Pobieraczek.pl zapłaci 240 tys. kary. Tylko ile zarobił wcześniej na naiwnych?
Serwis zachęcał do darmowej rejestracji i bezpłatnego pobierania muzyki, filmów, programów i gier przez 10 dni. Internauci, którzy skusili się na propozycję firmy Eller Service S.C. z Gdańska i po upływie bezpłatnego okresu usługi nie skasowali swojego konta, automatycznie stawali się klientami już płatnej usługi. Serwis przegrał z UOKiK. Za nieuczciwe praktyki i wprowadzanie klientów muszą zapłacić prawie ćwierć miliona złotych kary.
07.04.2010 15:16
Serwis zachęcał do darmowej rejestracji i bezpłatnego pobierania muzyki, filmów, programów i gier przez 10 dni. Internauci, którzy skusili się na propozycję firmy Eller Service S.C. z Gdańska i po upływie bezpłatnego okresu usługi nie skasowali swojego konta, automatycznie stawali się klientami już płatnej usługi. Serwis przegrał z UOKiK. Za nieuczciwe praktyki i wprowadzanie klientów muszą zapłacić prawie ćwierć miliona złotych kary.
O sprawie naciągania klientów przez Pobieraczek.pl zrobiło się głośno w połowie ubiegłego roku. Na wielu forach internetowych i w serwisach branżowych pojawiły się dziesiątki tematów napisanych przez zaskoczonych i załamanych internautów, którzy skorzystali z "atrakcyjnej" usługi i zostali poinformowani mailem o konieczności dokonania opłaty za przedłużenie okresu abonamentowego.
Nieświadomi użytkownicy byli wzywani do zapłaty wysokiej kwoty sięgającej niemal 95 zł za 12 miesięcy. Osobom zwlekającym z dokonaniem przelewu były naliczane odsetki, natomiast w mailach przypominających o zbliżającym się lub przekroczonym terminie płatności zastraszano klientów kierowaniem spraw do sądu i wpisaniem do Rejestru Dłużników Niewypłacalnych.
Właściciele serwisu Pobieraczek.pl mieli świadomość tego, że internauci bardzo rzadko czytają regulaminy, dlatego postanowili wykorzystać ten fakt do nieuczciwego działania, choć w regulaminie zaznaczono, że jeśli użytkownik nie usunie swojego konta po 10-dniowym okresie próbnym, usługa zostanie automatycznie przedłużona zgodnie z obowiązującym cennikiem:
[cytat]Podczas 10-dniowego darmowego okresu próbnego przysługuje prawo do pisemnego wypowiedzenia zamówienia (fax, email itp.). Po upływie 10-dniowego okresu próbnego ważność umowy od 3 miesięcy i koszt od 7,90 PLN miesięcznie.[/cytat]
Zgodnie z prawem informacje zamieszczane przez przedsiębiorców o sprzedawanym produkcie lub usłudze muszą być jawne i czytelne, a cena usługi powinna być rzetelna i wyraźnie przedstawiona konsumentom.
W październiku 2009 roku sprawą zajął się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, do którego trafiały dziesiątki skarg w tej sprawie. Szybko okazało się, że takie praktyki były bezprawne. Postępowanie dotyczące Pobieraczka dobiegło końca, a cwaniackie podejście serwisu wreszcie się skończyło. UOKiK nałożył na firmę karę w wysokości niemal 240 tysięcy złotych i nakazał zmiany praktyki informowania o usłudze i opłatach. Dodatkowo przez 6 miesięcy na łamach witryny ma być widoczna treść decyzji Urzędu.
Jeżeli padłeś ofiarą nieuczciwego działania tego serwisu skieruj sprawę do sądu. Jak informuje TVN24.pl porady prawne w tej sprawie są udzielane przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich pod bezpłatnym numerem 0-800 800 008 (od poniedziałku do piątku, w godzinach od 09.00 do 17.00).
Cieszę się, że po tylu miesiącach postępowania sprawa się wyjaśniła i zapadła taka decyzja ze strony UOKiK. Miejmy nadzieję, że Pobieraczek.pl nie uniknie odpowiedzialności i kary, a po wprowadzeniu narzuconych zmian nieuczciwy biznes zakończy działalność.