Jak nie utonąć w papierach ?

Jak nie utonąć w papierach ?
11.12.2008 11:00
Sabina Stodolak
Sabina Stodolak

Niektórzy ludzie mają niesamowicie rozbudowaną zdolność gromadzenia wszelkich papierów. Niezależnie od tego, czy pracują w biurze czy w domu, czy chodzi o notatki i dokumenty służbowe, czy o prywatne zapiski - stale otaczają ich tony papierów. I nieważne nawet jak mocno korzystają z elektronicznych udogodnień typu maile czy on-linowy terminarz. Sterty papierów rosną. Należysz do takich osób? Oto kilka porad jak uporać się z rosnącymi stertami dokumentów i nie pozwolić im opanować naszej przestrzeni życiowej.

Niektórzy ludzie mają niesamowicie rozbudowaną zdolność gromadzenia wszelkich papierów. Niezależnie od tego, czy pracują w biurze czy w domu, czy chodzi o notatki i dokumenty służbowe, czy o prywatne zapiski - stale otaczają ich tony papierów. I nieważne nawet jak mocno korzystają z elektronicznych udogodnień typu maile czy on-linowy terminarz. Sterty papierów rosną. Należysz do takich osób? Oto kilka porad jak uporać się z rosnącymi stertami dokumentów i nie pozwolić im opanować naszej przestrzeni życiowej.

  1. Nie pozwól stercie urosnąć

Jeśli już dopuściłeś do tego, że na Twoim biurku zalęgły się karteluszki, samoprzylepne notatki i inne dokumenty aby móc zabrać się do naprawy sytuacji najpierw musisz uporządkować papiery. Posegreguj więc dokumenty i z czystym kontem zacznij nowy ?bez papierkowy" etap.

Wybierz jedno miejsce, w którym układać będziesz dokumenty i codziennie po pracy je segreguj.

2.Podziel dokumenty

Kup zwykłą plastikową rynienkę na dokumenty i opisz każdy jej poziom tak aby móc od razu segregować dokumenty. Podziel przestrzeń tak, aby nigdy nie okazało się że masz w ręku kartkę, która nie pasuje do żadnej z Twoich kategorii dokumentów. Jeśli tak się zdarzy, oznacza to że albo wybrałeś złe kategorie, albo dokument który trzymasz w ręku jest Ci zupełnie zbędny i możesz go wyrzucić.

3.Nie odkładaj niczego na później

Największy bałagan tworzy się właśnie przez owe dokumenty ?na później" - odłożone zestawienia, karteczki z rzeczami do zrobienia, numery telefonów, które masz zamiar wpisać do telefonu. To właśnie przez tego typu papiery rośnie Twoja sterta. Jeśli masz w ręce coś, czego nie możesz położyć w odpowiedniej przegródce Twojej rynienki, wyrzuć ją.

4.Bądź bezwzględny dla papierów

Częstym powodem tworzenia się bałaganu jest odkładanie papierów bo ?mogą się przydać". Jeśli coś jest ci teraz niepotrzebne, nie przyda Ci się w przyszłości ! Oczywiście, nie wyrzucaj takich papierów jak umowa o pracę, faktura za samochód czy karta gwarancyjna komputera - ale na takie rzeczy powinieneś mieć osobny segregator.

5.Pomyśl zanim wydrukujesz

Czy na pewno musisz drukować wszystkie maile? Czy na pewno będziesz czytał e-booka który właśnie drukujesz? A może wydrukuj tylko jego część, a następną dopiero jak zakończysz czytać obecną?

6.Znakuj dokumenty

Nie zawsze będziemy w stanie od razu pozbyć się kawałka świstka na którym zapisaliśmy ważne informacje, ale przekładanie go z miejsca na miejsce przez wiele dni również nie pomoże się nam go pozbyć. Za każdym razem, kiedy weźmiesz do ręki dokument, zrób na nim małą kropeczkę w rogu. Znak, ze dokument był ruszany. Jeśli zakropkujesz cały róg - zajmij się tym dokumentem natychmiast i postaraj się z nim uporać.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)