Dieta, którą polubi twój mózg

Strona głównaDieta, którą polubi twój mózg
09.05.2012 23:00
Dieta poprawiająca sprawność mózgu (fot.: sxc.hu)
Dieta poprawiająca sprawność mózgu (fot.: sxc.hu)
Kira Czarczyńska
Kira Czarczyńska

Mówiąc o dietach mamy zazwyczaj na myśli odchudzanie. Jednak odpowiedni sposób odżywiania może nam pomóc w wielu różnych dziedzinach życia. Jeżeli chcemy na przykład poprawić swoje zdolności do nauki, koncentrację czy trafność wyciąganych wniosków, zamiast robić kolejne kawy - lepiej włączyć do swojego menu kilka produktów spożywczych.

Mówiąc o dietach mamy zazwyczaj na myśli odchudzanie. Jednak odpowiedni sposób odżywiania może nam pomóc w wielu różnych dziedzinach życia. Jeżeli chcemy na przykład poprawić swoje zdolności do nauki, koncentrację czy trafność wyciąganych wniosków, zamiast robić kolejne kawy - lepiej włączyć do swojego menu kilka produktów spożywczych.

Jak i czym odżywia się nasz mózg?

Nasz mózg nie jest bynajmniej energooszczędny. Wymaga więc nie tylko sporej ilości tlenu, ale także dostarczania mu ciągle łatwo dostępnych źródeł energii - węglowodanów, białka, tłuszczów, witamin A, C, E i B, a także szeregu składników mineralnych. Ciągle, ponieważ mózg, w przeciwieństwie do niektórych innych organów, nie potrafi magazynować potrzebnych mu składników odżywczych. Musimy dostarczać mu je regularnie, codziennie, w odpowiednich ilościach.

Jakie grupy pokarmów dobrze wpływają na mózg?

  • Węglowodany - są podstawowym źródłem energii dla mózgu. Dobrze jest jednak wybierać te, które uwalniają cukry stopniowo, utrzymując względnie stały poziom glukozy w dłuższym czasie. Są to na przykład: pieczywo ciemne, brązowy ryż, płatki owsiane. Słodycze podnoszą nam co prawda glukozę, ale na krótki czas, co powoduje, że szybko przestają działać i mamy ochotę sięgnąć po kolejną kostkę czekolady czy cukierka.
  • Witaminy z grupy B - wspomagają prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Znajdziemy je między innymi w mleku i jego przetworach, mięsie drobiowym, wątrobie, drożdżach, zielonych liściastych warzywach, jajkach.
  • Kwasy Omega-3 - nieodzowne dla prawidłowego funkcjonowania mózgu, spowalniają też proces jego starzenia. Zawierają je przede wszystkim ryby morskie, ale i olej lniany, orzechy włoskie, soja.
  • Lecytyna - poprawia przenoszenie impulsów nerwowych i poprawia pamięć. Jest w żółtkach jaj, orzeszkach ziemnych, soi, kiełkach pszenicy.

Bardzo ważne są także biopierwiastki - zwłaszcza magnez, wapń, żelazo, sód, miedź, jod, potas, selen. Najłatwiej jest zapewnić je sobie w odpowiednich ilościach stosując dietę zróżnicowaną, unikając monotonii na talerzu.

A co warto pić, kiedy chcemy dobrze funkcjonować?

Najczęściej dzień, zwłaszcza zapowiadający się ciężko, zaczynamy od jednej, dwóch, a nawet kilku filiżanek kawy. Kofeina oczywiście działa pobudzająco, ale ma jedną wadę: jej działanie jest względnie krótkie i szybko czujemy się ponownie zmęczeni i pozbawieni energii. Kawę zostawmy więc sobie na spotkanie ze znajomymi, a zamiast niej wypijmy na przykład Yerba Mate.

Podstawą natomiast jest... woda. Zwykła niegazowana, mineralna, pita regularnie, codziennie, w niewielkich ilościach na jeden raz. Dodatkowo warto uzupełnić ją sokami naturalnymi, a także owocami - grejpfrutem, arbuzem, jabłkiem.

Udostępnij:
Komentarze (0)