Koniec formatu 16:10 w 2012 roku?

Koniec formatu 16:10 w 2012 roku?12.12.2010 07:50
16x10 2
16x10 2
Blomedia poleca

Wpis gościnny z Multi-blog.pl.

W 2012 roku ma być co prawda koniec świata, ale producenci monitorów zapowiadają też inny koniec: produkcji wyświetlaczy w formacie 16:10. W ten sposób “telewizyjny” standard 16:9 stanie się obowiązujący również w świecie komputerów. Według danych japońskiej firmy iiyama monitory o proporcjach ekranu 16:10 stanowią obecnie ok. 20% sprzedaży. Ale rok 2011 może być ostatnim, w którym klienci będą mogli swobodnie wybierać pomiędzy formatami - prognozuje iiyama.

Wpis gościnny z Multi-blog.pl.

W 2012 roku ma być co prawda koniec świata, ale producenci monitorów zapowiadają też inny koniec: produkcji wyświetlaczy w formacie 16:10. W ten sposób “telewizyjny” standard 16:9 stanie się obowiązujący również w świecie komputerów. Według danych japońskiej firmy iiyama monitory o proporcjach ekranu 16:10 stanowią obecnie ok. 20% sprzedaży. Ale rok 2011 może być ostatnim, w którym klienci będą mogli swobodnie wybierać pomiędzy formatami - prognozuje iiyama.

[cytat]Mamy już pierwsze symptomy końca formatu 16:10, choć - moim zdaniem - ostatecznie zakończy on swój żywot dopiero w 2012 roku. Otrzymaliśmy już sygnały o planowanym na 2011 rok zmniejszeniu produkcji paneli 16:10. Z punktu widzenia użytkowników, którzy często grają w gry lub oglądają filmy na komputerach, ta informacja nie ma większego znaczenia. Natomiast dla grafików oraz profesjonalistów format 16:10 wciąż pozostaje lepszym wyborem. W ich opinii taki ekran jest wygodniejszy[/cytat]

  • mówi Mariusz Kuczyński, Dyrektor Generalny iiyama Polska.

Format 16:9 został zaadaptowany do monitorów komputerowych z telewizji. Jego sukces, choć nieuchronny, wciąż budzi kontrowersje wśród tzw. świadomych użytkowników komputerów. Niewątpliwie standard ten bardzo dobrze nadaje się do gier video i oglądania filmów.

Jednak w porównaniu z wymiarem 16:10 zapewnia mniejszą powierzchnię ekranu, “obcinając” ją w pionie. To niekorzystne między innymi dla profesjonalnych grafików, którzy pracują nad pionowymi zdjęciami, menedżerów analizujących wielokolumnowe dane liczbowe itp.

Zwolennicy formatu 16:9 ripostują, że stosowana w ekranach 16:9 rozdzielczość 1920 × 1080 (Full HD) daje tak naprawdę większą powierzchnię roboczą (2,0 Mpix) niż rozdzielczość 1680×1050 (1,8 Mpix), z jaką pracują monitory o wymiarze 16:10. Standardy 720p i 1080p powodują, że większość filmów można oglądać na ekranie 16:9 bez irytujących czarnych pasków.

[cytat]Warto podkreślić, że to właśnie pod rozdzielczości 720p i 1080p optymalizowane są gry, które coraz częściej tworzy się głównie z myślą o konsolach, a dopiero w drugiej kolejności o pecetach. Popularne są ponadto konwersje gier z konsoli na PC. Również aparaty cyfrowe w większości przystosowane są do robienia zdjęć panoramicznych w standardzie 16:9 i amatorskie nagrania z kamer wideo w rozdzielczości HD lub Full HD. Jeśli zatem większość materiałów cyfrowych jest tworzonych w standardzie 16:9, to logiczną konsekwencją jest rosnąca popularność takiego właśnie formatu wyświetlacza[/cytat]

– podsumowuje Mariusz Kuczyński.

Ale niewątpliwie najważniejszym atutem ekranów 16:9 z punktu widzenia producentów są niższe koszty wytwarzania . Pozwalają one obniżyć cenę sprzedaży do użytkownika końcowego, a tym samym zwiększyć popyt na urządzenia.

Źródło: Multi-blog.pl

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)