Kolejowa rewolucja w Polsce. Pociąg, który unosi się nad torami
Polska firma Nevomo rozwija technologię MagRail, która umożliwia lewitację pociągów na istniejących torach. To rozwiązanie może zrewolucjonizować podróże kolejowe.
Polska firma Nevomo wprowadza nowatorską technologię MagRail, która pozwala na lewitację pociągów nad torami. Dzięki temu rozwiązaniu, podróże koleją mogą stać się szybsze i bardziej ekologiczne. MagRail wykorzystuje istniejące tory, co znacząco obniża koszty wdrożenia.
MagRail, czyli pociąg unoszący się nad torami
Technologia MagRail jest konkurencyjna w stosunku do tradycyjnych systemów Maglev, ponieważ nie wymaga budowy nowych linii kolejowych. Dzięki temu, koszty implementacji są znacznie niższe, co czyni ją atrakcyjną alternatywą dla krajów rozwijających infrastrukturę kolejową.
Podczas testów w Nowej Sarzynie w 2023 r., pociąg osiągnął prędkość 80 km/h, co pozwoliło na uzyskanie efektu lewitacji na wysokości 20 mm nad torami. To pokazuje potencjał technologii w zakresie zwiększenia prędkości i efektywności energetycznej.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jednym z kluczowych atutów MagRail jest brak potrzeby stosowania lokomotywy, co zwiększa pojemność pasażerską. Dodatkowo, technologia ta jest bardziej przyjazna dla środowiska, co wpisuje się w globalne trendy dążenia do zrównoważonego transportu.
Niższe koszty obsługi
Koszty wdrożenia MagRail są znacznie niższe w porównaniu do innych systemów. Dla przykładu, budowa japońskiej trasy Shinkansen kosztuje 160 mln euro za kilometr, podczas gdy MagRail to jedynie 10 mln euro za kilometr.
Nevomo planuje uruchomienie pociągów poruszających się z prędkościami od 300 do 550 km/h. Trwają prace nad dalszym zwiększeniem wydajności energetycznej, co pozwoli na osiągnięcie bezemisyjnych podróży.