Kogo oburza reklama Old Spice’a? Komisja Etyki Reklamy wydała wyrok

Internauci już dwa lata temu uznali za kultową reklamę, która dopiero niedawno oburzyła pewnego telewidza. Poczuł się on urażony na tyle, że zgłosił skargę do Komisji Etyki Reklamy, która wydała w tej sprawie wyrok. Co postanowiła?

Kogo oburza reklama Old Spice’a? Komisja Etyki Reklamy wydała wyrok 1Popularna reklama dyskryminuje mężczyzn?
Łukasz Michalik

Internauci już dwa lata temu uznali za kultową reklamę, która dopiero niedawno oburzyła pewnego telewidza. Poczuł się on urażony na tyle, że zgłosił skargę do Komisji Etyki Reklamy, która wydała w tej sprawie wyrok. Co postanowiła?

Na początek przypomnę klip, który cieszył się w Sieci wyjątkowo dużą oglądalnością.

Oryginalny klip obejrzało w Sieci ponad 39 mln widzów, doczekał się również licznych przeróbek. Atakując zewsząd, mógł po jakimś czasie być nużący, ale poza tym raczej nie było słychać głosów krytyki. Old Spice postanowił jednak wykorzystać reklamę również w Polsce. Przetłumaczenie popularnego klipu okazało się jednak początkiem problemów. Słowa:

Spójrz na swojego mężczyznę, a teraz na mnie, jeszcze raz na niego i na mnie. Szkoda, że nie jest mną.

uraziły pewnego telewidza tak bardzo, że  postanowił interweniować i złożył skargę do Rady Reklamy i jej organu oceniającego etyczne aspekty klipów - Komisji Etyki Reklamy. Skarga zawierała m.in. takie oskarżenia:

Reklama jest skierowana wyłącznie do kobiet, poniża ich mężów, mężczyzn wpędza w kompleksy i buduje tylko frustrację. Proszę pomyśleć, co by się działo, gdyby to była kobieta seksownie poruszająca ciałem, bez stanika itp., mówiąca: porównaj mnie ze swoją żoną. Reklama ta poniża, obraża i wpędza w kompleksy normalnych mężczyzn, ciężko pracujących na rodzinę i niemających czasu na siłownię.

Na nic zdały się tłumaczenia przedstawiciela Old Spice’a, zapewniającego, że konwencja klipu zakłada traktowanie zawartych w nim wypowiedzi z przymrużeniem oka. Ogłoszony przez komisję wyrok stwierdza, że reklama nie jest zgodna z przyjętymi normami społecznymi i nie mieści się w ramach przyjętych norm etycznych, ponieważ dyskryminuje mężczyzn. Komisja zaleca, by zmienić początkowy fragment reklamy.

Choć widziałem klip niejeden raz, nigdy nie odebrałem go w taki sposób. Czy użytkownicy Sieci mają inną od telewidzów wrażliwość i poczucie humoru? Nie mnie to rozstrzygać, ale biorąc pod uwagę oskarżenia pod adresem niewinnej w gruncie rzeczy reklamy, zastanawiam się, jakie reakcje wywołałyby u telewidzów niektóre z internetowym memów.

Co sądzicie o całej sprawie? Czy reklama, którą – jak sądzę – przed telewizyjnym debiutem wielokrotnie widzieliście w Sieci, jest, Waszym zdaniem, dyskryminująca dla mężczyzn?

Na zakończenie mały przykład na to, że producent kosmetyków potrafi śmiać się sam z siebie:

Źródło: Mediarun

Źródło artykułu: WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Messenger zniknął z Windowsa. Oto rozwiązanie
Messenger zniknął z Windowsa. Oto rozwiązanie
Kultowe "Hogwarts Legacy" dostępne za darmo. Niespodzianka dla fanów gier
Kultowe "Hogwarts Legacy" dostępne za darmo. Niespodzianka dla fanów gier
Dzwonią z Holandii. Nie odbieraj, potem możesz tylko żałować
Dzwonią z Holandii. Nie odbieraj, potem możesz tylko żałować
Odkrycie w Gizie. Skany ujawniają sekretną przestrzeń w piramidzie
Odkrycie w Gizie. Skany ujawniają sekretną przestrzeń w piramidzie
Polacy uwielbiają te warzywa. Mogą pomagać w walce z jedną chorobą
Polacy uwielbiają te warzywa. Mogą pomagać w walce z jedną chorobą
To skarb ukryty w śmieciach. W USA wyceniono go na ok. 97 mld dol.
To skarb ukryty w śmieciach. W USA wyceniono go na ok. 97 mld dol.
50 lat sadzenia drzew zmieniło klimat kraju. I to dosłownie
50 lat sadzenia drzew zmieniło klimat kraju. I to dosłownie
Zaktualizuj Androida Auto. Jest nowe wydanie
Zaktualizuj Androida Auto. Jest nowe wydanie
Jest coraz mniejsza. Cofają się niebezpieczne zmiany
Jest coraz mniejsza. Cofają się niebezpieczne zmiany
Biofobia narasta. Coraz więcej osób odczuwa lęk i niechęć wobec przyrody
Biofobia narasta. Coraz więcej osób odczuwa lęk i niechęć wobec przyrody
Bezzałogowy "PassAt" Polaków wyruszył w rejs. Ma pokonać Atlantyk
Bezzałogowy "PassAt" Polaków wyruszył w rejs. Ma pokonać Atlantyk
Myślała, że to śmieci. To, co odkryła, ją zdziwiło
Myślała, że to śmieci. To, co odkryła, ją zdziwiło
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯