PESA testuje nową lokomotywę. Jest napędzana wodorem

PESA, największy polski producent taboru szynowego, zakończyła ostatni etap testów lokomotywy wodorowej SM42-6Dn. Zgodnie z planem eksploatacja pociągu ma rozpocząć się w pierwszej połowie przyszłego roku.

PESA testuje lokomotywę wodorowąPESA testuje lokomotywę wodorową
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | PESA
Adam Gaafar
oprac.  Adam Gaafar

Lokomotywa manewrowa SM42-6Dn to pierwszy w historii Ośrodka Instytutu Kolejnictwa pojazd z napędem wodorowym, którego badania homologacyjne były prowadzone w Żmigrodzie. Dr Lech Lipiński, kierownik kontraktu pojazdów wodorowych PESA Bydgoszcz, powiedział, że wszystkie badania zakończono zgodnie z planem.

– Teraz czas na przygotowanie dokumentacji do certyfikacji, potem procedura homologacji. Zakładamy, że w kwietniu rozpocznie się eksploatacja lokomotywy na terenie Petrochemii w Płocku – wskazał.

Wodorowy pociąg w Polsce

Na terenie toru doświadczalnego przygotowano specjalne stanowiska do tankowania wodoru z mobilnej stacji. Umożliwiło to sprawne przeprowadzenie wszystkich niezbędnych testów dynamicznych.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czy warto kupić smartfon Vivo V23 5G?

Krzysztof Zdziarski, prezes zarządu PESA zapowiedział, że poza modernizacją SM42-6Dn w ofercie dla klientów na polskim i europejskim rynku znajdą się nowe lokomotywy wodorowe. – Prace nad tymi projektami w ramach bezemisyjnej platformy lokomotyw i pojazdów pasażerskich już trwają – podkreślił.

– Jesteśmy gotowi do komercjalizacji projektu manewrowej lokomotywy wodorowej. Chcieliśmy naszym klientom zaprezentować nie tylko pojazd i proces tankowania wodorem, ale również dać im szansę zapoznania się z różnymi instrumentami finansowymi umożliwiającymi wsparcie inwestycji w wodorowy tabor i infrastrukturę jego tankowania – powiedział z kolei Maciej Grześkowiak, dyrektor ds. projektów strategicznych i komunikacji PESA.

Lokomotywa manewrowa SM42-6Dn wpisuje się w projekt "Zielona Pesa", będący jednym z kluczowych elementów strategii Pesa2026+. Plany zakładają produkcję bezemisyjnych, bateryjnych i wodorowych pojazdów szynowych, jak również ograniczenie emisji dwutlenku węgla w produkcji i całej działalności spółki.

Wybrane dla Ciebie

Czy to koniec życia na Ziemi? Taka może być przyszłość naszej planety
Czy to koniec życia na Ziemi? Taka może być przyszłość naszej planety
Sztuczna inteligencja przywraca dinozaury. Są jak żywe
Sztuczna inteligencja przywraca dinozaury. Są jak żywe
Rekordowa odległość. Sonda Psyche przekazała sygnał z odległości 350 mln km
Rekordowa odległość. Sonda Psyche przekazała sygnał z odległości 350 mln km
Napęd plazmowy. Nowa broń w walce z kosmicznymi śmieciami
Napęd plazmowy. Nowa broń w walce z kosmicznymi śmieciami
To przez działalność człowieka. Rekiny wielorybie są zagrożone
To przez działalność człowieka. Rekiny wielorybie są zagrożone
NGC 2775. Galaktyka, która wymyka się klasyfikacji
NGC 2775. Galaktyka, która wymyka się klasyfikacji
Powstają na Syberii. Naukowcy wskazują na gaz ziemny
Powstają na Syberii. Naukowcy wskazują na gaz ziemny
Ten fotosynentyczny mikroorganizm jest zagrożony. Naukowcy alarmują
Ten fotosynentyczny mikroorganizm jest zagrożony. Naukowcy alarmują
Nowy model AI przewiduje choroby z wyprzedzeniem 10 lat
Nowy model AI przewiduje choroby z wyprzedzeniem 10 lat
Tajemniczy "ciemny tlen" odkryty na dnie Pacyfiku
Tajemniczy "ciemny tlen" odkryty na dnie Pacyfiku
Nowa metoda recyklingu plastiku. Rozłoży nawet PVC
Nowa metoda recyklingu plastiku. Rozłoży nawet PVC
Jest ich mniej. Nawet w środowiskach, gdzie nie ingeruje człowiek
Jest ich mniej. Nawet w środowiskach, gdzie nie ingeruje człowiek