PESA testuje nową lokomotywę. Jest napędzana wodorem

PESA, największy polski producent taboru szynowego, zakończyła ostatni etap testów lokomotywy wodorowej SM42-6Dn. Zgodnie z planem eksploatacja pociągu ma rozpocząć się w pierwszej połowie przyszłego roku.

PESA testuje lokomotywę wodorową
PESA testuje lokomotywę wodorową
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | PESA
Adam Gaafar

Lokomotywa manewrowa SM42-6Dn to pierwszy w historii Ośrodka Instytutu Kolejnictwa pojazd z napędem wodorowym, którego badania homologacyjne były prowadzone w Żmigrodzie. Dr Lech Lipiński, kierownik kontraktu pojazdów wodorowych PESA Bydgoszcz, powiedział, że wszystkie badania zakończono zgodnie z planem.

– Teraz czas na przygotowanie dokumentacji do certyfikacji, potem procedura homologacji. Zakładamy, że w kwietniu rozpocznie się eksploatacja lokomotywy na terenie Petrochemii w Płocku – wskazał.

Wodorowy pociąg w Polsce

Na terenie toru doświadczalnego przygotowano specjalne stanowiska do tankowania wodoru z mobilnej stacji. Umożliwiło to sprawne przeprowadzenie wszystkich niezbędnych testów dynamicznych.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czy warto kupić smartfon Vivo V23 5G?

Krzysztof Zdziarski, prezes zarządu PESA zapowiedział, że poza modernizacją SM42-6Dn w ofercie dla klientów na polskim i europejskim rynku znajdą się nowe lokomotywy wodorowe. – Prace nad tymi projektami w ramach bezemisyjnej platformy lokomotyw i pojazdów pasażerskich już trwają – podkreślił.

– Jesteśmy gotowi do komercjalizacji projektu manewrowej lokomotywy wodorowej. Chcieliśmy naszym klientom zaprezentować nie tylko pojazd i proces tankowania wodorem, ale również dać im szansę zapoznania się z różnymi instrumentami finansowymi umożliwiającymi wsparcie inwestycji w wodorowy tabor i infrastrukturę jego tankowania – powiedział z kolei Maciej Grześkowiak, dyrektor ds. projektów strategicznych i komunikacji PESA.

Lokomotywa manewrowa SM42-6Dn wpisuje się w projekt "Zielona Pesa", będący jednym z kluczowych elementów strategii Pesa2026+. Plany zakładają produkcję bezemisyjnych, bateryjnych i wodorowych pojazdów szynowych, jak również ograniczenie emisji dwutlenku węgla w produkcji i całej działalności spółki.

Adam Gaafar, dziennikarz Gadżetomanii

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (71)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.