Gear VR - wirtualna rzeczywistość według Samsunga [kompendium wiedzy]
Samsung Gear VR to gogle wirtualnej rzeczywistości, będące efektem współpracy Samsunga i Oculusa. Jak działają, co oferują i czy warto je kupić?
04.09.2015 09:30
Samsung i technologia Oculusa, czyli w pełni mobilne VR
Gear VR to wspólne dzieło Samsunga i Oculusa. Firma, rozwijająca własny projekt trójwymiarowych gogli Oculus Rift, zapewniła Samsungowi technologię i sprawdzone rozwiązania, dotyczące m.in. określania położenia głowy i wyświetlania obrazu.
Gogle Gear VR do działania wymagają jednego z kilku smartfonów Samsunga - telefon jest w tym przypadku przede wszystkim wyświetlaczem i dostarcza moc obliczeniową, potrzebną do działania uruchomionych aplikacji. Część funkcji, odpowiedzialnych za śledzenie ruchów głowy, jest realizowana przez gogle, które zostały wyposażone przez producenta w akcelerometr, żyroskop, oraz czujniki geomagnetyczny i zbliżeniowy.
Tym, co w przypadku Gear VR zasługuje na uwagę, jest pełna mobilność - urządzenie po dołączeniu smartfona jest w pełni samodzielne, nie wymaga podłączania do żadnych dodatkowych urządzeń i daje możliwość wejścia w wirtualny świat w niemal każdym miejscu.
Dla kogo?
Do tej pory powstały dwie generacje gogli Samsunga. Pierwsza, zapowiedziana jeszcze w czasie IFA 2014 nie jest dostępna w oficjalnej dystrybucji w Polsce i została zaprojektowana do współpracy z phabletem Galaxy Note 4.
Druga wersja tego sprzętu została ujawniona na początku 2015 roku podczas Mobile World Congress w Barcelonie. Ten model gogli współpracuje ze smartfonami Galaxy S6 i Galaxy S6 Edge.
Co w pudełku?
W pudełku znajdziemy papierową dokumentację, szmatkę do przecierania soczewek, gogle z pokrywą i piankową wyściółką, a także pasek i pałąk do zamocowania urządzenia na głowie.
Na prawym boku gogli znajduje się kwadratowy touchpad, a nad nim przycisk Wstecz. Bliżej przedniej krawędzi umieszczono klawisz regulacji głośności, a na przednim panelu po prawej stronie umieszczono gniazdo, pozwalające na wpięcie telefonu.
Pośrodku górnej powierzchni znalazło się pokrętło, odpowiadające za regulację ostrości, a lewą stronę urządzenia zajmują wloty powietrza do wentylatora. Na dolnej krawędzi po prawej stronie umieszczono gniazdo microUSB, pozwalające na podłączenie zasilania.
Jak to działa?
Gogle nie mają własnego źródła energii i po podłączeniu telefonu korzystają z jego akumulatora. Po wpięciu ładowarki do gniazda microUSB przy niskim zapotrzebowaniu na energię urządzenie korzysta z zewnętrznego zasilania. Gdy zużycie energii wzrasta, wykorzystywane są jednocześnie zasilanie sieciowe i akumulator smartfona, a kiedy gogle nie są używane, ładowany jest podłączony do nich telefon.
Aby zapobiec zaparowaniu soczewek, urządzenie zostało wyposażone w wentylator, wymuszający wewnątrz przepływ powietrza. O założeniu na głowę informuje czujnik zbliżeniowy, umieszczony wewnątrz prawej części urządzenia. Istnieje możliwość korzystania z gogli w słuchawkach, które - o ile mają niewielką wtyczkę - dadzą się podłączyć do wpiętego telefonu.
Opcjonalnym akcesorium jest bezprzewodowy pad Samsung GamePad EL-GP20, pozwalający na zabawę z bardziej wymagającymi grami.
Po podłączeniu telefonu do gogli automatycznie uruchamia się aplikacja Oculus VR, obsługiwana za pomocą ruchów głowy oraz touchpada. Wyłączane są pozostałe aplikacje, a w czasie korzystania z gogli nie da się opuścić środowiska Oculus VR. Aplikacja nie jest dostępna z poziomu Google Play - instaluje się po podłączeniu smartfonu do gogli.
Oculus VR umożliwia obsługę pobranych treści i aplikacji, a także skonfigurowanie samego urządzenia. Daje dostęp m.in. do informacji dotyczących telefonu, powiadomień, które można wyłączyć w trybie Do Not Disturb, Wartą wspomnienia funkcją jest również tryb Comfort Mode, przewidziany dla użytkowników, planujących dłuższe korzystanie z urządzenia - po uruchomieniu tego trybu do obrazu zostanie dodany niebieski odcień, mniej męczący oczy.
Ważnym ułatwieniem jest również opcja Passthrough Camera, pozwalająca wyświetlić obraz z tylnej kamery telefonu. Dzięki temu użytkownik może sprawdzić, co dzieje się wokół niego bez ściągania gogli z głowy.
Oprogramowanie
Dostęp do oprogramowania zapewnia sklep Oculus Share, oferujący zarówno darmowe, jak i - mniej liczne - płatne aplikacje. Standardowo otrzymujemy podstawowy zestaw, składający się z Oculus 360 Photos, Oculus 360 Videos, Oculus Cinema oraz VR Gallery.
Gear VR Oculus Home Update
Dwie pierwsze odpowiadają za odtwarzanie - odpowiednio - fotografii i filmów sferycznych, pozwalając na swobodne rozglądanie się. Oculus Cinema zapewnia możliwość oglądania zwykłych materiałów wideo, przenosząc użytkownika do sali kinowej i oferując mu kilka nietypowych punktów widzenia. Ostatnia z aplikacji umożliwia przeglądanie zdjęć, a także materiałów wideo.
Opcją oferowaną tylko w wybranych krajach jest również niedostępna w Polsce MilkVR - aplikacja do obsługi materiałów wideo.
Na które z dostępnych w sklepie Oculusa gier i aplikacji warto zwrócić uwagę?
Jurassic World
Aplikacja przenosi nas do parku, w którym możemy podziwiać wielkiego dinozaura.
Virtual Reality Jurassic World - Samsung Gear VR
Temple Run
Zręcznościówka z pierwszoosobowym widokiem.
Temple Run VR Game Play On The Gear VR
Protocol Zero
Rail shooter, w darmowej wersji oferujący dostęp do jednego poziomu.
Protocol Zero on the Gear VR Review
Dodge This VR
Obrona obiektu, w której gracz steruje armatą ruchami głowy.
In Mind
Gra, która przenosi nas do mózgu z zadaniem znalezienia i wyleczenia neuronów, powodujących zaburzenia psychiczne.
Anshar Wars
Trójwymiarowa, kosmiczna strzelanka.
Anshar Wars Demo on the Samsung Gear VR
Battle for Avengers Tower
Efektowna prezentacja, rzucająca użytkownika w sam środek bitwy
NextVR
Aplikacja pozwalająca wziąć udział w trójwymiarowym koncercie.
Inside The Samsung Gear VR - Coldplay Concert
Gdzie kupić?
Urządzenie jest oficjalnie dostępne w Polsce w wersji nazywanej przez producenta Gear VR Innovator Edition dla Galaxy S6. W sklepie Samsunga kosztuje 749 złotych. Gogle kupimy również m.in. w sklepach RTV Euro AGD, Komputronik, MediaMarkt, Vobis czy X-com.