Jesienna depresja? - nie daj się!

jesienna depresja
jesienna depresja
Kira Czarczyńska

14.10.2010 17:00

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Wczesna jesień ze swoimi żywymi kolorami zazwyczaj jest dla nas przyjemną porą roku. Jeszcze jest ciepło, ale już nie ma takiego upału jak latem. Kiedy jednak dni się skracają, jest coraz mniej słońca a więcej deszczu, kolory stają się ciemne i przygnębiające - może to fatalnie wpływać na naszą psychikę.

Z jesienną chandrą można sobie jednak poradzić.

Wczesna jesień ze swoimi żywymi kolorami zazwyczaj jest dla nas przyjemną porą roku. Jeszcze jest ciepło, ale już nie ma takiego upału jak latem. Kiedy jednak dni się skracają, jest coraz mniej słońca a więcej deszczu, kolory stają się ciemne i przygnębiające - może to fatalnie wpływać na naszą psychikę.

Z jesienną chandrą można sobie jednak poradzić.

Jesienna depresja - czyli co konkretnie?

Potocznie mamy tendencję do tego, żeby każdy spadek nastroju nazywać od razu depresją. Tak naprawdę jednak to, że czasami czujemy się przygnębieni i smutni - jest normalne. Problem zaczyna się wówczas, gdy jest to stały nastrój - i trwa przez dłuższy czas.

Czujemy senność, wyraźny brak energii, drażliwość, kłopoty z koncentracją, wahania nastroju, zobojętnienie, osłabienie - i nic, kompletnie nic nie chce nam się robić. Trwa to nie tylko dzień lub dwa, ale wiele dni pod rząd, a my powoli zaczynamy mieć problem ze wstawaniem do pracy i wywiązywaniem się ze swoich zadań.

Dlaczego tak fatalnie się czujemy?

  • zmienia się aura - zamiast żywych kolorów i słońca, mamy teraz szybko zapadający zmrok, deszcze i odcienie szarości.
  • niedobór światła słonecznego - latem przyzwyczailiśmy się do niego, teraz zaś jego natężenie jest dwa-trzy razy niższe niż w słoneczny wiosenny dzień i aż 100 razy niższe niż latem na plaży. W ciemności zaś nasz organizm produkuje więcej melatoniny - hormonu, którego nadmiar powoduje, że jesteśmy senni i apatyczni.
  • poczucie straty - skończyło się \letnie szaleństwo\
  • rzadziej spotykamy się ze znajomymi, znika wakacyjne uczucie beztroski, pojawiają się za to obowiązki.

Na szczęście można sobie z tym radzić...

Walka z jesienną depresją

Sposoby są bardzo różne i każdy musi wybrać coś, co właśnie jemu poprawi humor. Kilka podpowiedzi jednak na pewno się przyda.

  • wielki powrót kolorów - noś barwne ubrania, powieś w pokoju wesołe zasłony, używaj kolorowych przedmiotów. Otocz się kolorami, to między innymi ich właśnie tak bardzo nam jesienią brakuje.
  • nie zaniedbuj znajomych - to prawda, że nie spędzicie już połowy nocy przy ognisku ani dnia na plaży, ale możecie spotkać się w restauracji, wyjść razem na miasto, a nawet wykorzystać bezdeszczowe dni na spacery.
  • ruszaj się - to akurat rada uniwersalna, niezależna od pory roku. Wysiłek fizyczny sprawia, że produkujemy endorfiny, hormony szczęścia, dlatego po wysiłku czujemy się lepiej.
  • więcej światła - jesienią jest go znacznie mniej, i nasz organizm to boleśnie odczuwa. Czasami warto zastosować fototerapię, na pewno jednak pomieszczenia, w których przebywamy, powinny być dobrze oświetlone.
  • znajdź sobie przyjemny cel - jeśli mamy w perspektywie coś, co sprawia nam przyjemność, łatwiej jest znaleźć motywację do pracy i podejmowania różnych działań.

Im szybciej zaczniemy stosować różne metody poprawiania sobie nastroju, tym będzie to skuteczniejsze. Warto więc zacząć już teraz, kiedy pogoda nie jest jeszcze tak tragiczna.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)