PESA testuje nową lokomotywę. Jest napędzana wodorem

PESA testuje lokomotywę wodorową
PESA testuje lokomotywę wodorową
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | PESA
Adam Gaafar

30.12.2022 14:35

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

PESA, największy polski producent taboru szynowego, zakończyła ostatni etap testów lokomotywy wodorowej SM42-6Dn. Zgodnie z planem eksploatacja pociągu ma rozpocząć się w pierwszej połowie przyszłego roku.

Lokomotywa manewrowa SM42-6Dn to pierwszy w historii Ośrodka Instytutu Kolejnictwa pojazd z napędem wodorowym, którego badania homologacyjne były prowadzone w Żmigrodzie. Dr Lech Lipiński, kierownik kontraktu pojazdów wodorowych PESA Bydgoszcz, powiedział, że wszystkie badania zakończono zgodnie z planem.

– Teraz czas na przygotowanie dokumentacji do certyfikacji, potem procedura homologacji. Zakładamy, że w kwietniu rozpocznie się eksploatacja lokomotywy na terenie Petrochemii w Płocku – wskazał.

Wodorowy pociąg w Polsce

Na terenie toru doświadczalnego przygotowano specjalne stanowiska do tankowania wodoru z mobilnej stacji. Umożliwiło to sprawne przeprowadzenie wszystkich niezbędnych testów dynamicznych.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Krzysztof Zdziarski, prezes zarządu PESA zapowiedział, że poza modernizacją SM42-6Dn w ofercie dla klientów na polskim i europejskim rynku znajdą się nowe lokomotywy wodorowe. – Prace nad tymi projektami w ramach bezemisyjnej platformy lokomotyw i pojazdów pasażerskich już trwają – podkreślił.

– Jesteśmy gotowi do komercjalizacji projektu manewrowej lokomotywy wodorowej. Chcieliśmy naszym klientom zaprezentować nie tylko pojazd i proces tankowania wodorem, ale również dać im szansę zapoznania się z różnymi instrumentami finansowymi umożliwiającymi wsparcie inwestycji w wodorowy tabor i infrastrukturę jego tankowania – powiedział z kolei Maciej Grześkowiak, dyrektor ds. projektów strategicznych i komunikacji PESA.

Lokomotywa manewrowa SM42-6Dn wpisuje się w projekt "Zielona Pesa", będący jednym z kluczowych elementów strategii Pesa2026+. Plany zakładają produkcję bezemisyjnych, bateryjnych i wodorowych pojazdów szynowych, jak również ograniczenie emisji dwutlenku węgla w produkcji i całej działalności spółki.

Adam Gaafar, dziennikarz Gadżetomanii