PESA testuje nową lokomotywę. Jest napędzana wodorem
30.12.2022 14:35
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
PESA, największy polski producent taboru szynowego, zakończyła ostatni etap testów lokomotywy wodorowej SM42-6Dn. Zgodnie z planem eksploatacja pociągu ma rozpocząć się w pierwszej połowie przyszłego roku.
Lokomotywa manewrowa SM42-6Dn to pierwszy w historii Ośrodka Instytutu Kolejnictwa pojazd z napędem wodorowym, którego badania homologacyjne były prowadzone w Żmigrodzie. Dr Lech Lipiński, kierownik kontraktu pojazdów wodorowych PESA Bydgoszcz, powiedział, że wszystkie badania zakończono zgodnie z planem.
– Teraz czas na przygotowanie dokumentacji do certyfikacji, potem procedura homologacji. Zakładamy, że w kwietniu rozpocznie się eksploatacja lokomotywy na terenie Petrochemii w Płocku – wskazał.
Wodorowy pociąg w Polsce
Na terenie toru doświadczalnego przygotowano specjalne stanowiska do tankowania wodoru z mobilnej stacji. Umożliwiło to sprawne przeprowadzenie wszystkich niezbędnych testów dynamicznych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Krzysztof Zdziarski, prezes zarządu PESA zapowiedział, że poza modernizacją SM42-6Dn w ofercie dla klientów na polskim i europejskim rynku znajdą się nowe lokomotywy wodorowe. – Prace nad tymi projektami w ramach bezemisyjnej platformy lokomotyw i pojazdów pasażerskich już trwają – podkreślił.
– Jesteśmy gotowi do komercjalizacji projektu manewrowej lokomotywy wodorowej. Chcieliśmy naszym klientom zaprezentować nie tylko pojazd i proces tankowania wodorem, ale również dać im szansę zapoznania się z różnymi instrumentami finansowymi umożliwiającymi wsparcie inwestycji w wodorowy tabor i infrastrukturę jego tankowania – powiedział z kolei Maciej Grześkowiak, dyrektor ds. projektów strategicznych i komunikacji PESA.
Lokomotywa manewrowa SM42-6Dn wpisuje się w projekt "Zielona Pesa", będący jednym z kluczowych elementów strategii Pesa2026+. Plany zakładają produkcję bezemisyjnych, bateryjnych i wodorowych pojazdów szynowych, jak również ograniczenie emisji dwutlenku węgla w produkcji i całej działalności spółki.
Adam Gaafar, dziennikarz Gadżetomanii