Boeing 787 Dreamliner otwiera nowy etap w historii podniebnych podróży
Przed kilkoma tygodniami Grzegorz informował o zakończeniu prac nad pierwszym pasażerskim Boeingiem 787. Samolot ten został już dostarczony do odbiorcy – japońskich linii lotniczych ANA (All Nippon Airways). Dlaczego debiut tej maszyny jest tak istotny?
02.10.2011 | aktual.: 11.03.2022 10:41
Przed kilkoma tygodniami Grzegorz informował o zakończeniu prac nad pierwszym pasażerskim Boeingiem 787. Samolot ten został już dostarczony do odbiorcy – japońskich linii lotniczych ANA (All Nippon Airways). Dlaczego debiut tej maszyny jest tak istotny?
Boeing 787 Dreamliner to nowy argument amerykańskiej firmy w walce z europejskim producentem samolotów Airbusem. Choć program budowy Dreamlinera zaliczył ponad dwuletni poślizg, wiele linii lotniczych ustawia się w kolejce po tę maszynę.
Zamówienia złożyło już 56 klientów, którzy są gotowi kupić 821 samolotów. Ten rewelacyjny wynik sprawia, że Dreamliner jest najszybciej sprzedającym się samolotem pasażerskim w historii. Co w nim niezwykłego?
Zobacz także
Przewożący 210-290 pasażerów Boeing 787 został zaprojektowany w taki sposób, by połączyć zasięg i komfort z niewielkimi kosztami eksploatacji. Zamiast stosowanego w tradycyjnych konstrukcjach aluminium ponad 50 proc. struktury płatowca wykonano z włókien węglowych, co wpłynęło na zmniejszenie masy samolotu.
Dzięki szerokiemu wykorzystaniu lekkich materiałów Boeing 787 spala o 20 proc. mniej paliwa, co przekłada się zarówno na zasięg samolotu wynoszący ponad 15,7 tys. kilometrów, niższe koszty eksploatacji, jak i – co nie mniej ważne – na mniejszą uciążliwość dla środowiska.
Pod względem zasięgu Boeing 787 przewyższa zarówno swojego starszego brata Jumbo Jeta, jak i – nieznacznie – Airbusa A380. Daje to możliwość bezpośrednich lotów pomiędzy miastami, które do tej pory osiągalne były wyłącznie z międzylądowaniem.
W porównaniu do wcześniejszych konstrukcji zredukowano również – o 60 proc. – hałas generowany przez samolot. Nowoczesne rozwiązania pozwoliły ponadto na zwiększenie komfortu podróżowania.
Boeing 787-8 takeoff and landing at Sarasota,FL KSRQ
Poza większymi niż w starszych maszynach oknami Dreamliner zapewnia podczas lotu ciśnienie powietrza odpowiadające wysokości 1800 metrów. Standardem w starszych konstrukcjach jest ciśnienie odpowiadające wysokości 2400 metrów. Udogodnienie to zapewni pasażerom lepsze samopoczucie i sprawi, że podróż będzie mniej męcząca.
Boeingi 787 zamówił również LOT, który będzie pierwszym użytkownikiem tych samolotów w Europie. Flota polskiego przewoźnika zostanie zasilona o 8 nowych maszyn. Pierwsza z nich ma zostać dostarczona w 2012 roku.