Najpierw posprzątaj - potem planuj

Choć może się to wydawać dziwne, ale podstawowym czynnikiem wpływającym na jakość i efektywność naszej pracy - jest nasze otoczenie. To właśnie od niego zależy czy łatwo nam się jest skupić na zaplanowanych zadaniach, z jakim nastawieniem siadamy do pracy, czy mamy w ogóle ochotę ją wykonywać czy też raczej zmuszamy się do kolejnych czynności.

Kira Czarczyńska

Zanim więc zaczniesz robić dalekosiężne czy nawet bliższe plany, zadbaj odpowiednio o miejsce, w którym pracujesz.

Choć może się to wydawać dziwne, ale podstawowym czynnikiem wpływającym na jakość i efektywność naszej pracy - jest nasze otoczenie. To właśnie od niego zależy czy łatwo nam się jest skupić na zaplanowanych zadaniach, z jakim nastawieniem siadamy do pracy, czy mamy w ogóle ochotę ją wykonywać czy też raczej zmuszamy się do kolejnych czynności.

Zanim więc zaczniesz robić dalekosiężne czy nawet bliższe plany, zadbaj odpowiednio o miejsce, w którym pracujesz.

Usiądź w miejscu, gdzie zwykle wykonujesz swoją pracę, i zastanów się: czy otoczenie jest przyjemne, czy raczej niechętnie tu przebywasz? panuje porządek, czy widzisz wokół sterty dokumentów i notatek z rozpoczętych a nie dokończonych jeszcze zadań? czy wystarczy tylko sięgnąć żeby wydobyć potrzebne narzędzia czy dokumenty, czy też musisz poświęcić chwilę na przewertowanie dziesiątek kartek i przeszukanie szuflad?

Po pierwsze - wyrzuć niepotrzebne szpargały

Zanotowane na kartkach A4 pojedyncze numery telefonów przepisz do notesu, ważne dokumenty i bieżące notatki powpinaj do segregatorów - a wszystkie niepotrzebne papiery wyrzuć do kosza (w wersji ekologicznej: zbierz i zanieś do pojemnika na makulaturę). Zdziwisz się, ale z kilkudziesięciu leżących naokoło kartek, nagle zrobi ci się maksymalnie kilka. Pozostałe natomiast będziesz mieć ładnie posegregowane i bez szukania dotrzesz do nich w kilka sekund.

Podobnie zrób z zawartością szuflad: połamane ołówki, wypisane długopisy czy powyginane spinacze spokojnie możesz wyrzucić. Pozostałe przedmioty choćby pobieżnie posegreguj i ułóż najpotrzebniejsze tak, żeby zawsze były pod ręką.

Po drugie - zadbaj o estetykę

Dokumenty niech leżą w kuwetach, długopisy i ołówki stoją w pojemnikach na przybory, mniej używane przedmioty - do szuflady. Dbając o estetyczny wygląd miejsca pracy automatycznie wyrzucasz chaos także ze swojego umysłu - łatwiej jest ci się skupić na konkretnej czynności, nie błądzisz wzrokiem po poszarpanej podkładce od myszy czy rozsypującej się stercie papierów. Programujesz się na uporządkowanie, i tak też zaczniesz podchodzić do swoich zadań.

Po trzecie - zadbaj o chwilę relaksu

Warto jest mieć w miejscu pracy jakiś uspokajający i relaksujący element, na który można zawsze przez moment popatrzeć i oderwać się myślami od aktualnego zadania. Takie spojrzenie z boku podsuwa często nowe pomysły, zawsze natomiast pozwala odetchnąć i wrócić do pracy z nowym entuzjazmem.

Jeśli lubisz zieleń, może to być niewielka roślinka doniczkowa. Kiedy utkniesz w martwym punkcie, oderwij się na moment od pracy, podlej kwiatka, popatrz na niego przez chwilę - twój umysł przeskoczy na te kilka minut na zupełnie inne tory, dzięki czemu spojrzysz na problem z innej perspektywy. Możesz też powiesić czy postawić w ramce niewielki obraz czy fotografię uspokajającego, spokojnego krajobrazu.

Nie są natomiast szczególnie dobrym pomysłem zdjęcia rodziny - często zamiast się odprężyć zaczniesz myśleć o tym że syn ma kiepskie oceny, z żoną się ostatnio pokłóciłeś, a w ogóle to musisz zacząć zbierać pieniądze na wakacje...

Po czwarte - zadbaj o kolory

Czerwień mobilizuje, zieleń uspokaja, brąz daje poczucie bezpieczeństwa, żółty wspomaga kreatywność. Zadbaj o to, żeby w twoim otoczeniu nie było samej przytłaczającej czerni i szarości, niech znajdą się tam choćby pojedyncze ale wyraźne akcenty kolorystyczne burzące tą monotonię barw.

Jeżeli pracujesz u siebie, jest to łatwe: po prostu wybierasz wyposażenie w odpowiednich kolorach. W biurze będzie ciut trudniej, ale też się da - wystarczy że na ciemnym biurku postawisz barwny kubek i kolorowe kuwety na dokumenty - i już monotonia ciemnych kolorów zostanie złamana.

Czyste, uporządkowane, estetyczne miejsce pracy pozwala skupić się na jednym konkretnym zdaniu, bez rozpraszania się i tracenia czasu na poruszanie się w chaosie niepotrzebnych przedmiotów i dokumentów. Bez tych kilku prostych czynności każde dowolne plany, choćby nie wiem jak dobrze napisane, będziesz realizować znacznie dłużej niż jest to konieczne.

Źródło artykułu: WP Gadżetomania

Wybrane dla Ciebie

Nowy model AI przewiduje choroby z wyprzedzeniem 10 lat
Nowy model AI przewiduje choroby z wyprzedzeniem 10 lat
Tajemniczy "ciemny tlen" odkryty na dnie Pacyfiku
Tajemniczy "ciemny tlen" odkryty na dnie Pacyfiku
Nowa metoda recyklingu plastiku. Rozłoży nawet PVC
Nowa metoda recyklingu plastiku. Rozłoży nawet PVC
Jest ich mniej. Nawet w środowiskach, gdzie nie ingeruje człowiek
Jest ich mniej. Nawet w środowiskach, gdzie nie ingeruje człowiek
Sen i ryzyko demencji. Są nowe odkrycia
Sen i ryzyko demencji. Są nowe odkrycia
Do 2500 r. może jej już nie być. Alarmujące prognozy dla syberyjskiej tundry
Do 2500 r. może jej już nie być. Alarmujące prognozy dla syberyjskiej tundry
Galaktyka Cygaro. Miejsce, gdzie gwiazdy rodzą się szybciej
Galaktyka Cygaro. Miejsce, gdzie gwiazdy rodzą się szybciej
Tak formują się planety. Odkrycie naukowców to potwierdza
Tak formują się planety. Odkrycie naukowców to potwierdza
Ludzie od zawsze o tym marzyli. Pojawia się jednak pewien problem
Ludzie od zawsze o tym marzyli. Pojawia się jednak pewien problem
Masz głośnych sąsiadów? Szwajcarzy znaleźli na to sposób
Masz głośnych sąsiadów? Szwajcarzy znaleźli na to sposób
Mikroplastik i zdrowie. To konsekwencje zanieczyszczenia środowiska
Mikroplastik i zdrowie. To konsekwencje zanieczyszczenia środowiska
Tajemnicza rotacja. Czy Wszechświat znajduje się w czarnej dziurze?
Tajemnicza rotacja. Czy Wszechświat znajduje się w czarnej dziurze?