Dietę zmieniamy p o w o l i

Strona głównaDietę zmieniamy p o w o l i
27.02.2009 20:20
Dietę zmieniamy p o w o l i
Kira Czarczyńska
Kira Czarczyńska

Na fali mody na zdrowy tryb życia, wiele osób decyduje, że zacznie (bo wydaje się to najłatwiejsze) od zdrowego odżywiania się. Studiują więc różnego rodzaju porady, czytają o tym co zdrowe a czego jeść się nie powinno i planują co zmienić.

I przeważnie popełniają od razu na początku jeden i ten sam błąd. Najczęściej jest bowiem tak, że ludzie, którzy decydują: "teraz się odżywiam zdrowo" - po prostu wywalają ze swojego menu wszystkie "niezdrowe" potrawy, a dodają jak najwięcej "zdrowych". A po kilku dniach są mocno zdziwieni...

Na fali mody na zdrowy tryb życia, wiele osób decyduje, że zacznie (bo wydaje się to najłatwiejsze) od zdrowego odżywiania się. Studiują więc różnego rodzaju porady, czytają o tym co zdrowe a czego jeść się nie powinno i planują co zmienić.

I przeważnie popełniają od razu na początku jeden i ten sam błąd. Najczęściej jest bowiem tak, że ludzie, którzy decydują: "teraz się odżywiam zdrowo" - po prostu wywalają ze swojego menu wszystkie "niezdrowe" potrawy, a dodają jak najwięcej "zdrowych". A po kilku dniach są mocno zdziwieni...

Dlaczego słabo się czuję?, chodzę cały czas głodny!, mam takie rozwolnienie że nie opłaca mi się wychodzić z łazienki, męczą mnie zawroty głowy... - to są najczęstsze problemy, na które napotyka większość osób próbujących przestawić się na "zdrowe jedzenie". Teoretycznie powinni czuć się znacznie lepiej - a czują się gorzej, męczą się, są zniechęceni, apatyczni.

Dlaczego? Bo to tak nie działa...

Po pierwsze: zdrowa dieta to RÓŻNORODNA dieta

Jeśli dotąd jadło się na przemian schabowego, mielonego i kurczaka, z ziemniakami i kiszonym ogórkiem, a zamieni się to na tak samo non stop jedzone warzywka na parze i kotlety sojowe - to wbrew pozorom dieta wcale jakoś mocno zdrowsza nie będzie. Trzeba jeść różne rzeczy, niekoniecznie codziennie, ale regularnie.

Po drugie: organizm potrzebuje czasu na przestawienie się

Nie jest mu wszystko jedno, czy trawi "typowe polskie jedzenie' (j.w. plus fast-foody), czy też zdrowsze posiłki. W trawieniu różnego rodzaju pokarmów biorą udział różne enzymy, a ich wydzielanie nie zmieni się skokowo z dnia na dzień. Zmiana diety powinna być stopniowa, rozłożona nawet na parę-paręnaście tygodni, jeśli organizm tego potrzebuje.

A żeby było jeszcze trudniej, to nie każdy może odżywiać się "zdrowo". Dziwne? Niekoniecznie. Każdy z nas ma ciut inaczej funkcjonujący organizm i są tacy, którzy w ogóle mięsa mogą nie tykać, ale i ci, których taka dieta szybko doprowadzi do rozwoju różnych przypadłości zdrowotnych. Podobnie jest z jajkami, mlekiem, niektórymi owocami i warzywami. Radykalnie zmieniając dietę trzeba więc bardzo dokładnie słuchać swojego organizmu i wyłapywać niepokojące objawy.

Zmiany wprowadzamy zawsze stopniowo

Twoja kolacja to tradycyjnie parę pajd białego pieczywa z wędliną? Na początek zamiast plasterka szynki połóż na chlebie trochę białego serka, kawałek pomidora, posyp szczypiorkiem - oczywiście wybierz coś, co lubisz. Po kilku dniach zmień białe pieczywo na ciemne (jest ciężej strawne ale zdrowsze).

Podobnie z obiadem: zostaw sobie schabowego, ale zjedz do niego warzywa, zamiast kiszonego ogórka pokrój sobie pomidora, przedziel cebulką i posyp bazylią.

Zamiast wielkiego kawałka ciasta i kawy, na podwieczorek weź kilka kruchych ciasteczek i kawę zbożową albo herbatkę ziołową. Przed TV skub pestki z dyni albo orzechy zamiast chipsów.

Chodzi o to, żeby stopniowo eliminować "niepożądane" pokarmy, wprowadzając inne, zdrowsze.

Nie zamieniaj 1:1

Jednym schabowym najemy się bardziej, niż jednym kotletem sojowym. To oczywiste i nie ma się co nad tym rozwodzić. Jeżeli więc robisz taką zamianę, to spokojnie możesz tych sojowych zjeść 2 czy 3. Herbaty ziołowej możesz wypić więcej, niż dotąd piłeś kawy. Podobnie z innymi zmianami.

Kontroluj zdrowie

Dobrze jest też w czasie drastycznej zmiany sposobu odżywiania się, a także jakiś czas już po przejściu na nową dietę, robić regularne badania krwi tak, aby ewentualne problemy jak najszybciej wyłapać. A w ogóle najlepiej - konsultować zmiany diety, jeżeli są dość radykalne, z lekarzem i dietetykiem.

Udostępnij:
Komentarze (0)