Pamiętaj o swoich prawach kupując w Internecie
Kupując w Internecie narażamy się nie tylko na nieuczciwych sprzedawców, ale także na to, że nie do końca wiemy co kupujemy. Nie mamy przecież możliwości dokładnego obejrzenia kupowanego przez nas przedmiotu. Jeśli zdarzy się tak, że kupimy coś co nie będzie spełniało naszych oczekiwań możemy to zwrócić, ale warto pamiętać, że w różnych krajach Unii Europejskiej obowiązują inne zasady niż w Polsce.
19.05.2009 13:00
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Kupując w Internecie narażamy się nie tylko na nieuczciwych sprzedawców, ale także na to, że nie do końca wiemy co kupujemy. Nie mamy przecież możliwości dokładnego obejrzenia kupowanego przez nas przedmiotu. Jeśli zdarzy się tak, że kupimy coś co nie będzie spełniało naszych oczekiwań możemy to zwrócić, ale warto pamiętać, że w różnych krajach Unii Europejskiej obowiązują inne zasady niż w Polsce.
Kupując towar w polskim sklepie internetowym mamy możliwość odstąpienia od umowy bez podania przyczyny w ciągu 10 dni, a następnie 14 dni na zwrot produktu. Warto zaznaczyć, że termin ten wydłuża się do trzech miesięcy jeśli sprzedawca nie podał nam pewnych danych, np. informacji o siedzibie i nazwie sklepu cenie obejmującej cło i podatki, zasadach zapłaty lub terminie i sposobie dostawy. Aby dowiedzieć się więcej warto zajrzeć na stronę Federacji Konsumentów.
Termin, w którym możemy zwrócić towar (cooling off period) przysługuje konsumentom na terenie całej Unii Europejskiej. Każde z państw członkowskim może jednak dostosować to prawo do swoich warunków, jednak czas na zwrot towaru nie może być krótszy niż 7 dni roboczych.
Klienci kupujący w sklepach w Danii i Cyprze posiadają aż 14 dni na zwrot towaru. 7 dni mają na to kupujący w Belgii, Francji, Wielkiej Brytanii, Litwie i Irlandii.
Kupując w Polsce warto pamiętać, że czas na zwrócenie produktu liczony jest od dnia dostarczenia mam przesyłki z produktem, a przypadku usługi od dnia zawarcia umowy. Takie zasady nie obowiązują jednak wszędzie. W Finlandii i na Cyprze okres rezygnacji może rozpocząć się zanim otrzymamy towar.
Metody rezygnowania z zakupu również różnią się w poszczególnych krajach Unii. Na przykład w Niemczech możemy powiadomić sprzedawcę w drodze zwrotu towaru, w Danii forma powiadomienia jest dowolna, ale w wielu państwach sprzedawcę trzeba informować na piśmie.
Warto zapoznać się z tabelami przygotowanymi przez ECK, które znajdziecie tutaj. Znajdziecie w nich dokładne informacje o terminach zwrotu towaru i odstąpienia od umowy