Dlaczego nie da się włączyć napisów przed rozpoczęciem gry?

Włączasz grę, przewijasz intro, wchodzisz do opcji żeby ustawić polskie napisy i uruchamiasz ponownie. Logika podpowiada, że to bez sensu, że przecież można by było dać możliwość skonfigurowania opcji już na początku rozgrywki. Ale czasami tak nie jest. Dlaczego? Zapytałem znajomych designerów gier.

Dlaczego nie da się włączyć napisów przed rozpoczęciem gry?
Piotr Gnyp

16.10.2013 08:00

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Włączasz grę, przewijasz intro, wchodzisz do opcji żeby ustawić polskie napisy i uruchamiasz ponownie. Logika podpowiada, że to bez sensu, że przecież można by było dać możliwość skonfigurowania opcji już na początku rozgrywki. Ale czasami tak nie jest. Dlaczego? Zapytałem znajomych designerów gier.

“Bo są ch$#$wo zdesignowane. Też dostaję szału” – zaczyna z grubej rury Adrian Chmielarz. “Na szczęście mimo wszystko większość gier nie ma tego problemu” – dodaje.

Michał Madej mówi, że to po prostu idiotyczny błąd, Artur Maksara nazywa to “designerskim lamerstwem konsolowym”, a Maciej Miąsik błędem usability. I trudno się z nim nie zgodzić. Bo przecież “porządne gry zaczynają się od main menu, gdzie wszystko można sobie poustawiać lub ewentualnie pytają na początku rozgrywki o preferowane opcje” - podsumowuje Maksara.

Obraz
© [źródło](http://s2.blomedia.pl/gadzetomania.pl/images/2013/10/napisy9409231.jpg)

No dobrze, ale skąd to się bierze? Skoro nawet testerzy gier często wpisują to jako błąd, jak dowiaduję się od Pawła Kopińskiego z Techlandu. Odpowiedź jest banalnie prosta. Gry są w przeważającej ilości robione pod rynek angielskojęzyczny. A “anglojęzyczni mieszkańcy globu w przytłaczającej większości nie korzystają z napisów w grach, podobnie jak nie korzystają z nich w filmach; my też przecież nie oglądamy polskich filmów z polskimi napisami” – dodaje Kopiński.

Proces tworzenia gry wygląda tak, że wersja angielska powstaje zawsze jako pierwsza i jest wersją bazową (np. z niej robi się lokalizacje na inne języki). Dla spójności ustawienia zostają takie same dla innych wersji językowych, w tym także polskiej.

Czy są inne przyczyny? Owszem. Michał Madej wymienia dwie:

  • ładowanie danych w tle (np. streamuje z dysku dane; łączy itp.), więc napisy są tylko po to by to “ukryć”;
  • czołówka jest mega kosztowna (mocap) i dlatego nie chce się, by gracze skipowali (strata kasy w sumie)… może to być też ego twórców, którzy nie chcą by graczowi umknęło coś (na przykład ich nazwiska w creditsach);

Ale zapewne to marginalne przypadki.

A najlepiej pointuje to Paweł Kopiński: "my musimy dawać pauzę i włączać napisy dlatego, żeby anglojęzyczni przyjaciele nie musieli dawać pauzy i ich wyłączać".

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Zobacz także
Komentarze (0)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.