Osobisty hydroplan FlyNano. Miniaturowy samolot z napędem elektrycznym
FlyNano – miniaturowy, ultralekki samolot zapowiadaliśmy jeszcze w ubiegłym roku. Od tamtego czasu fiński projekt dojrzał, przeprowadzono próby w locie, a producent testuje właśnie wersję z napędem elektrycznym. Jak radzi sobie elektryczny FlyNano?
15.06.2012 | aktual.: 10.03.2022 14:05
FlyNano – miniaturowy, ultralekki samolot zapowiadaliśmy jeszcze w ubiegłym roku. Od tamtego czasu fiński projekt dojrzał, przeprowadzono próby w locie, a producent testuje właśnie wersję z napędem elektrycznym. Jak radzi sobie elektryczny FlyNano?
Samolot jest wyjątkowo mały. Przy rozpiętości skrzydeł zaledwie 5 metrów pusty FlyNano waży tylko 70 kilogramów. Waga gotowego do lotu samolotu sięga, wraz z pasażerem, 200 kilogramów. Równie niewielka jak waga jest cena sprzętu, zbliżona do ceny samochodu – za sterami tej maszyny można zasiąść, dysponując kwotą zaledwie 34 tys. dolarów.
Pierwsze próby samolotu odbyły się – z powodzeniem – jeszcze w listopadzie 2011 roku. Zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią pojawiła się również wersja samolotu zasilana silnikiem elektrycznym (w innym artykule możecie zobaczyć niewiele większy, elektryczny samolot Rutan Model 61 Long-EZ), której dziewiczy lot odbył się zaledwie kilka dni temu.
Podawane przez producenta osiągi nie robią, co prawda, oszałamiającego wrażenia, nie zapominajmy jednak, że dotyczą samolotu niewiele większego niż kajak. FlyNano ma zapewnić zasięg sięgający 70 km i prędkość lotu dochodzącą do 140 kilometrów na godzinę.
Po obejrzeniu filmu prezentującego oblot wersji elektrycznej można jednak odnieść wrażenie, że FlyNano lata nie jak samolot, ale jak ekranoplan, wykorzystując efekt przypowierzchniowy. Producent rozwiewa te wątpliwości, zapewniając, że samolot może osiągnąć pułap ponad 3000 metrów.
Pierwsze modele elektrycznego FlyNano mają pojawić się na rynku w 2013 roku.
Źródło: Dvice • CAFE Foundation