Elektryczne hulajnogi kilka centymetrów za długie? Nowe przepisy mogą stanowić problem

Nowe przepisy definiujące elektryczne hulajnogi jako urządzenia transportu osobistego (UTO) mogą spowodować, że tysiące użytkowników pojazdów nie będzie mogło z nich legalnie korzystać. Wszystko z powodu kilku centymetrów.

Elektryczne hulajnogi kilka centymetrów za długie? Nowe przepisy mogą stanowić problem
Michał Skorupka

Ministerstwo Sprawiedliwości postanowiło przekazać do Ministerstwa Infrastruktury propozycję przepisów do przygotowywanej w tym resorcie. - Jako resort sprawiedliwości, dajemy pewien wkład do tego. Nie zgadzamy się z pewnymi elementami zaproponowanymi przez resort infrastruktury i dajemy pewne swoje propozycje jako resort sprawiedliwości. Zasadniczo zgadzamy się natomiast z kierunkiem, bo ta sprawa musi być uregulowana - komentował wiceminister sprawiedliwości Michał Wójcik, cytowany przez TVN24. Polityk dodał, że w sprawie elektrycznych hulajnóg panuje obecnie "wolna amerykanka", która przyczynia się do licznych wypadków i niebezpiecznych zdarzeń.

Nowe przepisy oznaczają koniec szybkiej jazdy pośród spacerujących. Od teraz, kierujący hulajnogami będą mogli poruszać się z prędkością 8 km/h po chodniku, 20 km/h po ulicy oraz 25 km/h po ścieżce rowerowej. Ustawa wprowadza także pojęcie "urządzenia transportu osobistego" (UTO). Oprócz hulajnóg zaliczane będą do nich m.in.: małe e-samochody, segwaye, a także elektryczne rowery i skutery. Na każdym z wymienionych pojazdów może przebywać wyłącznie osoba kierująca. Ponadto muszą być one wyposażone w oświetlenie.

O kilka centymetrów za dużo

Nowe przepisy określają także maksymalną szerokość (0,9 metra) i długość (1,25 metra) urządzeń. "Dziennik Gazeta Prawna" informuje, że wejście w życie obostrzeń sprawi, iż wielu użytkowników elektrycznych pojazdów nie będzie mogło z nich legalnie korzystać.

  • Określenie maksymalnej długości UTO na 125 cm może spowodować, że pod definicję urządzeń nie wejdzie bardzo duża grupa już użytkowanych pojazdów - czytamy w "DGP". - Zrobiliśmy dość szczegółową kwerendę rynku i okazało się, że bardzo dużo modeli pojazdów, które już zostało zakupione przez prywatnych użytkowników, nie spełnia zaproponowanego przez projektodawców kryterium długości dosłownie o kilka centymetrów - komentuje cytowany przez "DGP" Marek Tokarewicz z Polskiego Stowarzyszenia Branży UTO.

Tokarewicz dodaje także, że w żadnym z europejskich krajów nie wprowadzono podobnego limitu prędkości dla tego typu pojazdów. - Przykładowo we Francji, będącej największym rynkiem UTO na świecie, przepisy określają maksymalną długość na 135 cm, a w Danii oraz w Niemczech jest to aż 200 cm - informuje Dziennik Gazeta Prawna.

Przypomnijmy, że kierujący pojazdem, którego stan techniczny nie odpowiada określonym wymaganiom, zostanie ukarany mandatem w wysokości nawet 5 tysięcy złotych. Jak na razie nie wiadomo, kiedy zmiany wejdą w życie.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.