Michalik

14.03.2019 | aktual.: 09.03.2022 09:06

Maszyna o masie około 40 ton ma przenosić 15-tonowy ładunek na odległość 630 kilometrów, rozwijając prędkość 300 km/h. Jak stwierdził Wu Ximing z chińskiego koncernu Aviation Industry Corporation, potrzeby samych tylko Chin są szacowane na co najmniej 200 śmigłowców tej klasy.

Ich osiągi pozwalają na realizację bardzo zróżnicowanych misji - od cywilnych związanych z transportem, poprzez szeroko rozumiane ratownictwo, po zastosowania wojskowe, w tym transport ciężkiego sprzętu. Dotyczy to również misji na dużych wysokościach, występujących m.in. w Tybecie.

Podzespoły z Mi-26

Chiński komunikat o współpracy jest zwieńczeniem kilkuletnich negocjacji – prace nad podobną konstrukcją rozpoczęto w Chinach już wiele lat temu. Konstrukcja znana pod nazwą Advanced Heavy Lifter (AHL) była oficjalnie projektowana z myślą o rynku cywilnym, a jej masa – z planowanych początkowo około 30 ton – wzrosła do prawie 40.

Model śmigłowca Advanced Heavy Lifter
Model śmigłowca Advanced Heavy Lifter© РБК

Ponieważ chińscy konstruktorzy nie mogli poradzić sobie z układem przeniesienia napędu cięższej konstrukcji, zwrócili się o pomoc do Rosjan, którzy od lat eksploatują wielkie, 50-tonowe Mi-26. To właśnie rozwiązania sprawdzone w tej maszynie mają trafić do nowego, chińskiego śmigłowca.

Konkurent dla CH-53K

Chińska konstrukcja nie będzie jednak konkurowała z rosyjską. Pod względem możliwości nowa maszyna bliższa jest amerykańskiemu CH-53K. To raczej on – o ile dojdzie do eksportu chińskiego helikoptera – wydaje się potencjalnym konkurentem.

Sikorsky CH-53K King Stallion
Sikorsky CH-53K King Stallion© Domena publiczna

Współpraca Chin i Rosji

Warto przy tym zauważyć, że nowy, ciężki śmigłowiec to kolejna maszyna powstająca w Chinach z wykorzystaniem rosyjskiej technologii. Chińczycy budują m.in. śmigłowce Changhe WZ-10, czyli maszyny szturmowe, wywodzące się od opracowanej w latach 90. konstrukcji zakładów Kamowa. Kilka lat temu zaprezentowano również drona FH-98, będącego bezzałogową wersją starego, dwupłatowego samolotu An-2.

Współpraca w sektorze lotniczym kwitnie również w przypadku maszyn pasażerskich – w grudniu 2018 roku zaprezentowano prototyp kadłuba samolotu pasażerskiego CRAIC CR929, który ma konkurować z modelem 787 Boeinga.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.