PESA testuje nową lokomotywę. Jest napędzana wodorem

PESA, największy polski producent taboru szynowego, zakończyła ostatni etap testów lokomotywy wodorowej SM42-6Dn. Zgodnie z planem eksploatacja pociągu ma rozpocząć się w pierwszej połowie przyszłego roku.

PESA testuje lokomotywę wodorowąPESA testuje lokomotywę wodorową
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | PESA
Adam Gaafar
oprac.  Adam Gaafar

Lokomotywa manewrowa SM42-6Dn to pierwszy w historii Ośrodka Instytutu Kolejnictwa pojazd z napędem wodorowym, którego badania homologacyjne były prowadzone w Żmigrodzie. Dr Lech Lipiński, kierownik kontraktu pojazdów wodorowych PESA Bydgoszcz, powiedział, że wszystkie badania zakończono zgodnie z planem.

– Teraz czas na przygotowanie dokumentacji do certyfikacji, potem procedura homologacji. Zakładamy, że w kwietniu rozpocznie się eksploatacja lokomotywy na terenie Petrochemii w Płocku – wskazał.

Wodorowy pociąg w Polsce

Na terenie toru doświadczalnego przygotowano specjalne stanowiska do tankowania wodoru z mobilnej stacji. Umożliwiło to sprawne przeprowadzenie wszystkich niezbędnych testów dynamicznych.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czy warto kupić smartfon Vivo V23 5G?

Krzysztof Zdziarski, prezes zarządu PESA zapowiedział, że poza modernizacją SM42-6Dn w ofercie dla klientów na polskim i europejskim rynku znajdą się nowe lokomotywy wodorowe. – Prace nad tymi projektami w ramach bezemisyjnej platformy lokomotyw i pojazdów pasażerskich już trwają – podkreślił.

– Jesteśmy gotowi do komercjalizacji projektu manewrowej lokomotywy wodorowej. Chcieliśmy naszym klientom zaprezentować nie tylko pojazd i proces tankowania wodorem, ale również dać im szansę zapoznania się z różnymi instrumentami finansowymi umożliwiającymi wsparcie inwestycji w wodorowy tabor i infrastrukturę jego tankowania – powiedział z kolei Maciej Grześkowiak, dyrektor ds. projektów strategicznych i komunikacji PESA.

Lokomotywa manewrowa SM42-6Dn wpisuje się w projekt "Zielona Pesa", będący jednym z kluczowych elementów strategii Pesa2026+. Plany zakładają produkcję bezemisyjnych, bateryjnych i wodorowych pojazdów szynowych, jak również ograniczenie emisji dwutlenku węgla w produkcji i całej działalności spółki.

Wybrane dla Ciebie

Ludzie od zawsze o tym marzyli. Pojawia się jednak pewien problem
Ludzie od zawsze o tym marzyli. Pojawia się jednak pewien problem
Masz głośnych sąsiadów? Szwajcarzy znaleźli na to sposób
Masz głośnych sąsiadów? Szwajcarzy znaleźli na to sposób
Mikroplastik i zdrowie. To konsekwencje zanieczyszczenia środowiska
Mikroplastik i zdrowie. To konsekwencje zanieczyszczenia środowiska
Tajemnicza rotacja. Czy Wszechświat znajduje się w czarnej dziurze?
Tajemnicza rotacja. Czy Wszechświat znajduje się w czarnej dziurze?
Umożliwi skok technologiczny? Ten związek ma niezwykłe właściwości
Umożliwi skok technologiczny? Ten związek ma niezwykłe właściwości
Rewolucja w budownictwie: samonaprawiające się budynki z grzybów
Rewolucja w budownictwie: samonaprawiające się budynki z grzybów
Mają obserwować reaktor. Specjalne ukraińskie jednostki w Czarnobylu
Mają obserwować reaktor. Specjalne ukraińskie jednostki w Czarnobylu
"Trzeci stan istnienia". Komórki martwych organizmów mogą się przekształcać
"Trzeci stan istnienia". Komórki martwych organizmów mogą się przekształcać
Winny jest ozon. Zmiany klimatyczne nieustannie postępują
Winny jest ozon. Zmiany klimatyczne nieustannie postępują
Zaskakują dokładnością. Te prognozy zmian klimatycznych mają 30 lat
Zaskakują dokładnością. Te prognozy zmian klimatycznych mają 30 lat
Robił zdjęcia w Wielkiej Brytanii. Nagle jego torba zaczęła się ruszać
Robił zdjęcia w Wielkiej Brytanii. Nagle jego torba zaczęła się ruszać
Organizmy odporne na ekstremalne temperatury. Odkrycia naukowców
Organizmy odporne na ekstremalne temperatury. Odkrycia naukowców