Paliwo ze styropianu?
Styropian jest w powszechnym użytku. To rzeczywiście bardzo praktyczny materiał o wielorakim zastosowaniu; od płyt stosowanych do izolacji, poprzez naczynia jednorazowego użytku, aż po wielokształtne granulaty o tysiącach zastosowań. Szkopuł w tym, że styropian nie nadaje się raczej do recyklingu - to proces na tyle kosztowny, że prawie nieopłacalny. Ale jest pomysł, by styropian przerabiać na paliwo.
07.05.2009 23:22
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Styropian jest w powszechnym użytku. To rzeczywiście bardzo praktyczny materiał o wielorakim zastosowaniu; od płyt stosowanych do izolacji, poprzez naczynia jednorazowego użytku, aż po wielokształtne granulaty o tysiącach zastosowań. Szkopuł w tym, że styropian nie nadaje się raczej do recyklingu - to proces na tyle kosztowny, że prawie nieopłacalny. Ale jest pomysł, by styropian przerabiać na paliwo.
Nie; przy dystrybutorach nie pojawią się nowe lejki. Ale rozpuszczony polistyren może być dodawany do tradycyjnego diesla. Jak wynika z badań, w ilości nie większej niż 5% - tylko taka ilość polistyrenu polepsza właściwości tradycyjnej mieszanki dieslowskiej. Więcej rozpuszczonego styropianu zwiększa lepkość paliwa. A to z kolei zakłóca pracę silnika i prowadzi do przegrzewania się pompy wtryskowej. Tak ustalili naukowcy z Iowa State University.
Niestety, z ekologicznego punktu widzenia, biopaliwo z dodatkiem nieupostaciowanego styropianu, wcale nie jest tak przyjazne środowisku, jakby się wydawało. Tym problemem są spaliny: wyjątkowo dobrze wzbogacające atmosferę w CO2, tlenek azotu i sadze.
Rozsądnie byłoby więc wstrzymać produkcję biopaliwa z dodatkiem styropianu do czasu, aż jakaś tęga głowa opracuje eko-technologię spalania takiej mieszanki.
Fot. sxc, Toria
Źródło: Earth911