Ile kosztowały najbardziej znane logotypy na świecie?

Strona głównaIle kosztowały najbardziej znane logotypy na świecie?
12.08.2012 15:03
Ile kosztowały najbardziej znane logotypy na świecie?
Marek Maruszczak
Marek Maruszczak

Dobrze zaprojektowane i rozpoznawalne logo może mieć duży wpływ na sukces firmy. Niektóre z najbardziej znanych marek słono zapłaciły za swoje znaki rozpoznawcze inne o dziwo nie wydały ani grosza. Które są bardziej rozpoznawalne? Przekonajcie się sami.

Tak jest, rozpoznawalne na całym świecie logo Coca-Coli nie kosztowało ani grosza. Wszystko dlatego, że zostało zaprojektowane przez asystenta zatrudnionego w firmie John Pembertona, twórcy Coca-Coli. Pracujący na „etacie” mężczyzna wymyślił nazwę napoju i zapisał ją popularnym w tamtych czasach oficjalnym krojem pisma Spencerian Script.

Pepsi – 1 000 000 dolarów

Dla odmiany logo i rebranding Pepsi wykonane w 2008 roku przez Arnell Group kosztowały okrągły milion dolarów.

Londyn 2012 – 625 000 dolarów

To się nazywa interes. Informacje o kwocie jaka została zapłacona Wolffowi Collinsowi za zaprojektowanie logo igrzysk olimpijski w Londynie wywołała niemałe zamieszanie w Wielkiej Brytanii. Poza wyspami logo również doczekało się intensywnej krytyki. Główne zarzuty to rzekome ukrycie w logo napisu "Zion" oraz skojarzenia z pewną czynnością seksualną, które budziło u Internautów.

Glasgow 2014 Igrzyska Wspólnoty Narodów – 95 000 dolarów

Słyszeliście o igrzyskach Commonwealthu? Te zawody sportowe rozgrywane są podobnie jak igrzyska olimpijskie co 4 lata. Do 1950 roku nosiły nazwę Igrzysk Imperium Brytyjskiego i właśnie byłe i obecne państwa korony brytyjskiej biorą w nich udział. Logo zostało zaprojektowane przez Marque Agency.

Google – 0 dolarów

Jedno z najbardziej znanych logo w Internecie nie kosztowało ani grosza ponieważ zostało zaprojektowane przez jednego z założycieli firmy Sergey’a Brina w darmowym programie graficznym Gimp w 1998 roku. Od tamtej pory logo przeszło nieco przeobrażeń, ale główny zamysł i forma wciąż pozostają takie same.

Nike – 35 dolarów

Ile kosztowały znane logo 1Coca-Cola - 0 dolarów

Znana na całym świecie „łyżwa” została zaprojektowana przez Carolyn Davidson w 1975 roku. Projektantka nie wzbogaciła się wtedy specjalnie na swojej pracy, ale jakiś czas później otrzymała w ramach bonusu 500 akcji Nike, które obecnie są warte ponad 600 000 dolarów.

Dożyliśmy czasów, w których sam herb nie wystarcza i aby się wypromować miasta płacą za zaprojektowanie im nowoczesnego logo. Tak było również w przypadku miasta Melbourne, które w 2009 roku zapłaciło firmie Landor Associates aż 625 000 dolarów za pracę nad logo. Muszę przyznać, że efekt jest wyjątkowo przyjemny dla oka.

BBC – 1 800 000 dolarów

Logo jednej z najpopularniejszych sieci telewizyjnych na świecie zostało przeprojektowane w 1997 roku. Prace nad nowym symbolem i całym rebrandingiem kosztowały niemal 2 miliony dolarów.

Enron - 33 000 dolarów

Jedna z największych niegdyś firm energetycznych wskutek afery związanej z oszustwami nie istnieje już od 11 lat. W zestawieniu znalazła się głownie z uwagi na osobę projektanta logo. W latach 90-tych nad nowym wizerunkiem firmy pracował projektant legenda - Paul Rand, który ma na swoim koncie logo między innymi firm IBM, ABC UPS oraz Uniwersytetu Yale.

Twitter - 15 dolarów

Największa na świecie platforma mikroblogerska nie zapłaciła zbyt wiele za sławnego niebieskiego ptaka. Skąd tak niska cena? Większość podobnych przypadków związana jest z tym, że podczas projektowania logo zleceniodawca nie był jeszcze dobrze znany na rynku. Kiedy w 2009 roku charakterystyczny ptak po raz pierwszy pojawił się na stronie Twittera, platforma była już jednak dość popularna. Mały wydatek wynika z faktu, że ptaszek oficjalnie wcale nie jest logiem Twittera. To tylko grafika pobrana z iStock, której z zgodnie z prawem firma ma prawo używać do ozdobienia swojej strony.

BP – 211 000 000 dolarów

Ile kosztowały znane logo 2Miasto Melbourne – 625 000 dolarów

Niekwestionowanym rekordzistą jest British Petrol. Osławiona firma zdecydowała się na rebranding w 2008 roku. Teraz nowe i swoją drogą całkiem ładne logo jest jednak kojarzone głównie z katastrofą w Zatoce Meksykańskiej.

Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)