Nowy elektryczny pociąg PKP Intercity. Jest cichy i ekologiczny
18.12.2020 15:45
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Widać już pierwsze efekty miliardowego zamówienia złożonego przez PKP Intercity. W zakładzie Stadlera odbyło się zestawienie pierwszego elektrycznego zespołu trakcyjnego typu FLIRT najnowszej generacji.
Pudła wagonów zostały umieszczone na zestawach kołowych tworząc gotowy skład. Jak czytamy na stronie Intercity, pojazd będzie odbywał testy statyczne i dynamiczne, w tym również te wymagane do uzyskania homologacji.
Ośmioczłonowy pojazd o długości ponad 150 metrów jest pierwszym z 12 nowoczesnych zespołów trakcyjnych, które siedlecki Stadler wyprodukuje dla PKP Intercity. Producent będzie także odpowiadał za utrzymanie techniczne nowej floty ezt przez okres 15 lat.
Dwa pierwsze pociągi wyjadą na tory w 2021 roku. Czego mogą spodziewać się pasażerowie?
Pierwszy nowy pociąg FLIRT dla PKP Intercity
W nowych zespołach trakcyjnych pasażerowie skorzystają z licznych udogodnień, m.in. z klimatyzacji, gniazdek elektrycznych, wzmacniaczy sygnału GSM/LTE, bezprzewodowego internetu. W czasie podróży PKP Intercity będzie mogło zaproponować ofertę gorących i zimnych dań oraz napojów, serwowanych zarówno do zajmowanego przez pasażera miejsca, jak i w części gastronomicznej. W tej ostatniej zaplanowano m.in. miejsca siedzące, przestrzeń do podwieszenia niewielkiego bagażu pod stolikami i wieszaki na ubrania. Nowe jednostki będą monitorowane, przewidziano w nich także przestrzeń do przewozu rowerów. Ponadto pojazdy będą dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością i będą wyposażone m.in. w platformy ułatwiające wsiadanie podróżnym na wózkach, a także toalety z przewijakami dla niemowląt. Przestrzeń pasażerska będzie wyposażona w 294 miejsca 2. klasy i 60 miejsc 1. klasy.
Nowoczesne elektryczne zespoły trakcyjne produkowane przez Stadler Polska zostały zaprojektowane z myślą o ochronie środowiska i zbudowane z ekologicznych materiałów, podlegających recyklingowi.
System odzyskiwania energii sprawia, że pociągi będą oddawać do sieci trakcyjnej energię wytworzoną podczas hamowania. Co ważne, nowe maszyny są cichsze od aktualnie jeżdżących składów za sprawą wygłuszenia akustycznego, co przecież również wpływa na komfort podróży.
Pudła pojazdów FLIRT są wykonane z aluminium, dzięki czemu są lżejsze niż stalowe. Niższa masa pojazdu oznacza mniejsze zużycie energii, a także niższe koszty eksploatacji, np. dzięki dłuższym przebiegom pomiędzy wymianami zestawów kołowych.