Ile czasu minęło, zanim znane serwisy zdobyły pierwszy milion użytkowników?
09.01.2012 09:00
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Popularne serwisy przechodzą zazwyczaj podobną drogę – stosunkowo powolny wzrost zainteresowania, który po przekroczeniu pewnego punktu zamienia się w lawinowy przyrost użytkowników. Ile czasu minęło, zanim znane serwisy zdobyły pierwszy milion?
Google+
Serwis społecznościowy Google’a bije rekordy popularności. Błyskawiczny przyrost liczby użytkowników był początkowo ograniczany zamkniętym charakterem serwisu, jednak Google+ szybko przekraczał kolejne granice.
Choć nie brakowało sceptycznych opinii co do przyszłości i popularności serwisu społecznościowego Google’a, obecnie wydaje się, że Google+ jest na dobrej drodze, by w niedalekiej przyszłości liczbę użytkowników podawać nie w dziesiątkach, ale w setkach milionów.
Czas zdobycia pierwszego miliona użytkowników: około 100 godzin. Uruchomiony 28 czerwca serwis miał 4 lipca 1,7 mln użytkowników.
Data powstania: 28 czerwca 2011
Obecna liczba użytkowników: ponad 62 miliony
Google+: Sharing but like real life
Path
Mobilna usługa społecznościowa dla użytkowników iPhone’ów i telefonów z Androidem pozwalała początkowo na dzielenie się ze światem zdjęciami.
Path w nowej wersji to w praktyce mobilna, multimedialna oś czasu oferująca sześć kategorii publikowanych treści, m.in. zdjęcia, filmy czy dane geolokalizacyjne. Lista znajomych w nowej wersji została powiększona i mieści nie 50, ale 150 osób. Można zintegrować usługę z tradycyjnymi serwisami społecznościowymi, jak Twitter czy Facebook.
Czas zdobycia pierwszego miliona użytkowników: 2 tygodnie
Data powstania: pierwsza wersja w listopadzie 2010; nowa, bijąca obecnie rekordy popularności wersja usługi zadebiutowała w listopadzie 2011
Obecna liczba użytkowników: 2 miliony. Obecnie przybywa około 100 tys. użytkowników dziennie.
Instagram buduje swój sukces na wąsko profilowanej grupie użytkowników. Są nimi właściciele iPhone’ów, którzy dzięki dedykowanej aplikacji mogą robić zdjęcia, poddawać je prostej obróbce i dzielić się nimi z innymi użytkownikami.
Czas zdobycia pierwszego miliona użytkowników: 2,5 miesiąca
Data powstania: październik 2010
Obecna liczba użytkowników: 11 milionów
how to use instagram on your iphone
Spotify
Badania dotyczące piractwa wskazują, że częstą przyczyną pobierania multimediów z Sieci nie jest wysoka cena legalnych filmów czy muzyki, ale problem z ich dostępnością i szykany, z jakimi spotykają się klienci gotowi zapłacić – wystarczy wymienić DRM, reklamy przed filmami DVD, niską jakość plików MP3, niedostępność albumów muzycznych czy np. filmów i seriali na niektórych rynkach.
Spotify, oferując również darmową, legalną muzykę, systematycznie powiększa grono subskrybentów gotowych zapłacić za słuchanie ulubionych wykonawców. Jak widać, internauci nie mają oporów przed płaceniem za własność intelektualną – wystarczy tylko dać im szansę. To, co zaniedbały wytwórnie muzyczne, nadrabia teraz Spotify.
Czas zdobycia pierwszego miliona użytkowników: 5 miesięcy
Data powstania: październik 2008
Obecna liczba użytkowników: w listopadzie 2011 roku około 10 milionów
Fab
Kolejny serwis zakupowy oferujący przecenione wyposażenie domu, odzież, gadżety czy zegarki. Cechą, która zdaniem twórców wyróżnia Fab spośród niezliczonej liczby podobnych, ma być dopracowany, niebanalny design oferowanych przedmiotów. Aby założyć konto w serwisie, konieczne jest zaproszenie.
Czas zdobycia pierwszego miliona użytkowników: 5 miesięcy
Data powstania: czerwiec 2011
Obecna liczba użytkowników: około 1,6 mln
Dropbox
Dropbox to praktyczne narzędzie do dzielenia się plikami i przechowywania ich w chmurze, nierzadko pozwala zapomnieć, co to pendrive. Dropbox to łatwa synchronizacja, wieloplatformowość i - niestety – tylko 2 GB miejsca na pliki w przypadku darmowego konta.
Czas zdobycia pierwszego miliona użytkowników: 7 miesięcy
Data powstania: wrzesień 2008
Obecna liczba użytkowników: w kwietniu 2011 Dropbox miał 25 mln użytkowników. Obecnie liczba ta jest z pewnością znacznie większa.
Studencki projekt introwertycznego programisty, który za „pożyczenie” pomysłu na Facebooka od bliźniaków Camerona i Tylera Winkelvossów musiał w 2008 roku wypłacić im 65 mln dolarów, wyewoluował do największej w historii platformy internetowej, która zapewniła swojemu twórcy 15 miejsce na liście Forbesa, przedstawiającej najbogatszych Amerykanów.
Choć Mark Zuckerberg z pewnością sporo zyskał dzięki Facebookowi, w przypadku innych użytkowników wcale nie jest to oczywiste. Jak wykazały badania przeprowadzone wśród amerykańskiej młodzieży, uczniowie, którzy nie korzystają z Facebooka, lepiej się uczą.
Czyżby przyszłe elity świata miały być tworzone przez ludzi, którzy unikali Facebooka? Byłoby ironią losu, gdyby spotkało to serwis, który powstał jako platforma społecznościowa dla studentów najbardziej prestiżowych uczelni.
Czas zdobycia pierwszego miliona użytkowników: 10 miesięcy
Data powstania: luty 2004
Obecna liczba użytkowników: ponad 800 milionów
Foursquare
Narzędzie bazujące na niezrozumiałej dla mnie potrzebie dzielenia się ze światem informacją, gdzie w danej chwili się jest. Foursquare, telefon komórkowy i nadaktywny społecznie użytkownik to wymarzone narzędzie rozpoznania terenu dla każdego włamywacza.
Czas zdobycia pierwszego miliona użytkowników: 13 miesięcy
Data powstania: marzec 2009
Obecna liczba użytkowników: około 15 milionów
How to Unlock Your World with Foursquare
Gilt Groupe
Kolejny w zestawieniu przedstawiciel serwisów zakupowych oferuje internautom przecenione ubrania znanych producentów. Jeśli lubisz przepłacać za ubrania tylko dlatego, że dołączono do nich magiczną metkę, Gilt Groupe sprawi, że nadal będziesz przepłacać, ale trochę mniej.
Czas zdobycia pierwszego miliona użytkowników: 24 miesiące
Data powstania: lipiec 2007
Obecna liczba użytkowników: ponad 5 milionów. Liczba użytkowników rośnie wolniej ze względu na konieczność otrzymania zaproszenia.
Platforma mikroblogowa pozwala na publikowanie wpisów nie dłuższych niż 140 znaków. Jedną z najistotniejszych zalet Twittera jest nie tylko szybkość komunikacji czy możliwość łatwego sprawdzania aktywności interesujących użytkowników, ale przede wszystkim niezwykle łatwa obsługa.
Pod względem obsługi Twitter jest tak banalny, że radzą sobie z nim nawet polscy politycy.
Czas zdobycia pierwszego miliona użytkowników: 24 miesiące
Data powstania: czerwiec 2006
Obecna liczba użytkowników: ponad 100 milionów
new twitter design
One Kings Lane
Wśród zalewu serwisów z zakupami grupowymi niespodziewany sukces odniosła platforma sprzedająca elementy wyposażenia i dekoracji wnętrz, meble i różne drobiazgi, którymi lubimy zagracać sobie mieszkania.
Założycielka One Kings Lane Alison Gelb Pincus to żona Marka Pincusa, CEO znanej firmy Zynga.
Czas zdobycia pierwszego miliona użytkowników: 26 miesięcy
Data powstania: początek 2009
Obecna liczba użytkowników: ponad 3 miliony
Tumblr
Tumblr to platforma miniblogowa. Pomiędzy mikroblogami, jak Twitter, które pozwalają użytkownikowi na niewiele więcej niż tylko publikowanie kolejnych wpisów krótszych od SMS-a, a blogami oferowanymi m.in. przez serwisy Wordpress.org czy Blog.pl znalazło się miejsce na coś pośredniego.
Tumblr można uznać za znak czasów – z marszu poradzi sobie z nim nawet internauta, którego przerasta edytowanie hasła w Wikipedii. Łatwa obsługa, duże możliwości, integracja z Facebookiem i Twitterem oraz spore zainteresowanie ze strony celebrytów (Lady Gaga, Katie Perry, Britney Spears) przełożyły się na sukces serwisu.
W połowie 2011 roku Tumblr wyprzedził pod względem liczby aktywnych blogów popularny serwis Wordpress.com.
Czas zdobycia pierwszego miliona użytkowników: 27 miesięcy
Data powstania: luty 2007
Obecna liczba użytkowników: 39 milionów
What is Tumblr?
Airbnb
Airbnb łączy właścicieli wolnych lokali z osobami szukającymi alternatywy dla hoteli czy schronisk turystycznych. Choć nie jest to regułą, dzięki serwisowi można znaleźć nocleg w bardzo atrakcyjnym miejscu i o wysokim standardzie, a zarazem w rozsądnej cenie. Przy odrobinie pecha i nieuwagi – można wybrać ofertę dokładnie odwrotną.
Czas zdobycia pierwszego miliona użytkowników: 30 miesięcy
Data powstania: kwiecień 2008
Obecna liczba użytkowników: ponad 2 miliony
Kickstarter
Popularne serwisy przechodzą zazwyczaj podobną drogę – stosunkowo powolny wzrost zainteresowania, który po przekroczeniu pewnego punktu zamienia się w lawinowy przyrost użytkowników. Ile czasu minęło, zanim znane serwisy zdobyły pierwszy milion?
Kickstarter to platforma crowdfundingowa. Jeśli przyjdzie Ci do głowy ciekawy pomysł i szukasz funduszy na jego realizację, możesz ogłosić się na Kickstarterze. Autorzy różnych koncepcji przygotowują prezentacje, opisy, zdjęcia i filmy, które mają przekonać sponsorów do wpłacenia datku.
Przekrój pomysłów jest bardzo szeroki – od poszukiwania środków na podróż marzeń, poprzez latarki mające wspomóc edukację w Afryce, po opaski zmieniające iPody w naręczne zegarki i inne wynalazki godne najbardziej pomysłowych uczestników programu Dragons’ Den.
Darczyńcy mogą z reguły liczyć na dodatkowe przywileje. Poza świadomością, że wsparli projekt, który może zmienić świat, dostają również np. gadżety związane z projektem, pierwsze egzemplarze produktu lub zniżki.
Czas zdobycia pierwszego miliona użytkowników: 30 miesięcy
Data powstania: kwiecień 2009
Obecna liczba użytkowników: około 1,225 mln. Miesięcznie przybywa około 75 tys. nowych.
Kickstarter
Źródło: Business Insider